Moneywise.nl » Weblog » Ontslagvergoeding » Mag ik mijn Stamrecht BV omzetten naar Banksparen?

Mag ik mijn Stamrecht BV omzetten naar Banksparen?

vrijdag 07 november 2014 om 08:40:23 Jeroen Wolfsen 39 reacties
gouden handdrukVeel mensen die in het verleden een ontslagvergoeding hebben ondergebracht in een stamrecht bv zijn aan het nadenken of ze verder gaan met deze bv. Steeds vaker ontdekt men dat het een dure en ingewikkelde manier is om een stamrecht onder te brengen.
Tot 2010 kon men een gouden handdruk alleen onderbrengen bij een verzekeraar of een eigen stamrecht bv. De bv leek voor veel mensen een betere optie omdat men flexibeler met het geld kon omgaan en zelf kon bepalen hoe er rendement gemaakt ging worden.

Stamrecht bv 'onder water'


Inmiddels staan veel stamrecht bv’s ‘onder water’. Bij veel stamrecht bv’s is er minder geld in de kas aanwezig dan men als verplichting op de balans heeft staan. De DGA van menig stamrecht bv ontdekt langzaam maar zeker dat het toch wel een ingewikkelde constructie is met vele fiscale spelregels. En het is ook een dure constructie. Men heeft te maken met hoge accountantskosten.

Steeds meer mensen zetten hun stamrecht bv om naar een stamrecht bankspaarrekening. In tegenstelling tot een stamrechtverzekering kent banksparen geen of nauwelijks kosten, is het een simpel en eerlijk product en is er geen risico op kapitaalsverlies bij overlijden.

Maar mag u zomaar uw stamrecht bv opheffen en het stamrecht omzetten naar een stamrecht bankspaarrekening?


Het antwoord hierop is ja. U blijft namelijk binnen hetzelfde fiscale kader, het gaat hier om een fiscaal geruisloze omzetting. U hoeft dus niks met de fiscus af te rekenen. Maar u moet wel goedkeuring aan de fiscus vragen.

Goedkeuring fiscus voor opheffen stamrecht bv


Er zijn twee redenen waarom u goedkeuring moet vragen.
Ten eerste wil elke bank die de waarde uit een stamrecht bv overneemt eerst de brief zien van de fiscus met deze goedkeuring. Zonder die goedkeuring opent men geen rekening voor u.
De tweede reden is veel belangrijker. Het voorkomt problemen en discussie met de belastinginspecteur. Vooral als er minder geld in de stamrecht bv aanwezig is dan dat er als verplichting op de balans staat is dat erg belangrijk. U zou namelijk belasting moeten betalen over de totale verplichting op de balans en niet over het lage bedrag dat u wilt overboeken naar de stamrecht bankspaarrekening. En als blijkt dat er onvoldoende geld in de bv aanwezig is omdat u veel privé opnames heeft gedaan dan kan de fiscus kritisch zijn.
Is er te weinig geld aanwezig omdat u onvoldoende rendement heeft kunnen maken? Dan is onze ervaring dat de fiscus bijna altijd akkoord gaat met waardeoverdracht naar banksparen.

Twee vliegen in één klap


Met de goedkeuring van de fiscus slaat u twee vliegen in één klap. U kunt overstappen naar het veel goedkopere banksparen en u heeft het probleem met de fiscus, dat alleen maar groter zou worden in de toekomst, in één keer opgelost. De fiscus stelt als voorwaarde in dit soort zaken dat de bv wordt geliquideerd.

De mogelijkheden van banksparen


U kunt kiezen voor een stamrecht uitkeerrekening die uw ontslagvergoeding maandelijks aan u uit gaat keren gedurende een afgesproken periode of een opbouwrekening waarbij u verder spaart. U bepaalt dan zelf op welk moment u over gaat tot een periodieke uitkering. Maar uiterlijk 31 december van het jaar waarin u de AOW-gerechtigde leeftijd (heeft) bereikt moet de eerste uitkering bekend zijn.

Banksparen vergelijken


U kunt heel gemakkelijk vergelijken welke bank u de hoogste rente kan bieden voor een stamrecht (gouden handdruk) bankspaarrekening. Daarna kunt u de gewenste bankspaarrekening online openen via Moneywise.nl voor eenmalig € 225.
Samen met u zorgen we er dan voor dat uw geld op de juiste manier op uw nieuwe stamrecht bankspaarrekening terecht komt.
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van ontslagvergoeding.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 januari 2015 13:07:34

Geachte heer Lak,
Zoals ik in het artikel al schrijf is het omzetten van een ( dure) stamrecht bv naar stamrecht banksparen altijd mogelijk. Wees verstandig en vraag vooraf altijd goedkeuring van de fiscus, overigens willen banken deze goedkeuring ook inzien.
Het aanvragen van een rekening kost via ons eenmmalig € 225 en is online in een paar minuten door u ingevuld. Daarna zijn er geen kosten meer aan een stamrechtrekening.
als u vragen heeft, belt u ons dan even: 0857607600
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Marten Hiemstra

8 augustus 2016 16:03:58

Beste Jeroen, bij welke verstiging/afdeling van de Belastingdienst moet je toestemming vragen voor het omzetten van een stamrecht BV (beëindiging) naar een bankspaarrekening? Is daar een formulier voor en moet je cijfers ed aanleveren? vg. Marten

reageer op Marten Hiemstra

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

17 augustus 2016 15:49:14

Beste Marten,
Ik was op vakantie en daarom duurde het even voordat ik kon antwoorden. Je moet toestemming vragen aan de inspecteur. Je hebt een eindbalans ( liquidatiebalans) nodig. Die kan jje boekhouder of accountant opmaken. Er is geen standaard brief voor.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

John Bakker

9 februari 2017 12:04:16

Beste Jeroen, mag ik in 2017 een bestaande stamrecht bv die aan het uitkeren is nog steeds omzetten naar banksparen ?

reageer op John Bakker

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

9 februari 2017 17:09:16

Beste John,
Ja, dat is mogelijk. Je kan fiscaal geruisloos over van de ene uitvoerder naar de andere. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk gaat lukken om uw uitkerende stamrecht bv over te hevelen naar banksparen. Dat is namelijk helemaal afhankelijk van de situatie in de BV en bijvoorbeeld op uw leeftijd. Is de Bv fiscaal helemaal op orde? Geeft de fiscus toestemming voor overdracht en wil de bank u daadwerkelijk accepteren?
Kortom, het verschilt per situatie.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ron

18 maart 2017 12:29:43

Geachte heer Wolfsen. Mag je bv het product toekomstsparen vd Rabo omzetten naar een stamtecht bv? Immers, je mag wel zo begrijp ik tenminste, van een stamrecht bv naar een bankspaar product zodat het omgekeerde toch ook zou moeten mogen. Zo nee, waarom is dat dan niet toegestaan. Komt mij niet redelijk of logisch voor. Dank bij voorbaat voor uw reactie en moeite. Mvgr.

reageer op Ron

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 maart 2017 8:32:11

Beste Ron,
Ja dat is mogelijk. Je mag van de enen stamrechtconstructie naar de andere. Dus van banksparen naar Bv en andersom. Dat laatste gebeurt tegenwoordig steeds vaker omdat mensen er achter komen dat de Bv een dure manier is om een stamrecht uit te laten keren en het ook nog wel eens lastig kan zijn om aan alle fiscale spelregels van een stamrecht bv te voldoen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ron Stekelenburg

2 juni 2017 13:48:31

Beste Jeroen, Inmiddels heb ik begrepen dat omdat ik het product Toekomstsparen vanuit de jaarruimte heb gespaard deze wisseling (toekomstsparen naar BV) niet mogelijk zou zijn. Het zou anders zijn als ik dit bedrag uit een gouden handdruk had ontvangen. Klopt dat?
Alvast zeer bedankt voor uw reactie!

Ron

19 juli 2017 15:01:53

Beste Jeroen, Wellicht heb je nog geen kans gezien om te reageren. Geen probleem natuurlijk! Op 2 juni vroeg ik mij af: Inmiddels heb ik begrepen dat, omdat ik het product Toekomstsparen vanuit de jaarruimte heb gespaard, deze wisseling (toekomstsparen naar BV) niet mogelijk zou zijn. Het zou anders zijn als ik dit bedrag uit een gouden handdruk had ontvangen. Klopt dat? Alvast zeer bedankt voor uw reactie!

Ron

19 juli 2017 15:02:02

Beste Jeroen, Wellicht heb je nog geen kans gezien om te reageren. Geen probleem natuurlijk! Op 2 juni vroeg ik mij af: Inmiddels heb ik begrepen dat, omdat ik het product Toekomstsparen vanuit de jaarruimte heb gespaard, deze wisseling (toekomstsparen naar BV) niet mogelijk zou zijn. Het zou anders zijn als ik dit bedrag uit een gouden handdruk had ontvangen. Klopt dat? Alvast zeer bedankt voor uw reactie!

W.H.R.Lak

27 januari 2015 13:27:08

Geachte heer Wolfsen,
Bedankt voor uw snelle antwoord, zet mijn volgende vraag toch liever even op de mail, dan kan mijn vrouw die vanavond ook lezen.
Mijn vraag nog:
Stel ik heb nog een x bedrag op te snoepen, kan ik dan verwachten dat ik elke mnd een zoveelste deel op mijn rekening bijgeschreven krijg totdat het bedrag op is. ( indien ik eerst goedkeuring van de belasting krijg) De bank die dat regelt , onder uw begeleiding gekozen, doet dit natuurlijk niet voor niets. ( we hoeven geen woekerpolisveraal te verwachten ).
Gaarne uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Willem Lak

P.s. ik wil af van mijn accountantskosten ong. 10 % van het jaarlijkse uitkeringsbedrag nu.

reageer op W.H.R.Lak

Peter

11 februari 2015 11:02:57

Bedankt voor dit duidelijke artikel. Nu is het zo dat wij gaan emigreren naar Spanje. De huidige stamrecht BV willen wij laten omzetten naar Banksparen gezien de kosten en het aanwijzen van een bestuurder in Nederland hetgeen verplicht is bij emigratie.
Behandelt Spanje uitkeringen uit banksparen hetzelfde als uitkeringen uit een stamrecht B.V?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

reageer op Peter

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

12 februari 2015 21:12:15

Beste Peter,
Het is erg belangrijk dat u het banksparen regelt voordat u naar het buitenland vertrekt. Geen enkele bank opent namelijk een rekening voor een niet nederlands ingezeten. Dus zodra u uit Nederland vertrokken bent kunt u het niet meer regelen. U moet dus ook meteen een uitkeerrekening openen. Want ook het omzetten van een opbouwrekening naar een uitkeerrekening kan niet meer als u in het buitenland woont. Het is zelfs nog erger. De Rabobank heeft wel eens een rekening stopgezet omdat een klant naar het buitenland ging.
De fiscale achtergrond voor een stamrecht Bv of een stamrecht bankspaarrekening is het zelfde, dus daar zit geen verschil in volgens mij. Maar als u het zeker wilt weten kunt u de belastingtelefoon bellen.
Als u wilt weten welke bank de beste uitkeerrekening heeft, dan kunt u dat heel makkelijk vergelijken op: https://www.moneywise.nl/banksparen/gouden-handdruk/intro.aspx
En als u vragen heeft, mag u altijd bellen.
Jeroen Wolfsen FFP

reageer op Jeroen Wolfsen

Peter

13 februari 2015 7:27:34

Bedankt oor het heldere antwoord.

reageer op Peter

marlou

19 februari 2015 13:13:14

Hallo,
Ik heb uit mijn stamrecht bv hypotheek verstrekt aan privé.
De rente vormt het rendement (er is nog sprake van winst) ook los ik een bedrag per jaar af.
Kortom de spaarrekening van de bv begint nu jaarlijks te groeien, dat levert echter niets op aan rente, nu nog geen probleem maar over een paar jaar natuurlijk wel
Ik kan niet ineens mijn stamrecht overdragen naar bank sparen omdat het geld in de hypotheek zit. Maar in de komende 10 jaar moet het volledige bedrag zijn afgelost. Ik word dit jaar 55.
Kan ik ook geleidelijk overgaan naar banksparen?
En dus de stamrecht bv opheffen als de hypotheek 100% is afgelost? Moet ik dan nu al met de fiscus hierover overleggen?

reageer op marlou

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

19 februari 2015 13:56:10

Beste Marlou,

De fiscus is de laaste partij waar je mee wil overleggen. Want als deze een andere mening is toegedaan dan zit je daar meteen aanvast.

Ik adviseer je om even te bellen met een echte specialist op dit gebied: http://belastingbesparing.com/
Ik weet er wel het een en andere van af maar mis de dagelijkse ervaring om je hierover goed te kunnen adviseren.

reageer op Jeroen Wolfsen

Ton

16 augustus 2015 16:07:56

Beste Jeroen,

Als googlend kom ik op deze site. Ik ben eigenlijk op zoek naar het antwoord op de vraag of ik een vrijkomende koopsompolis mag bijstorten in mijn eigen pensioen BV ?
Het enigste alternatief is om het nu een banksparen product te storten. Dat vind ik qua rente opbrengst nu niet interessant.

reageer op Ton

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

16 augustus 2015 22:11:47

Beste Ton,

Nee, helaas je kunt een lijfrentekapitaal niet onderbrengen in je eigen pensioen bv. Dat is fiscaal niet toegestaan. De belastingspelregels voor pensioenen en lijfrente zij anders. Een groot verschil is bijvoorbeeld dat een pensioen altijd levenslang moet worden uitgekeerd.

De rente is inderdaad laag, maar bij een uitkeerrekening valt de 'schade' hierdoor redelijk mee.
Als voorbeeld geef ik je het volgende rekenvoorbeeld. Een bedrag van € 50.000 dat in 5 jaar wordt uitgekeerd levert bij Centraal Beheer iedere maand een brutobedrag van € 864 op. De rente bij CB is 1,45%. Bij de Rabobank is de rente voor 5 jaar slechts 0,6%. Dus 0,85% lager. Toch is de uitkering per maand maar € 18 bruto per maand lager bij een rente van 0,6%. Met andere woorden, bij een hogere rente ontvang je uiteraard meer. Maar de verschillen zijn tientjes (bruto) per maand hoger en dus geen honderden euro's per maand.

Hier kun je zelf uitrekenen hoeveel banksparen oplevert: http://www.moneywise.nl/lijfrente/vrijkomende-lijfrente/.
Als alternatief kun je besluiten om het geld nu nog niet uit te laten keren. Je mag het nog uitstellen tot 5 jaar na je AOW leeftijd. Dan kies je voor een lijfrente banksparen opbouwrekening.

Als je vragen hebt, bel gerust.

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

dieteren

7 maart 2016 11:52:41

heb momenteel pensioen uit beheersmaatschappij[eigen beheer]ben 78 jaar maar zou graag willen weten of het verstandig is over te stappen ,met geld 190000van de beheer naar banksparen in de beheer dus 190000euro zit nog 17500 euro tijdens de oprichting [prive] heb het idee dat de verzorging van de bv [1200euro te duur wordt graag enige uitleg groet dieteren

reageer op dieteren

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

7 maart 2016 12:46:30

Geachte heer van Dieteren,
Gaat het hier om een ontslagveroeding die u destijds heeft ondergebracht? Of is het een stamrecht dat voortkomt uit de staking van een eenmanszaak?
Alleen als het om deze 2 vormen gaat is het mogelijk. Als het om Pensioen in Egen beheer (vallend onder de vormalige PSW en tegenwoordig PW) dan kan dat alleen bij een verzkeraarw orden ondergebracht.
Banksparen kan dus mogelijk zijn maar gezien uw leeftijd kunt u niet bij iedere bank terecht. We lopen dan al snel vast in adminsitratieve onmogelijkhkeden bij een aantal banken. Dat moeten we dus even navragen bij de verschillende banken.
U kunt ons altijd even bellen of mailen en dan helpen we u graag.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

dieteren

7 maart 2016 13:08:45

de stamrecht bv is op gericht in 1980 is een uitvloeisel van een eenmans zaak[1978] is het nadelig als het afgestort wordt in een verzekering als banksparen nietkan? en bij wie moet ik zijn voor enige hulp? groet dieteren

reageer op dieteren

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

7 maart 2016 14:13:21

Geachte heer van Dieteren,
Ok, duidelijk. Het gaat hier dus om stakingswinst. Daar kunnen wij u wel meehelpen en dat kan ook in banksparen. Mijn collegas kunnen u helpen met het zoeken naar de juiste bank.
Belt u ze maar even op 085 7607600.
Met vriendelijke groet,
Jeroenn Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Piet

24 september 2016 21:02:06

Een dga met een pensioen bv kan in 2017 zijn pensioen afkopen met korting. Een pensioen in een lijfrente bv kan niet met korting afgekocht worden. Gaat in de toekomst een gelijke behandeling mogelijk worfden want beiden kampen met de lage rente en de verplichte hoge 4% oprenting?

reageer op Piet

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

28 september 2016 14:32:33

Beste Piet,
Het is inderdaad een vergelijkbare situatie maar ik heb nog nergens iemand gehoord over een kortingsregeling voor een lijfrente. dus het speelt niet in de politiek.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

jos van de meulengraaf

18 april 2017 17:10:27

Beste Jeroen, Ik wil het restant van het geld in mijn stamrecht-bv overzetten naar banksparen, maar hoor van mijn administrateur dat ik dan volgens de belasting het te lage bedrag in de bv (ivm de te lage rente-opbrengst) zal moeten aanvullen. Toen ik mijn gouden handdruk kreeg heb ik op advies voor de stamrecht-bv gekozen en daaruit ook alleen een maandelijkse uitkering laten betalen, verder heb ik met de bv geen activiteiten ondernomen. Kan het zo zijn dat de belasting op de ene plaats wel soepel omgaat met die balansverplichting, zoals ik van jullie site begrijp, en op de andere niet? Het inzakken van de rente was al een tegenvaller, als ik nu over de helaas niet ontvangen rente ook nog moet betalen wordt het een wel erg zuur verhaal... Ook vraag ik me af of het omzetten van bv naar spaarregeling aan een termijn is gebonden. Moet het zodra je AOW gaat ontvangen, of zit er ook speling in? Met dank, Jos.

reageer op jos van de meulengraaf

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

18 april 2017 22:32:15

Beste Jos,
Eerst even het antwoord op het laatste deel van je vraag. Je mag een uitkering uit een gouden handdruk op ieder moment starten maar uiterlijk in het jaar waarin je de AOW leeftijd bereikt, moet deze echt in gaan.
Verder zien we inderdaad dat de ene inspecteur wel toestemming geeft en de andere niet. Maar daarbij moet ik wel aangeven dat ik niet weet hoe de situatie van bv er daadwerkelijk uitziet. Ogenschijnlijk lijkt het op elkaar als meerdere bv's minder in de pot hebben dan zou moeten maar de fiscus kijkt naar het hele verhaal en alle stukken. Daarom is het heel belangrijk dat je je laat begeleiden door een partij die hier veel ervaring mee heeft.Ik verwijs je graag door naar een specialist: mr Vos in Ede. Die kent de inspecties en weet waar ze op letten. Ze weten daar echt van de hoed en de rand op dit gebied en kunnen ze je helpen met deze fiscale uitdaging.
Succes!
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Carla

18 juli 2017 11:02:57

Beste Jeroen, Ik heb een stamrecht bv vanuit mijn vorige werkgever. In 2018 word ik bij mijn huidige werkgever boventallig en ontvang dan een transitievergoeding. Mag deze ook op de stamrecht bv gestort worden? Mvrgr Carla

reageer op Carla

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

18 juli 2017 11:05:03

Beste Carla,
Nee helaas. Sinds 2014 is de mogelijkheid om een transitievergoeding fiscaal vriendelijk onder te brengen in een stamrecht bv ( of andere constructie) afgeschaft. Afrekenen met de fiscus dus...
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jos

24 juli 2017 15:33:35

Dag Jeroen, om kort te gaan, stamrechtkapitaal bij inbreng EZ in BV, stamrechtovereenkomst spreekt van levenslange uitkering. Vraag 1: mag omzetting stamrecht in banklijfrente met uitkering in 20 jaar vanaf aow-leeftijd? Vraag 2: wordt hierbij stamrechtkapitaal verlaagd door de rekenrente van 4 %? Vraag 3: zo neen, zijn er andere mogelijkheden om stamrechtkapitaal door de rekenrente van 4 % te verlagen? Alvast bedankt voor je antwoord.

reageer op Jos

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

25 juli 2017 16:16:54

Jos,
Je mag vanaf 65 je BV omzetten naar banksparen en het geld in minimaal 1 jaar laten uitkeren. De bv moet worden geliquideerd en er moet een eindbalans worden opgemaakt. Als de Bv onder water staat is een rondje langs de inspecteur voor goedkeuring sterk aan te raden om vervelende verrassingen te voorkomen. Bij een goed verhaal waarom de BV onder water staat kan de inspecteur goedkeuring geven.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Willem

20 oktober 2017 14:43:04

Beste Jeroen, Is overdracht naar banksparen van een loonstamrecht ook mogelijk wanneer dit reeds is ingegaan en de gerechtigde de AOW-leeftijd heeft bereikt?
BVD

reageer op Willem

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 oktober 2017 19:12:00

Willem,
Ja dat is mogelijk en dat hebben we ook voor klanten al gedaan. Banks kan wel om goedkeuring fiscus en inzicht in stanmrechtovereenkomst vragen. Neem maandag maar even contact met ons op voor een offerte. We moeten namelijk rekening houden met uw leeftijd en ingangsdatum: 085 76607600.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ben

13 februari 2018 13:50:02

Beste Jeroen, Mijn stamrecht-BV wordt dit jaar geliquideerd en er wordt een tweede en laatste uitkering gedaan. In 2017 heeft al een eerste uitkering plaatsgevonden. Kan ik deze tweede einduitkering storten in een bankspaarproduct?

reageer op Ben

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 februari 2018 14:13:53

Beste Ben,
Ja dat lijkt me wel. Vroeger kon de stamrecht bv alleen periodiek uitkeren maar na 2014 is het ook mogelijk om eenmalig uit te keren. Het restant staat nog in de Bv en daarvoor kun je een Gouden handdruk uitkeerrekening aankopen.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jack Davidsz

21 juni 2018 14:51:44

Beste Jeroen, In het verleden heb ik een stamrechtpolis gekocht. De verzekeraar heeft mij geschreven, dat de wettelijke bedenktermijn van deze polis is verlopen en dat zij zich vergist heeft in het type product. Aanvankelijk dacht zij dat het een lijfrenteverzekering was, maar het betreft een stamrechtpolis, waarvoor na de einddatum 6 maanden beschikbaar was om een keuze voor een ander product te maken. Deze termijn is nu helaas verstreken.
De verzekeraar geeft aan:’’ Wij zijn in gebreke gebleven met betrekking tot het informeren van u en hebben u onjuiste informatie verstrekt. Wij bieden hiervoor onze excuses aan.’’
De stamrechtpolis dient nu uitgekeerd te worden. Als de verzekeraar mij tijdig en juist had geïnformeerd had ik de stamrechtpolis omgezet in een ander product en had de uitkering zeker nog niet in 2018 plaatsgevonden. Op dit moment ben ik nog werkzaam en zou ik relatief veel belasting dienen te betalen. De verzekeraar wil mij niet schadeloos stellen. Wat raadt jij me aan te doen?

reageer op Jack Davidsz

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

25 juni 2018 21:16:16

Beste Jack,
Wat een slecht verhaal van die verzekeraar en schandalig dat men de consequenties daarvan niet aanvaarden. Je kunt hiermee naar de fiscus, goede kans dat deze je tegemoet komt en dat je alsnog een periodeike uitkering aan mag kopen (https://www.moneywise.nl/banksparen/gouden-handdruk/). Als het probleem daarmee is opgelost ben je klaar. Lukt dat niet dan zou ik zeker een klacht indienen bij het KIFID.
Heel veel succes,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons