Moneywise.nl » Weblog » Sparen » MoneyWise productreview: Knab bank steeds interessanter voor de consument

MoneyWise productreview: Knab bank steeds interessanter voor de consument

donderdag 15 januari 2015 om 12:22:58 Jeroen Wolfsen 25 reacties
logo knabIn 2012 werd er in Nederland een nieuwe bank geïntroduceerd: Knab.
Na een langzame start lijkt Knab nu hard te groeien en dat is niet onterecht. In 2014 bood Knab de hoogste rente voor sparen en ontving daar diverse awards voor.  En ook voor Knab ‘Gemaksbeleggen’ wonnen ze een belangrijke prijs, de Gouden Stier.

Ook in 2015 biedt Knab nog steeds de hoogste spaarrente. Met een rente van 1,65% voor flexibel sparen en 1,8% voor kwartaalsparen bieden ze fors meer rente dan de grote banken die rond de 1% schommelen.



Knab wil het anders doen


Knab is opgericht met het doel om jouw als klant te helpen zoveel mogelijk uit je geld te halen. Althans dat beweren ze. Daarom zijn we dit gaan onderzoeken en in dit review lees je onze belangrijkste bevindingen.

Sparen en beleggen


Knab heeft aangetoond het heel goed te doen op het gebied van sparen en beleggen. En men geeft aan dit voort te gaan zetten in 2015 en de jaren erna. Nu beloven banken wel vaker iets maar voorlopig geven we Knab het voordeel van de twijfel. Het zou een domme zet zijn om de spaarders die nu klant zijn geworden op korte termijn te verrassen met forse renteverlagingen op de spaarrekening.

Besparen door slimme Betaalrekening


De betaalrekening van Knab kent een paar interessante voordelen. Zo zijn ze één van de weinige banken die rente bieden als je geld op je betaalrekening hebt staan. Maar nog belangrijker is dat ze een slimme koppeling hebben gemaakt tussen de betaalrekening en de spaarrekening. Ze zorgen ervoor dat je zoveel mogelijk geld op de spaarrekening kunt laten staan waar je de hoogste rente krijgt. Tegelijkertijd wordt het saldo op de betaalrekening automatisch aangevuld zodat je nooit zonder saldo op de betaalrekening zit. Knab geeft aan dat de gemiddelde besparing voor de consument € 145 per jaar bedraagt, vergeleken met de grote banken.

Goedkoop roodstaan


Je kunt bij Knab alleen roodstaan als je spaargeld hebt. Hierdoor betaal je een lage debetrente. Bij Knab is de rente voor rood staan 5%. Veel banken rekenen voor roodstaan een rente tussen de 12 en 15%. Sta je onverwacht rood? Dan laat Knab je dat meteen weten, zodat je het saldo aan kunt vullen. Maar door ervoor te zorgen dat het saldo op je betaalrekening automatisch wordt aangevuld uit je spaargeld voorkom je dat überhaupt rood staat.

Online kasboek


Knab geeft je de mogelijkheid om al je inkomsten en uitgaven in beeld te krijgen. Hierbij kun je ook rekeningen bij andere banken opgeven zodat je een totaal overzicht hebt. Met een handige app heb je op die manier altijd je financiële situatie in beeld. En je kunt zelf aangeven welke zaken je belangrijk vindt.

Financieel plan


Wil je inzicht in je financiele situatie in de toekomst. Wil je verschillende scenario’s berekenen en zien wat er gebeurt bij belangrijke financiële wijzigingen in je leven? Knab biedt een professioneel planningsprogramma aan waarmee je als consument heel veel inzicht kunt krijgen in je huidige financiën maar ook je toekomstige financiële situatie. Je geeft aan welke zaken je belangrijk vindt en ontvangt automatisch alerts als er iets belangrijks gebeurt waar je je voordeel mee kunt doen.

ZZP-er? Ook dan heeft Knab een interessant aanbod


ZZp-ers betalen bij de grootbanken relatief veel voor een zakelijke spaarrekening en ontvangen voor spaargeld een nog lagere rente dan particulieren. Voor deze markt heeft Knab ook een interessant product ontwikkeld: Knab zakelijk. Lage vaste kosten van € 5 per maand, een rentevergoeding op je betaalrekening en 1000 gratis transacties per jaar maken dat de gemiddelde besparing voor ZZP-ers € 928 per jaar bedraagt. En tot slot biedt Knab ook zakelijk sparen aan met een rente van 1,4 tot 1,55%.

Onze conclusie: Knab is een welkome aanvulling in bankenland


Knab biedt een hoge rente, lage kosten en veel service in de vorm van slimme producten en diensten die werken in het voordeel van de klant. Ze zijn hiermee innovatief en kiezen meer de kant van de klant dan de banken die we tot nu toe kennen in Nederland. Wat ons bertreft is Knab een welkomen aanvulling in banken land en daarmee interessant voor u als klant.
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van sparen.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Eric

20 januari 2015 11:25:23

Het is wel jammer dat Knab Basis niet meer bestaat, oftewel alleen een spaarrekening openen kan niet meer !
Je bent verplicht Knab Plus (of Premium) aan te gaan, dus inclusief een gehele betaalrekening en natuurlijk de 5 euro (of 15 voor Premium) per maand !
Dat betekend dat je opeens 60 euro per jaar van je rente af kunt halen, met 1,65% komt het erop neer dat je minimaal 4000 euro moet storten om quitte te lopen met je kosten...
Dit moet een eventuele overstapper zeker in zijn besluitvorming meenemen !

reageer op Eric

Walter

20 januari 2015 14:22:45

interessante vergelijking, betaal je dan bij je huidige bank helemaal geen kosten voor je betaalrekening & 2 credit cards?..., welke bank is dat dan?

reageer op Walter

Melroy van den Berg

18 maart 2015 17:35:18

Volgens mij is dat tijdelijk, na de 3 maanden gratis kun je terugstappen naar basic, mocht je enkel een spaarrekening willen openen.

reageer op Melroy van den Berg

Lars R

20 april 2015 15:18:37

Je kan Knab Plus en Premium voor 3 maanden gratis gebruiken. Wil je na die periode niet één van deze twee pakketten nemen, dan kan je de rekening gratis laten behouden in de vorm van een Knab Basis rekening

reageer op Lars R

Rein

20 januari 2015 15:28:02

Knab Basis bestaat nog steeds. En is ook gratis.

reageer op Rein

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 januari 2015 15:44:38

Rein heeft inderdaad gelijk.

Je krijgt nu gratis 3 maanden plus. Na of tijdens deze periode kun je altijd over naar knab basis. Knab biedt de plus variant aan omdat ze je graag kennis laten maken met de voordelen van deze variant. Je betaalt na 3 maanden hier wel iedere maand 5 euro voor. Zijn de voordelen onvoldoende en wil je terug naar Knab basis dan kan dat dus op ieder moment.

Zie de veelgestelde vragen in deze link: https://www.knab.nl/sparen/flexibel-sparen/openen

reageer op Jeroen Wolfsen

eric

21 januari 2015 7:06:19

Inderdaad staat er :
"Kan ik ook alleen een spaarrekening openen?

Nee dat kan niet bij Knab. Je ontvangt met al onze pakketten ook een betaalrekening, bankpas en Cardreader
"

Dus nee, ze bieden niet enkel een spaarrekening zonder kosten, zo ja dan is hier sprake van onduidelijkheid in de informatieverstrekking via de website, oftewel een onduidelijk product voor de gemiddelde geinteresseerde...

reageer op eric

Eric

21 januari 2015 7:09:57

Wat ik daarmee probeer duidelijk te maken is simpelweg dat ik als gemiddelde consument op zoek ben naar enkel een spaarrekening (ik heb al een lopende betaalrekening enz) en als ik dan vervolgens de informatie lees die bij de veelgestelde vragen staat hier geen helder beeld bij krijg, het is op zijn minst onduidelijk aangezien tot op zekere hoogte het zelfs tegenstrijdend klinkt...

Eric

21 januari 2015 8:11:18

Het kan inderdaad duidelijker op de website, het is natuurlijk ook niet handig om bij de veelgstelde vragen naar een andere product te wijzen (Knab Basis) waarna er vervolgens niets over te vinden is op de website, oftewel je hebt geen idee of deze laatste uberhaupt nog (terugkerende) kosten met zich meebrengt ?
Ik vind jullie analyse zeker van goede kwaliteit maar zoals je ziet zijn er nog verbeterpunten wat betreft duidelijkheid en informatieverstrekking voor potentiele klanten...

reageer op Eric

Kees

24 januari 2015 9:55:19

Ik heb sinds een half jaar een Knab basis, enkel gericht op het kunnen afsluiten van een spaarrekening met een gunstige rente. Je moet er dan wel op voorbereid zijn dat je drie maanden lang wordt bestookt met de vraag of je dit basispakket niet wilt omzetten naar een hogere, betaalde versie. De kosten van € 5 per maand acht ik daarvoor echter aan de hoge kant, nu je bij de ING Bank nog niet dit bedrag per kwartaal betaalt. Inmiddels heb ik een bericht van Knab ontvangen dat zij de spaarrenten per 30 januari 2015 gaan verlagen....

reageer op Kees

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

26 januari 2015 8:10:32

Beste kees,

Knab gaat duidelijk voor een klant die meer gebruik wil maken van hun producten en diensten dan alleen een recht-toe, recht-aan spaarrekening. Voor een spaarrekening zijn ze alleen interessant bij een goede rente en voldoende saldo, anders kunnen de kosten van € 5 per maand niet uit.
Dat er een renteverlaging komt is, denk ik, niet vreemd. En ik ben ook bang dat het nog niet de laatste renteverlaging is in de komende tijd.

reageer op Jeroen Wolfsen

Melroy

18 maart 2015 17:37:16

Negatieve rente bedoel je nu bij Rabobank, whaaaaa Bankrun!

reageer op Melroy

Karel Dijkers

13 april 2015 12:42:01

Vorige week getracht een rekening te openen bij Knab wat volgens de website binnen enkele dagen geregeld zou zijn.
Ik heb vervolgens ruim €3000 gestort in de overtuiging dat ik met hooguit 2 dagen een bankpas zou hebben maar dan was dus niet zo.
Na enkele dagen wilde Knab een kopie bankafschrift van de huidige bank wat ik direct heb doorgemaild.
Enkele dagen daarna weer een mailtje dat ze kopieën van de ID kaarten nodig hadden en een brief waar ons adres op stond.
Ik heb kopieen van de ID doorgestuurd en een bericht dat ons adres vermeld stond op het bankafschrift wat ik 2 dagen daarvoor had doorgemaild.
Dan wordt ik enkel dagen later gebeld dat het adres op een bankafschrift niet voldoende is voor Knab, dit moet een brief zijn van de belastingdienst een mobiele telefoon provider of een energiemaatschappij.
Toen heb ik te kennen gegeven het zat te zijn en verzocht om terstond mijn €3000 terug te storten.
Daar doet Knab heeeel lang over.
Waardeloze tent, mijn advies: begin er nooit aan.

reageer op Karel Dijkers

atlas1302

27 september 2016 15:59:39

Van het zelfde laken een pak, gelukkig hebben we geen 3000 euro gestort, maar 1 euro. En zelfs daar moeten we op wachten totdat het wordt terug gestort. We moeten gewoon blij zijn dat we gewaarschuwd zijn voor ergere dingen, als het hier al mis meegaat dan zijn de voorspellingen niet al te best. Knap!

reageer op atlas1302

Geert

22 april 2015 14:06:03

Beste Karel,

Ik ben al meer dan een jaar gebruiker van knab zakelijk. Ik herken mij totaal niet in het beeld wat je geschetst hebt. Knab is behulpzaam en helpt snel wanneer er iets niet volgens plan loopt.

Wat ik zie is iemand die snel dingen doet zonder even na te denken. Je kunt gewoon zien wat knab van je wilt als je een nieuwe rekening opent. Je hebt altijd eigen verantwoording en dat is klaarblijkelijk voor jou teveel gevraagd. Volgens mij geeft knab aan eerst te testen met 1 euro of 0,01 euro of alles goed gaat met de nieuwe rekening. Ik heb gewacht met alle activiteit tot ik mijn pasje en reader had en heb sindsdien altijd goed kunnen werken.

Ik maak helaas erg weinig gebruik van alle tools die ze bieden. Ik zou daar eens serieus naar moeten kijken.

reageer op Geert

Henry

30 april 2015 10:02:56

Bwegh. Ik moest twee weken wachten op het goedkeuren van mijn aanvraag voor een zakelijke rekening... Die vervolgens geweigerd werd. Was fijn geweest als dat sneller kon.

reageer op Henry

Romana (Knab)

19 juni 2015 7:17:31

Beste Henry,

Jammer om te lezen dat je geen zakelijke rekening bij ons kan openen. Daar wij ook om aanvullende documenten kunnen vragen, kan het klant worden proces langer duren dan gemiddeld.

Vriendelijke groeten,

Romana
Knab

reageer op Romana (Knab)

Bob

2 mei 2015 0:39:52

Overgestapt van de ING Bank naar KNAB. Bevalt uitstekend. Was vooral even wat werk om een overzicht te maken van de automatische incasso's en deze overzetten. Alleen al het verschil aan interest op de spaarrekening is bijna een factor 3, om nog niet te spreken over de bankkosten en transactiekosten. Voor een ZZP'er in de dienstverlenende hoek (geen webwinkel, iDEAL enz. nodig) is KNAB de enige partij die producten levert die aansluiten de wensen van betreffende ZZP'er.

Ook is KNAB de enige bank die anno 2015 snapt dat klantenservice 7 dagen per week te bereiken moet zijn (en niet van 9 tot 17u, maar van 8 tot 22u), via telefoon, e-mail en social media (Twitter! OMG!). Bedrijven zoals in de telefonie doen dit al jaren, de grootbanken werken nog met kantoren en kantoortijden... hoezo niet van deze tijd?

reageer op Bob

Romana (Knab)

19 juni 2015 7:21:50

Beste Bob,

Goed dat je een tevreden klant bent, dat houden we graag zo!
Via verschillende kanalen staan wij inderdaad 7 dagen per week van 8:00 tot 22:00 uur graag voor je klaar.

Vriendelijke groeten,

Romana
Knab

reageer op Romana (Knab)

Arie

23 januari 2018 17:41:05

Dat laatste punt klopt niet helemaal, bijvoorbeeld de klantenservice van de ABN AMRO was in 2012 (en waarschijnlijk al daarvoor) al 24/7 bereikbaar via 0900-0024.

reageer op Arie

Robert

20 mei 2015 9:55:56

waardeloze club: openen ging al moleilijk, vervolgens om de haverklap reclames in mailbox, sluiten van account zo nog meer ellende: bankkaart werkt niet en je moet bellen, vervolgens duurt het 4 werkdagen voordat geld wordt overgeboekt. Mijden die club !

reageer op Robert

mark

14 juni 2015 16:43:37

Ik vraag me af of voor een zakelijke klant bij KNAB het ook mogelijk is om te beleggen.
Zo te zien op de site heb je daar een plus of premium rekening voor nodig. Deze zijn m.i. specifiek voor particulieren bedoeld.

reageer op mark

atlas1302

27 september 2016 15:51:41

Na het afkeuren van mijn aanvraag, ik verblijf vaak in het buitenland, betaalt Knab mijn ingelegd geld ter confirmatie niet terug. Althans nog niet, misschien willen ze hier eerst rente van profiteren! Als ze dat met nog een paar duizend andere doen dan is dat wel erg makkelijk en snel verdiend. Om die redenen ben ik dankbaar dat het niet door is gegaan met deze Aegon bank! We kijken uit naar een betrouwbare bank die flexibel is.

reageer op atlas1302

petra

11 december 2016 16:08:11

ik gebruik knab zakelijk, zeer tevreden over en met name over de vriendelijke behulpzaamheid en bereikbaarheid. ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met knab participatie. daarnaast twijfel ik tussen brandnewday en zzp pensioen; is er iemand die hierover iets kan toevoegen?

reageer op petra
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons