Voor steeds meer consumenten is internet niet alleen maar een bron van informatie voor financiële producten. Onderzoeksbureau IG&H ziet steeds meer consumenten ook daadwerkelijk online financiële producten aanschaffen.
Voor schadeverzekeringen geldt dat 80 % van de consumenten zich op internet oriënteert op de mogelijkheden en 45% gaat daarna ook daadwerkelijk over tot online aanschaf van een schadeverzekering. De tijd van online kijken en vergelijken maar offline kopen is dus voorbij. En niet alleen voor schadeverzekeringen.
Ook levensverzekeringen steeds meer online aangeschaft.
Consumenten die een levensverzekering willen afsluiten oriënteren zich ook steeds meer op internet en sluiten ook online af. Meer dan 75% onderzoekt welke mogelijkheden er zijn op internet en 39% sluit ook een product af via internet. Dat is meer dan twee keer zoveel als in 2013.
Consument kiest: adviseur steeds minder belangrijk.
Omdat mensen steeds meer informatie op internet kunnen vinden en men sterk wil besparen op de kosten voor financieel advies, kiezen steeds meer mensen ervoor om zoveel mogelijk zelf te doen. Als men kan kiezen uit verschillende manieren van advies met verschillende prijskaartjes, kiest men steeds vaker voor de goedkoopste variant van digitaal advies.
Execution Only
De variant waarbij de consument volledig zelf zijn mogelijkheden bepaald en ook zelf alles regelt heet Execution Only. Deze vorm van dienstverlening is de goedkoopste variant omdat men dus geen advies afneemt. Steeds meer consumenten kiezen voor deze variant.
Vooral overlijdensverzekeringen en lijfrentes online afgeslotenDe laatste jaren zijn financiële producten zijn makkelijker te vergelijken voor consumenten. Vooral uitkerende
lijfrentes en
overlijdensverzekeringen zijn goed vergelijkbare producten. De kosten voor het afsluiten verschillen aanzienlijk per aanbieder en dat maakt dat de consument bereid om veel uit te zoeken en uiteindelijk zelf alles te doen.