Moneywise.nl » Weblog » Woekerpolis » Ruim 900.000 woekerpolisklanten nog niet geinformeerd

Ruim 900.000 woekerpolisklanten nog niet geinformeerd

vrijdag 10 augustus 2012 om 08:53:43 Jeroen Wolfsen 6 reacties
woekerpolisHet is verzekeraars nog niet gelukt alle klanten met een woekerpolis te informeren over ze gaan worden gecompenseerd voor de hoge kosten die ze betaald hebben en waarschijnlijk nog steeds betalen voor hun woekerpolis.
Uit een rondgang van RTL Z  blijkt dat er nog 951.000 klanten in onzekerheid zitten. Ze hadden in 2009 al moeten horen of, en zo ja, hoe ze worden gecompenseerd voor de te hoge kosten in hun woekerpolis. Maar dat moment werd keer op keer verlegd.

REAAL Verzekeringen en Nationale Nederlanden hebben nog het meeste werk te verrichten. REAAL Verzekeringen moet nog 615.000 van haar woekerpolis klanten informeren en Nationale Nederlanden heeft nog zo'n 264.000 woekerpolisklanten te informeren. Ook Aegon en Achmea zijn nog niet klaar en moeten respectievelijk zo'n 55.000 en 27.000 klanten informeren over het compensatieplan.
De verzekeraars beloven dat deze klanten voor het einde van dit jaar geïnformeerd zijn, behalve REAAL Verzekeringen. REAAL Verzekeringen denkt tot in 2013 bezig te zijn met het informeren.

Ook klanten van Delta Lloyd zijn niet volledig geinformeerd. Dat waren ze wel, maar Delta Lloyd heeft hun compensatieregeling aangepast, waardoor woekerpolis klanten opnieuw geinformeerd moeten worden. Delta Lloyd denkt hiervoor tot juni 2013 nodig te hebben.
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van woekerpolis.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

T. Kok

12 november 2012 18:33:36

Ik heb inmiddels (november 2012) een brief van de Delta LLoyd gehad waarbij zij aangeven het compensatiebedrag toe te voegen aan de waarde van de beleggingsverzekering. Volgend jaar loopt mijn beleggingsvezekering af en ik haal zo wie zo het streefbedrag niet. Ik krijg dan een gegarandeerd bedrag. M.a.w. ik zie dan het compensatiebedrag niet terug. Is dit rieël?

reageer op T. Kok

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 november 2012 5:32:20

Geachte heer Kok,
Als Delta Lloyd u een garantiebedrag uitkeert dan zult u inderdaad niks terugzien van eventuele compensatie. De hele compensatieregeling is echt bedoeld voor mensen die een negatief rendement halen doordat de kosten te hoog zijn die in rekening zijn gebracht. Naar alle waarschijnlijkheid zijn ook de kosten in uw polis te hoog maar door het garantie element zal er in ieder geval een positief rendement zijn.
Overigens is het voor ons lastig om een inschatting te maken van de situatie met uw polis. De rekenmethode voor het compensatieverhaal is ondoorzichtig en ingewikkeld en wordt door verzekeraars angstvallig buiten beeld gehouden.

reageer op Jeroen Wolfsen

R.Brands

11 mei 2013 10:38:25

Delta lloyd compensatie is een lachertje bij mij bijvoorbeeld in 2010 compensatie € 8000 in 2011 € 10500 in 2012 € 5300 en aan het eind bijgestort zeggen ze. Laatste overzicht april 2013 de compensatie nu ineens € 1225 bovenop mijn garantiekapitaal zodat dit bedrag mee kan "renderen" en nog 11 jaar € 95 per jaar.M.a.w compensatie is nu nog maar € 2270.En heel toevallig is het eindkapitaal nu PRECIES mijn Garantiekapitaal.In vergelijk met overzicht krijg ik aan het eind € 9000 MINDER.Weliswaar was in 2011 mijn garantiekapitaal 1225 minder, maar inclusief compensatie € 9000 HOGER.Ik heb hier Delta Lloyd over gebeld, maar diegene die ik aan de lijn had begreep het ook niet.Nu 3 weken later nog steeds geen schriftelijke reactie ondanks toezegging.

reageer op R.Brands

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 mei 2013 19:00:03

Geachte heer Brands, De compensatie is niet alleen een lachertje, het is ook nog eens volledig onduidelijk waar verzekeraars hun berekeningen op baseren. Meerdere keren hebben wij voor klanten inzicht in de berekening voor compensatie gevraagd maar geen verzekeraar heeft een duidelijke onderbouwing gegeven. Het gaat nog wel even duren voordat die fatsoenlijk zal zin opgelost/
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Richard Brands

25 mei 2013 9:47:55

Hallo Jeroen,
Ik had inderdaad gebeld naar DL voor een duidelijk schriftelijke onderbouwing,
zodat ik daar dan op zou kunnen reageren,helaas word je dan NIET verder geholpen, want dan moet DL met de billen bloot.Inmiddels heb ik weer gebeld , en zou diezelfde dag een antwoord krijgen. Dat is dus inmiddels 2 weken geleden en als vanouds NIET gebeurt.

reageer op Richard Brands

innortelemali

20 december 2013 12:45:01

veel geleerd

reageer op innortelemali
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons