Moneywise.nl » Weblog » Ontslagvergoeding » Hoe moet ik mijn gouden handdruk opgeven in de aangifte inkomstenbelasting?

Hoe moet ik mijn gouden handdruk opgeven in de aangifte inkomstenbelasting?

donderdag 13 maart 2014 om 12:54:56 Jeroen Wolfsen 103 reacties
gouden handdrukIk heb in 2013 een gouden handdruk gehad van mijn werkgever en deze ondergebracht in banksparen. Wat moet ik nu precies opgeven in de aangifte voor de inkomstenbelasting 2013?
Een gouden handdruk is voor de meeste mensen iets waar ze geen ervaring mee hebben en we zien dat veel mensen dezelfde vragen hebben. Daarom geven we graag in ons weblog antwoord op deze vraag.
Als u een gouden handdruk of stamrecht heeft ondergebracht in een gouden handdruk bankspaarrekening is het belangrijk om onderscheid te maken tussen een opbouwrekening en een uitkeerrekening.
Opbouwrekening
Als u heeft gekozen voor een opbouwrekening dan staat het geld op een spaarrekening en ontvangt u geen maandelijkse uitkeringen. Het saldo op de rekening groeit door. U mag het laten doorgroeien tot uiterlijk 31 december van het jaar waarin u de AOW leeftijd bereikt. Gedurende de opbouwperiode komt de bankspaarrekening en het saldo daarop niet voor in uw belastingaangifte. Ook de rente die jaarlijks wordt bijgeschreven blijft volledig buiten de belastingaangifte. U betaalt hierover dus geen inkomstenbelasting en ook geen vermogensrendementsheffing (box 3 belasting).
Uitkeerrekening
Als u de ontslagvergoeding van de werkgever meteen heeft laten storten op een uitkeerrekening en een periodieke uitkering ontvangt,  is deze wel van invloed op uw aangifte inkomstenbelasting. De bank die de (maandelijkse) uitkering doet is namelijk verplicht om loonbelasting in te houden.  Daarom ontvangt u dus geen bruto-uitkering maar wordt maandelijks het netto bedrag aan u over gemaakt. De bank houdt bij de inhouding van de loonbelasting rekening met de zogenaamde ‘Groene Tabellen’. Hier staat precies in omschreven wat de bank in moet houden.
Verder houden alle banken standaard geen rekening met loonheffingskorting.
De bank kijkt dus naar de hoogte van bedrag dat zij uitkeert en houdt het daarbij behorende belastingbedrag in. Omdat de bank niet weet of u nog andere inkomsten heeft,  is het belangrijk dat u belastingaangifte doet voor de inkomstenbelasting. Op dat moment wordt namelijk het juiste belastingtarief berekend.
Voorbeeld
De heer Jansen heeft een ontslagvergoeding gehad en ondergebracht op een uitkeerrekening. In 2013 heeft hij elke maand een bruto bedrag van € 2.000 ontvangen. Netto keerde de bank € 1.147 uit. Er is dus  € 853 aan loonbelasting ingehouden. Maar de bank weet natuurlijk niet of de heer Jansen ook nog andere inkomsten heeft.  Als de heer Jansen naast de uitkering van de bank ook nog inkomen uit arbeid heeft, gaat het plaatje er anders uitzien en moet hij mogelijk nog inkomsten belasting bij gaan betalen omdat zijn totale inkomen hoger is dan de loonbelasting die is ingehouden op zijn bankspaaruitkering en inkomen uit arbeid.
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van ontslagvergoeding.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Hans Westheim

24 maart 2014 12:07:21

Hallo,

Waar in de belastingaangifte moet de uitkering uit een bankspaar uitkeerrekening ingevuld worden ? Dient deze opgegeven te worden onder Box 1 Werk en Woning als "een andere uitkering of afkoopsom die onder de loonheffing viel"?

Alvast dank voor uw antwoord,
Hans

reageer op Hans Westheim

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

24 maart 2014 13:13:17

Beste Hans,
De maandelijkse uitkering uit een gouden handdruk rekening valt onder loon / inkomsten uit vroegere dienstbetrekking. Op die manier geef je een stamrecht uitkering aan in de belasntingaangfite.

reageer op Jeroen Wolfsen

Leonarda de Groot

1 november 2014 13:15:12

Goedemiddag, ik heb dezelfde vraag maar kan het kopje loon/inkomsten uit vroegere dienstbetrekking niet vinden. De belastingdienst heeft het onder het kopje uitkeringen en afkoopsommen gezet en vervolgens als pensioen en andere uitkeringen. Klopt dit?

Hartelijk dank voor uw antwoord
Leonarda

reageer op Leonarda de Groot

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 november 2014 17:55:11

Geachte mevrouw de Groot,
Ik denk dat het handig is al u gewoon even belt met de belastingtelefoon 0800 0543 Daar kunnen ze u veel beter hellpen omdat ze inzicht in uw situatie hebben. Voor ons is het erg lastig te beoordelen omdat we niet de hele dag bezig zijn met belastingaangiftes.

harm

7 maart 2015 8:00:41

Ik heb het zelfde probleem bij de aangifte, ik kan uit deze keuzes van pensioen en andere uitkeringen geen goudehanddruk uitkering vinden
Is daar al een oplossing voor?

ine

22 augustus 2016 20:44:39

Dag Leonarda, ik heb dezelfde vraag als jij. Heb je inmiddels een antwoord van de Belastingdienst hierop? Met vriendelijke groet, Ine Cornelissen

Henk

2 april 2017 14:32:50

Betreft IB 2016, uitkering uit een GoudenHanddrukUitkeer. Maar wat moet je opgegeven bij "soort inkomsten" ? 1. Andere uitkeringen of 2. Pensioenuitkering of afkoopsom of 3. Lijfrente-uitkering of afkoopsom

reageer op Henk

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

3 april 2017 13:46:10

Beste Henk,
Ik weet het niet zeker want ik vul geen IB aangiften zelf meer in maar volgens mij kun je het kwijt onder andere inkomsten.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Sjra Geurts

1 april 2014 11:14:01

Als ik in 2013 een ontslagvergoeidng heb ontvangen en die is via de groene tabel belast en in een keer uitgekeerd. Naar mijn eigen spaarrekening.
Waar moet ik dat bij de belastinaangifte aangeven?

reageer op Sjra Geurts

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 april 2014 12:10:42

Geachte heer of mevrouw Geurts,
In uw belasting aangifte moet u dan bij inkomen aangeven dat u een eenmalige uitkering heeft gehad en dat daar belasting op is ingehouden. En als u het netto bedrag als spaargeld een spaarrekening had staan op 01-01-2013 dan is het vermogen in box 3 en betaalt u hierover 1,2% vermogensrendemntsheffing.

reageer op Jeroen Wolfsen

G.v.d. Veer

1 april 2014 18:23:24

Hallo,
Ik heb naast mijn huidige parttime baan van 20 uur pw een ww uitkering van 12 uur pw. Daarnaast ontvang ik sinds dit jaar een gouden handdrukuitkering per kwartaal. De bank heeft echter geen loonbelasting ingehouden op mijn gouden handdrukuitkering. Wel Zvw en kosten van de bank zelf. Echter klopt dit wel? of is hier een foutje gemaakt?
Alvast dank voor uw hulp,

reageer op G.v.d. Veer

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 april 2014 18:29:38

Geachte heer of mevrouw van de Veer,

Het is wel raar dat de bank over de uitkering geen loonbelasting heeft ingehouden. De bank had volgens de zogenaamde groene tabel loonbelasting in moeten houden over de uitkering uit uw gouden handdruk rekening.

Misschien even handig als u de bank hier zelf over belt?

Daarmee voorkomt u teleurstelling door een hoge belastingaanslag achteraf.

reageer op Jeroen Wolfsen

G.v.d Veer

1 april 2014 18:52:18

Ik heb vandaag contact gehad met de bank en zij zeggen " Aangezien er bij inhouding heffingskorting is aangegeven dat dit wel dient te worden ingehouden, wordt er geen loonheffing ingehouden op het uitkeringsbedrag"
Het bankpersoneel heeft destijds samen met mij het formulier ingevuld en ik ging ervan uit dat wat zij invulden klopt. Niet dus.
Ik neem morgen opnieuw contact op met de bank om te proberen dit recht te zetten.
Ik hoop dat dit lukt.
Dank u wel!

reageer op G.v.d Veer

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 april 2014 19:06:51

Ah, dan is het duidelijk. U ontvangt waarschijnlijk een relatief laag bedrag per maand en omdat u heeft aangegeven dat er rekening gehouden moet worden met loonheffingskorting, wordt er geen belasting ingehouden. U komt door de korting niet boven het bedrag uit waarop men belasting begint in te houden.
Maar u heeft ook een baan en op dat inkomen zal waarschijnlijk loonheffingskorting zitten. U ontvnagt dan twee maal loonheffingskorting en de kans is groot dat u dan teveel korting heeft ontvanegn en die kortig terug moet betalen. Dus wel aan de slag gaan en met de bank hierover in gesprek te gaan.

reageer op Jeroen Wolfsen

G.v.d. Veer

1 april 2014 19:25:54

ja, klopt, toen ik bezig was met de bank om de uitkering te regelen in oktober 2013, had ik nog een nieuwe baan. Per 1 januari 2014 heb ik een nieuwe baan gevonden.

Mocht de bank niet willen meewerken en geen loonbelasting willen heffen, omdat het contract destijds zo ondertekend is, is mijn vraag, waar moet ik dan rekening mee houden t.a.v. de belasting over 2014?

reageer op G.v.d. Veer

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

2 april 2014 7:29:15

De bank zal zonder problemen meewerken om de loonheffingskorting van de uitkering af te halen. Dan ontvangt u dus netto minder maar het scheelt u straks een belastingaanslag i.v.m. onterecht ontvangen korting.
Dus dat komt wel goed, gewoon even naar de bank.

reageer op Jeroen Wolfsen

G. v.d. Veer

2 april 2014 16:30:14

Dank u wel voor uw informatie.
Het is gelukt. De bank werkte mee.

Hartelijke groet.
G. v.d. Veer

reageer op G. v.d. Veer

Anoniem

15 oktober 2014 20:59:39

Hallo! Ik heb in 2013 een afkoop som ontvangen vanwege mijn ontslag, nu heb ik 2 jaaropgaves ontvangen van mijn werkgever.. 1 met het "salaris"en 1 aparte met de afkoopsom.. Wanneer ik de aangifte ophaal digitaal..staat deze niet vermeld (jaaropgaaf met afkoopsom) ? Waar boek ik deze handmatig in? Bij werkgever uit loon? of geld uit vroegere dienstbetrekking, afkoop uit pensioen etcc.. optie 2 zeg maar.. ik snap er niks van namelijk..

reageer op Anoniem

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

16 oktober 2014 6:21:32

Ik begrijp dat u de ontslagvergoeding destijds in één keer door de werkgever heeft laten uitkeren. Is dat juist? In dat geval is het loon uit vroedgere dienstbetrekknig en moet u het zo dan ook opgeven bij de fiscus.

reageer op Jeroen Wolfsen

DH

25 oktober 2014 14:27:24

Hoi dat klopt inderdaad.. in 1 keer uit laten keren. Maar waar vermeld ik dit bij de aangifte? Box 1 werk en inkomen en dan de tweede optie? Afkoopsom etc? of ook gewoon bij loon? bedankt alvast voor uw reactie

reageer op DH

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

25 oktober 2014 20:14:50

Ik ken het aangifte formulier zo niet uit mijn hoofd maar het is inderdaad box 1 werk en inkomen: loon uit vroegere dienstbetrekking. Op de site van de fiscus vindt u meer info: http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/stappenplan-stap_4_bepalen_wat_tot_het_loon_hoort.html en anders even bellen met de belastingtelefoon

Diana van Leeuwen

28 oktober 2014 9:24:13

Hallo, in 2009 heb ik een gouden handdruk ontvangen, deze heb ik in een stamrecht ondergebracht. Vanaf januari 2013 heb ik geen inkomsten meer gehad. Nu wil ik per januari 2015 wil ik maandelijks uit laten keren. Van de verzekering heb ik een opgave ontvangen. Hier staat in dat het totale bedrag wat ik ga ontvangen iets minder is dan de helft van het totale bedrag. Wat mij nu verbaasd is dat ik hierover nu ook nog belasting moet gaan betalen , ik krijg toch maar de helft van wat ik oorspronkelijk had, dan is er toch al belasting betaald?! Deze uitkeringen zijn overigens mijn enige inkomens. Kunt u mij uitleggen waarom ik twee maal belasting moet betalen? Bedankt alvast.

reageer op Diana van Leeuwen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

28 oktober 2014 9:42:13

Geachte mevrouw van Leeuwen,
Waardoor is het bedrag dat u nu uit de polis kunt ontvangen minder dan de helft van het bedrag dat u 5 jaar geleden heeft gestort. Heeft u een beleggingsproduct aangeschaft waardoor de helft van het geld verloren is gegaan? Of heeft u bij de verzekeraar een afkoopwaarde opgevraagd. In dat geval lopen er een paar dingen door elkaar bij u.
Als u een ontslagvergoeding onderbrengt in een polis dan gaat het volleedige bedrag dat u als ontslagvergoeding heeft ontvangen, zonder dat u belasting hoeft te betalen hierover, in een polis. U heeft dus een polis met een bruto bedrag. Het is de bedoeling dat u het kapitaal in de polis op een bepaald moment laat uitkeren. Bijvoorbeeld in maandelijkse termijnen. Over deze termijnen betaald u dan belasting. Net als dat u belasting had moeten betalen over uw bruto inkomen via een werkgever.
U kunt vanaf 1 januari 2014 ook de verzekeraar verzoeken om de polis af te kopen. Voor 2014 mocht dat niet, maar nu is dat wel toegestaan. U betaald in ieder geval nooit twee maal belasting. Wellicht is het verstandig als u ons even belt, aan de telefoon kunt u beter uitleggen wat uw situatie is.

reageer op Jeroen Wolfsen

Jur kok

11 april 2016 14:14:32

Hallo Jeroen , Onslagvergoeding onderbrengen in polis is volledig/Bruto bedrag...Storten in/op Uitkeer cq Opbouwrekening kan zo ook ? Of zal werkgever dan wel volgens groen tabel 40% inhouden? En heb je Tip voor zo'n polis?

reageer op Jur kok

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

11 april 2016 14:38:00

Beste Jur, Helaas zijn alle mogelijkheden voor het fiscaal vriendelijk wegzetten van een ontslagvergoeding per 2014 afgeschaft. alleen voor bestaande polissen of bankspaarrekeningen (of stamrecht bv's) die vrijkomen kan je nog een nieuwe polis of bankspaarrekening afsluiten. Voor iedereen die nu een ontslagvergoeding ontvangt geldt dat er geen andere optie is dan afrekenen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

Marc

21 november 2014 11:27:11

Ik ben sinds 1 oktober 2014 boventallig verklaard. Via een sociaalplan wordt ik begeleid van werk naar werk. Daarbij ontvang ik mijn "normale" salaris wat afgaat van mijn ontslag vergoeding. Uiteindelijk hou ik nadat jaar dus per 1 oktober 2015 een bedrag over welke ik in 1 keer krijg uitgekeerd. Nu de voorlopige aanslag 2015 er aan. Waar vul je dit bedrag in. En voor 1 april 2016 dien ik mijn belastingaangifte in en waar vul ik dit bedrag in?

reageer op Marc

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

21 november 2014 11:31:33

Beste Marc,
Ik denk dat je beter even kan helpen met de belasstngtelefoon 0800 0543. Die kunnen je dat precies vertellen. DIt artikel gaat m,eer over de ooude situatie ( die niet meer kan) dat een gouden handdruk op een bankspaarrekening werd gestort.

reageer op Jeroen Wolfsen

Maria

19 februari 2015 11:36:44

Hallo,

Bij een opbouwrekening blijven het spaarsaldo en de ontvangen rente buiten de belastingaangifte.
Hoe zit dat bij een uitkeerrekening, het gedeelte dat je maandelijks laat uitkeren daar moet je aangifte IB van doen maar moet je het resterend saldo als spaartegoed en de ontvangen rente in Box 3 aangeven of blijven die ook buiten de belastingaangifte.

reageer op Maria

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

23 februari 2015 12:21:39

beste Maria,
Zolang uw bankspaarsaldo nog niet wordt uitgekeerd is het inderdaad (nog) vrijgesteld van (loon)belasting. In de tussentijd valt het bankspaarsaldo dus ook niet in Box 3 (sparen en beleggen, vermogen). Zodra u een periodieke uitkering heeft aangevraagd, dan worden de uitkeringen belast met de verplichte loonbelasting. U ontvangt de netto uitkeringen en die netto uitkeringen vallen in Box 1 (belastbaar inkomen uit werk en woning). Over het het nog niet uitgekeerde bankspaarsaldo ontvangt u rente en is nog steeds vrijgesteld van belasting. De uitkerende instantie is verplicht om de loonbelasting in te houden en houd geen rekening met andere bronnen van inkomen. Het is een voorheffing. Uiteindelijk teveel of te weinig ingehouden belasting is te verrekenen in uw jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.

reageer op Jeroen Wolfsen

Maria

23 februari 2015 19:34:30

Bedankt voor uw reactie en toelichting.

reageer op Maria

Dennis

24 februari 2015 16:03:56

Goedemiddag,
Ik heb in 2012 een ontslagvergoeding ontvangen en deze door de werkgever direct op een opbouwrekening laten boeken. In de jaaropgave van de werkgever van 2012 staat het bedrag opgenomen. Daardoor valt het salaris te hoog uit, het is immers inclusief de vergoeding. Ik heb dit fiscaal gecorrigeerd door een lijfrente voor hetzelfde bedrag op te voeren. Maar is dat de juiste werkwijze?
Groet, Dennis

reageer op Dennis

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

24 februari 2015 20:18:22

Dennis, dit gaat niet goed. Ik zou je werkgever vragen om een juiste loonstrook. En niet aftrekken als lijfrente! Dat gaat echt verkeerd!
Schakel desnoods een belastingadviseur in of neem contact met de belastingtelefoon.

reageer op Jeroen Wolfsen

JM

1 maart 2015 10:36:48

Goedemorgen,

Na het ontslag van mijn echtgenote hebben wij de ontslagvergoeding, conform de kantonrechtersformule, op een banksparen rekening laten storten. Wij hebben nu gekozen voor een maandelijkse uitkering. In uw antwoord hierboven zegt u dat deze inkomsten vallen onder "loon uit vroegere dienstbetrekking". Dien ik hierbij dan de bank of de voormalige werkgever op te voeren? Ik heb immers de jaaropgaaf van de bank ontvangen.

Alvast bedankt.

reageer op JM

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 maart 2015 19:38:43

De fiscus krijgt van de bank die uitkeert een opgave. En als u dus de naam van de bank als uitkerende instantie ingeeft, komt dat wel goed.

reageer op Jeroen Wolfsen

Louise

2 maart 2015 12:52:41

Geachte,
Waar geef ik de Gouden Handdruk Uitkering in een keer aan, 80/20% regeling op aangifte biljet Fiscus? Moet ik dit aangeven bij Inkomen?
Zelfs de belasting dienst is hier onduidelijk over.

Dank voor de te nemen moeite

reageer op Louise

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

5 maart 2015 14:14:15

Beste Lousie,
We hebben dit nagevraagd bij de belastingdienst en we krijgen het volgende antweoord. Dat doe je bij Inkomsten – Pensioen en andere uitkeringen – Akkoord –> Venster – Soort inkomsten – Andere inkomsten: 80% opgeven.

reageer op Jeroen Wolfsen

Roland

2 maart 2015 19:03:28

Hallo,
Ik heb in 2014 mijn gouden handdruk uit laten keren. Waar moet ik dit invullen?
Alvast bedankt.

reageer op Roland

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

5 maart 2015 13:58:57

Beste Roland,
Dat doe je bij Inkomsten – Pensioen en andere uitkeringen – Akkoord –> Venster – Soort inkomsten – Andere inkomsten.
En als je hulp nodiog het, dan kan de belastingtelefoon natuurlijk ook helpen, al zal het daar wel druk zijn.

reageer op Jeroen Wolfsen

Ton

3 maart 2015 17:32:34

Ook ik kan geen helderheid krijgen over de 80/20 regeling bij de aangifte IB van 2014. Bij de uitbetaling door de bank is 50 % aan de fiscus afgedragen. Bij de vooraf ingevulde aangifte wordt de uitkering gewoon volgens de geldende schijven belast.

reageer op Ton

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

5 maart 2015 13:31:54

Beste Ton,
Na een half uur bellen met de belastingtelefoon was hun antwoord op deze vraag dat u maar 80% van het bedrag op moet voeren in de aangfite. Uiteindelijk ontvangt de belastngdienst van de bank ook informatie over deze post en wordt alles gecontroleeerd.
Jeroen wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ton

5 maart 2015 17:53:16

Hartelijk dank voor deze info!

reageer op Ton

Anne-Marie

5 maart 2015 16:24:01

Beste Jeroen,

Waar het om gaat is het volgende. Als je de 80% opgeeft en de daarop ingehouden loonbelasting in de rubriek andere uitkeringen, wordt de 80% ook meegenomen in het bedrag waarover premie volksverzekeringen wordt geheven. Die moet je dan ook nog betalen, terwijl er al 52% loonheffing is ingehouden. Zo blijft er netto bijna niets meer over van de onslaguitkering. Kun je niet ergens de 80% opgeven en de loonbelasting zonder dat je dan ook nog premie volksverzekeringen moet betalen?

reageer op Anne-Marie

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

9 maart 2015 9:53:13

Beste Anne-Marie,
Ik adviseer je om contact op te nemen met de belastingtelefoon. Men is bij de fiscus niet erg duidelijk in de communicatie hierover. Het enige dat wij op de site kunnen vinden is: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/voorlopige_aanslag_nieuw/voorlopige_aanslag_2014_2013_wijzigen_stopzetten_aanvragen/voorlopige_aanslag_2014/belangrijk_nieuws_over_het_programma_voorlopige_aanslag_2014/afkoop_stamrecht_en_80_procent_regeling
Ik adviseer je om eenbelatingadviseur in te schakelen als je niet helemaal overtuigt bent van de info die de fiscus zelf verstrekt.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Alberts

18 maart 2015 20:34:33

Ik heb een ontslagvergoeding in 2006 bruto op een beleggingsverzekering laten storten, die uitkeert als ik 65 wordt. Moet ik deze nu opgeven bij de belasting of valt die er (nu) nog buiten.

reageer op Alberts

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

18 maart 2015 20:42:58

Geachte heer Alberts,
Zolang als het geld in een polis staat die nog niet uitkeert, hoeft u niks aan tegeven in uw belastingaangifte. De gouden handdruk valt er helemaal buiten.
Als er een uitkering wordt gedaan dan is de uitkerende bank of verzekeraar verplicht om loonbelasting in te houden.

reageer op Jeroen Wolfsen

Maria

5 april 2015 8:32:21

Hallo,

Wordt het uitgekeerde bedrag uit een uitkeerrekening als inkomsten aangemerkt bij de vaststelling van de ouderbijdrage voor stufi?

reageer op Maria

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

6 april 2015 16:16:30

Beste Maria,
Het is niet mijn specialiteit maar voor zover ik kan zien houdt het DUO bij het vaststellen van de ouderbijdrage voor studiefinanciering rekening met inkomsten uit lijfrente. Deze inkomsten vallen namelijk onder het verzamelinkomen en daar rekent men mee. Zie deze link: http://www.duo.nl/studiepunt/rekenprog/wsf_ob.asp?jaar=2015&periode=1
Jeroen Wolfsen FFP

reageer op Jeroen Wolfsen

Harry Bulthuis

15 april 2015 14:30:56

Ik hrb in 2005 een goudenhanddruk ontvangen van 90000 de teller dtaat nu op 128,048.
Dat is de rente moet ik daar over ook belasting betalen?
Per 1 mei wordt het gestort 18 mei krijg ik te horen of ik boventallig ben.
In juli wordt ik 61 wat raadt u mij aan de iow is geen vetpot
Mvg Harry Bulthuis

reageer op Harry Bulthuis

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

16 april 2015 14:45:27

Geachte heer Bulthuis,
Ik begrijp dat u in het verleden een gouden handdruk heeft gehad en dat deze inmiddels is aangegroeid tot € 128.048.
U moet over het totale bedrag belasting betalen, dus ook over de rente die u heeft opgebouwd. U mag zelf bepalen hoelang een uitkering loopt. Dat kan 1 jaar zijn maar dan betaalt u ook in een keer alle belasting ( 52% ) over de uitkering. Als u het over een aantal jaren uitspreid verdeelt u de te betalen belasting en krijgt u in de jaren dat er nog geld in de pot zit gewoon wee rente.
Als u bijvoorbeeld uw bedrag van € 128.048 in 10 jaar laat uitkeren is de uitkering € 1.160 per maand en na 10 jaar is dat € 139.241
Als u nu binnenkort in de IOW terecht komt dan kan ik me een voorstellen dat u een aanvulling kunt gebruiken. U kunt bijvoorbeeld het geld in 5 jaar laten uitkeren, dus van 61 tot 66. Kiest u voor een uitkering in 5 jaar dan is de bruto maanduitkering € 2.202 per maand en in totaal in 5 jaar € 132.134
Maar u mag ook een andere looptijd kiezen.
Hier kunt u zelf alle banken vergelijken
En als u vragen heeft, belt u dan gerust: 085 760760

reageer op Jeroen Wolfsen

Harry Bulthuis

22 juni 2015 9:05:06

Vriendelijk bedankt, nog even een vraagje hoeveel procent gaat er van de 2.200,00 af?

reageer op Harry Bulthuis

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

22 juni 2015 10:14:36

Geachte heer Bulthus,
Dat ziet als u een vergelijking maakt. In de vergelijking laten we namelijk de bruto uitkering zien maar ook de netto uitkering. Van € 2.202 bruto blijft een netto bedrag over van € 1.261,34. De bank is verplicht om loonbelasting in te houden. Dit bedrag is gebasseerd op de groene tabellen en er wordt geen rekening gehouden met loonheffingskorting. Als deze uitkering uw hoofdinkomen wordt dan kunt u wel vragen om loonheffingskorting en dan wordt de netto uitkering hoger.
Jeroen Wolfsen FFP

reageer op Jeroen Wolfsen

Fred

8 februari 2017 15:39:16

Alle inkomsten gaan toch van je iow uitkering af zou dus niets uit laten betalen

reageer op Fred

verheij

8 juli 2015 14:36:34

Ik heb een belastbaar inkomen door box 3 van circa €8000 en krijg de melding dat mijn gouden handdruk/lijfrente medio juli afloopt. Is het onvoordelig om bij een laag belastbaar inkomen alles ineens te laten uitkeren of kan ik via banksparen beter laten doorgroeien? Is de rente van banksparen variabel ?

reageer op verheij

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

8 juli 2015 20:27:07

Geachte heer of mevrouw Verheij,
Omdat ik niet weet hoe hoog de gouden handdruk is die binnenkort vrijvalt kan ik niet echt antwoord geven op uw vraag. Richtlijn die u aan kunt houden is de volgende: als uw inkomen boven de 33.000 euro is betaalt u 42% over het meerdere, Dat speelt dus bij uw inkomen van 8.000 en een gouden handdruk die hoger is dan 25.000. Tot 33.000 betaalt u 37% en daarboven dus 42%. Komt u boven de 56.000 euro jaar inkomen dan betaalt u 52% over dat meerdere.
Door te kiezen voor gespreide uitkering in meerdere jaren kunt u waarschijnlijk wel onder de 33.000 euro grens blijven en betaalt u het laagste tarief. Een uitkeerrekening kent altijd een vaste rente en dus ook een vast bedrag per maand( od andere uitkeringsperiode).
Wilt u nog niet uitkeren dan kiest u voor een opbouwrekening. Hierbij kan u kiezen voor een vaste of variabele rente. U kan het allemaal zelf berekenen op de site door alle gouden handdruk bankspaarrekeningen te vergelijken
Als u vragen heeft belt u ons dan gerust: 085 7607600
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jan

17 augustus 2015 18:54:56

Is in de groene tabellen de bijdrage zvw verwerkt of moet die nog van het netto-bedrag afgetrokken worden?

reageer op Jan

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

17 augustus 2015 19:59:36

De ZvW premie zit niet in de groene tabel verwerkt, volgens mij.

reageer op Jeroen Wolfsen

Jan

17 augustus 2015 21:49:05

Hartelijk dank voor deze snelle reactie.

reageer op Jan

Maarten Docter
Productexpert
Tel: 085-760 7600

18 augustus 2015 9:06:59

Beste Jan,

Ter aanvulling: De bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) die geldt voor lijfrente uitkeringen, is vastgesteld op 4,85% (2015) van de uitkering over max. € 51.976 (2015) op jaarbasis en is niet verrekend met de loonbelasting.

Met vriendelijke groet,

Maarten Docter

Mevr braem

16 november 2015 15:44:28

Goedendag, ik heb een goudenhanddruk opbouwrekening bij ABNAMRO.
Ongeacht of ik de uitbetaling verspreid laat uitkeren, om de gunstigste loonbelastingschijf te verkrijgen, houdt de bank 52% plus admin kosten in. Indien geen ander inkomen is er dan een mogelijkheid bij uitkering lager dan 33.000 deze via belastingdienst terug te claimem en hoe? Alvast bedankt!

reageer op Mevr braem

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

16 november 2015 17:25:50

Geachte mevrouw Braem,

Verzekeraars en banken zijn verplicht loonbelasting over lijfrente en gouden handdruk uitkeringen in te houden. Dat doen ze op basis van de groene tabel.

Soms houdt men teveel in en dat blijkt dan bij de aangifte inkomstenbelasting. In dat geval krijgt u dan nog geld terug.

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Frank

13 januari 2016 0:41:58

Beste Jan,
ik wil mijn gouden handdruk laten uitkeren en binnen de grens van Schijf1 blijven.
Die staat voor 2016 op 19.922,00 is per maand 1.660,00
Ik wil bepalen wat ik dan netto krijg ( Dit is mijn enige vorm van inkomsten ; mijn vrouw heeft nog wel inkomsten en ik ben nog geen 65)
Berekening wordt dan :
Bruto 1660 -/- (groene tabel) 416 -/- ZVW 80,51 = Netto € 1163,49
Klopt dit bij benadering ?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

reageer op Frank

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 januari 2016 13:28:24

Beste Frank,
Wij komen op een iets andere indicatie uit:
uitkering € 1.663 loonbelasting € 608 ZvW € 80 netto 975
Met vriendelijke groet,
Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Frank

13 januari 2016 16:20:39

Beste Jan,
bedankt voor je antwoord.
Jij berekent als LB het standaard % van 36,55 % is dus € 608,00
Maar ik heb toch ook recht op loonheffingskorting ?
Volgens de groene tabel 2015 is het dat een inhouding van € 403,00.
Alvast bedankt voor je reactie

reageer op Frank

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 januari 2016 16:25:43

Beste Frank,

Klopt, je hebt recht op loonheffingskorting. Maar je hebt maar op één inkomen recht op deze korting. Omdat het voor de meeste mensen niet het hoofdinkomen is, gaan we er vanuit dat mensen op een andere inkomstenbron al deze korting gebruiken. Veel banken doen dat overigens ook. Als je namelijk twee keer de korting ontvangt dan moet je terugbetalen en dat voorkom men op die manier.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Gerda

25 januari 2016 11:29:38

Eind 2014 heb ik mijn ontslag vergoeding van 58000 euro ontvangen, samen met mijn salaris van 2014 was dit een inkomen van 87000 euro bruto. Van mijn vergoeding is echter 30000 Euro afgegaan aan belasting, er is dus 28000 euro van overgebleven. Kan ik nog een deel van de belasting hiervan terug krijgen?

reageer op Gerda

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

25 januari 2016 12:16:19

Beste Gerda,
Je moet in ieder geval aangifte doen voor de inkomstenbelasting en als je teveel betaald heb kun je nog iets terugkrijgen. Daarnaast kun je gebruik van de mogelijkheid om je inkomen over de afgelopen of de komende 3 jaar te midddelen.
We hebben daar een module voor maar die is tijdelijk even uit de lucht in verband met onderhoud:http://www.fiscale-middeling.nl/
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Nella

26 januari 2016 13:26:12

Beste Jeroen, Per 1 maart 2015 ben ik met de regeling "wederzijds goedvinden"ander half jaar eerder gestopt met werken dan mijn aow leeftijd Ik heb van mijn werkgever een bedrag gekregen van 8.100,- hiervan is al 3.949.aan belastingen betaald.Daarnaast heb ik nu een WW uitkering. Mijn vraag is kan ik van het ingehouden belastingbedrag nog iets terugvorderen?

reageer op Nella

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

26 januari 2016 13:31:12

Beste Nella,

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk het zelfde als op een eerdere vraag:

Je moet in ieder geval aangifte doen voor de inkomstenbelasting en als je teveel betaald heb kun je nog iets terugkrijgen. Daarnaast kun je gebruik van de mogelijkheid om je inkomen over de afgelopen of de komende 3 jaar te midddelen. Door te middelen wordt het hogere inkomen door bijvoorbeeld een ontslagvergoeding gemiddeld over 3 jaren.

We hebben daar een module voor maar die is tijdelijk even uit de lucht in verband met onderhoud:http://www.fiscale-middeling.nl/

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Margriet

12 februari 2016 10:14:16

Beste Jeroen, mijn gouden handdruk is in 2005 gestort in een koopsom en wordt sinds vorig jaar in 5 termijnen uitgekeerd. Het fiscaal regime box 1 is mij duidelijk. Echter moet ik ook nog vermogensbelasting betalen over het per 1 januari nog niet uitgekeerde saldo~. Vriendelijk groet,

reageer op Margriet

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

12 februari 2016 10:29:43

Beste Martin,

Het saldo op een gouden handdruk bankspaarrekening valt altijd buiten het vermogen voor box 3. Gelukkig maar want anders zou je en inkomntenbelasting en vermogensrendementsheffing moeten betalen en dat is dan dubbelop.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jan

2 maart 2016 22:42:11

In de nieuwe online aangifte ib 2015. Is mij niet duidelijk waar nu se inkomsten (periodieke uitkeringen) moeten worden opgegeven. Als inkomen 2 of onder pensioenen. Stamrecht is niet vooraf ingevuld. Ikzelf heb belasting en Zvw afgedragen, maar dat kan ik nergens kwijt. Resultaat dat is vlgs de berekening moet betalen, terwijl in volgens mijn eigen berekening terug moet krijgen.

reageer op Jan

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

3 maart 2016 8:50:56

Beste Jan,
Ik heb zelf de nieuwe online omgeving nog nietgezien dus ik weet niet hoe het er nu uit ziet en kan het je eigenlijk niet precies vertellen. Ik ben bang dat je toch de belastingtelefoon even moet bellen.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Marjo van Ostayen

3 maart 2016 22:07:03

Heb ook een ontslagvergoeding waar LH op ingehouden is. In de online aangifte heb ik Pensioen en andere uitkeringen eerst uitgevinkt (omdat er alleen keuze was voor WW enzo). Later toch weer aangevinkt en dan heb je ineens meer keuze (levensloop, stamrecht en overige uitkeringen).

reageer op Marjo van Ostayen

Joyce

6 maart 2016 12:52:21

Echt super onduidelijk waar je nu je ontslagvergoeding onder moet boeken, hij staat automatisch onder pensioen en andere uitkeringen maar er staat niet ingevuld wat het soort inkomsten is. Valt dit onder ander uitkeringen.. het is geen pensioen, levensloop etc.

reageer op Joyce

Jeroen Ganzevles

23 maart 2016 22:17:10

Goedenavond Joyce, een uitkering zoals een ontslagvergoeding, voeg je bij IB2015 toe door de vraag : heb je in 2015 nog overige uitkeringen ontvangen, aan te vinken. deze staat 'onder' de door de belastingdienst waarschijnlijk zelf ingevulde uitkering. Daar krijg je meer mogelijkheden om te kiezen. Daarbij staat wel 'andere uitkeringen'. vink die aan en vul de uitkering en de ingehouden loonheffing in. Als je de juiste uitkering hebt ingevuld, kun je via het prullenbak icoontje de door de belastingdienst ingevulde uitkering verwijderen. Succes. gr. Jeroen

reageer op Jeroen Ganzevles

Peter

9 maart 2016 17:04:23

Hallo ik ben mijn belastingformulier aan het invullen, in 2015 heb ik gebruik gemaakt van mijn banksparen uitkeren, onder welk soort inkomsten valt dat: "Andere Uitkeringen" of "Lijfrente-uitkering" of "afkoopsom of periodieke uitkeringen"?
Ps: de belastingtelefoon geeft aan om een andere keer terug te bellen wegens drukte, dus vandaar mijn vraag u.

reageer op Peter

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

9 maart 2016 19:28:21

Beste Peter,
Het is inderdaad even zoeken waar je je gouden handdruk uitkeringen moet invullen in de aangifte.
Dit valt onder inkomen en dan moet je kiezen voor:
"inkomen uit pensioen of andere uitkeringen". Hier vul je de (maandelijske) uitkeringen in. Maar ook een gouden handdruk die in één keer wordt uitbetaald door de werkgever moet je hier invullen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Geert

13 maart 2016 15:21:20

Ik zit ook te zoeken waar ik mijn ontslagvergoeding moet invullen? Ik heb de volgende keuze.
1.pensioenuitkering of afkoopsom 2.wao-uitkering 3.ww-uitkering 4.Bijstandsuitkering 5.wia-uitkering 6.ziektewetuitkering 7.wajong-uitkering 8.anw-uitkering 9.periodieke uitkering of afkoopsom bij arbeidsongeschikheid

reageer op Geert

Dominique

19 maart 2016 12:15:18

Hallo Geert, ik zit ook met deze vraag, heb je al antwoord gehad inmiddels?

reageer op Dominique

Jeroen

23 maart 2016 22:29:12

Hi Dominique, zie mijn reactie van 23032016. Succes. Gr. Jeroen

reageer op Jeroen

Jeroen

23 maart 2016 22:28:11

Goedenavond Geert, zie mijn reactie van 23032016 ! Succes.

reageer op Jeroen

Laura

21 maart 2016 13:15:38

Bij aangifte 2015 bemerk ik dat wij bij stamrechtuitkering ook nog premie voor de zorgverzekeringswet hebben moeten betalen. Mag ik die ook opgegeven in de aangifte als betaalde inhouding? Als dat niet het geval is vind ik het niet eerlijk want dan houdt je daardoor nog minder van je geld over. Premie is in 2015 4,85% en in 2016 zelfs 5,50%. Die komen dan nog boven op de inhoudingen (schijf 1,2,3 of 4). En waarom houd een uitkeringsinstantie daar dan ook geen rekening mee bij het uitkeren?

reageer op Laura

Jeroen Ganzevles

23 maart 2016 22:26:14

Zo vul je een ontslagvergoeding in bij IB2015.
waarschijnlijk heeft de belastingdienst al de uitkering ingevuld, maar ontslagvergoeding staat niet bij de keuzes. Vink aan: heb je in 2015 nog overige uitkeringen ontvangen JA deze staat 'onder' de door de belastingdienst waarschijnlijk zelf ingevulde uitkering. Daar krijg je meer mogelijkheden om te kiezen. Daarbij staat wel 'andere uitkeringen'. vink die aan en vul de uitkering en de ingehouden loonheffing in. Als je de juiste uitkering hebt ingevuld, kun je via het prullenbak icoontje de door de belastingdienst ingevulde uitkering verwijderen.

reageer op Jeroen Ganzevles

EVV

29 maart 2016 22:56:09

Bij mij is de ontslagvergoeding (naam ex-werkgever, bedrag) onder het kopje "Pensioen en andere uitkeringen" al ingevuld. Er is geen mogelijkheid om in te vullen wat de ingehouden loonbelasting e.d. is geweest. Wel moet je een keuze maken: Soort inkomen: Pensioenuitkering of afkoopsom WAO-uitkering WW-uitkering Bijstandsuitkering (Wwb) WIA-uitkering Ziektewetuitkering Wajong-uitkering Anw-uitkering Periodieke uitkeringen of afkoopsom bij arbeidsongeschiktheid
Ik heb geen idee welk soort ik moet kiezen? Ik heb in 1x een bedrag gehad van mijn werkgever, en een aparte jaaropgaaf van de afkoopsom...

reageer op EVV

EVV

29 maart 2016 23:32:54

Inmiddels gevonden en gelukt! Bedankt voor de tips Jeroen! Inderdaad de voor ingevulde "uitkering" verwijderen en opnieuw invullen, met als soort inkomsten "andere uitkering" zodat je reeds ingehouden loonheffing kunt opgeven.

reageer op EVV

Karel

13 mei 2016 13:37:35

Na afloop van mijn WW uitkering krijg ik een WIO uitkering tot aan mijn AOW gerechtigde leeftijd. Mijn ontslagvergoeding laat ik nu via banksparen maandelijks uitkeren. Wordt straks deze bankspaaruitkering gekort op mijn WIO?

reageer op Karel

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 mei 2016 20:17:25

Beste Karel,
Sinds 2008 mogen uitkeringen uit een gouden handdruk of stamrechtbeding niet gekort worden op de IO(A)W-uitkering. Er is dus geen sprake van een vermogenstoets.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Karel

14 mei 2016 20:32:02

Dit is fijn om te lezen. Het betekent voor mij dat mijn terugval in inkomen een stuk minder zal zijn. Hartstikke bedankt.

reageer op Karel

Theo

22 maart 2017 16:25:34

Hoi Jeroen
Ik ga vanaf mei een IOW uitkering aanvragen. Op het aanvraagformulier staat de vraag of ik nog andere inkomsten heb pensioen etc. Ook wordt gevraagd of ik een maandelijkse een stamrecht uitkering krijg. Aangezien ik een maandelijkse uitkering ga krijgen van mijn ontslagvergoeding zou ik dit moeten opgeven. Uit tel. info van de UWV blijkt dat deze uitkering wel gekort wordt op de IOW. Wat is nu waar ? Volgens jou mogen uitkeringen van de gouden handdruk sinds 2008 niet meer gekort worden. Waar kan ik deze info terugvinden. Het enige wat ik kan vinden dat bij de IOAW geen rekening wordt gehouden met de gouden handdruk. Alvast bedankt voor je info

reageer op Theo

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

23 maart 2017 19:29:09

Theo,
Links om of rechts om moet je het in ieder geval aangeven. Ik hoor nog steeds verschillende verhalen van klanten maar volgens mij mag er niet worden gekort in die situatie.
Jeroen Wolfsen

Maria

21 juli 2016 6:45:22

Dit is om u te melden dat mevrouw Maria Loan Company zijn in staat om het geven van enige vorm van lening bedrag dat u van toepassing want ik heb mijn lening € 30.000 vanmorgen, die heb ik gesolliciteerd voor 3 dagen back.All lening kredietnemers contact met hen opnemen via e-mail: austintrustloanfund@hotmail.com

reageer op Maria

paul

7 januari 2017 11:18:12

In 2017 laat is onze Goudenhanddrukregelingen uitkeren over 10 jaar. Voor beide geld geen andere inkomsten, beide een uitkering goudenhanddrukregeling geld dan voor beide een heffingskorting?
En komen we ook in aanmerking voor arbeidskorting, aangezien dit inkomsten zijn uit vroegere arbeid?

reageer op paul

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

8 januari 2017 20:52:57

Beste paul,
De heffingskorting gaat over je totale inkomen. Dat inkomen kan dus uit meerdere onderdelen (uitkeringen) bestaan. Er is wel een maximum aan de heffingskorting. Meer info hierover vind je op de site van de belastingdienst over heffingskorting.
Recht op arbeidskorting heb je alleen als je werkt, de uitkering uit een gouden handdruk is dus niet voldoende om in aanmerking te komen voor arbeidskorting.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jo Linssen

4 maart 2017 10:22:26

Waar in de belastingaangifte moet de uitkering uit een bankspaar uitkeerrekening ingevuld worden ? Aangifte voor 2016

reageer op Jo Linssen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

6 maart 2017 14:01:05

Beste Jo,
Ik weet niet hoe het er in de nieuwe aangifte uitziet maar het valt onder overig inkomen, bel even met de belastingtelefoon 08500 0543.
Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Wim

14 maart 2017 19:28:38

Zeer geachte dame/heer,
In 2012 heb ik een ontslagvergoeding bruto op een Goudenhanddrukrekening gezet van een bank. Helaas was ik genoodzaakt om deze rekening in 2016 in 1 x af te kopen op 64 jarige leeftijd. De bank heeft op het uitgekeerde bedrag correct 52 % loonheffing ingehouden.
Mijn vraag is of ik bij de opgave inkomstenbelasting 2016 ook aan moet aangeven dat er 20 % revisierente over is verschuldigd ? Of is hierover geen revisierente over verschuldigd ?
Bij voorbaat mijn dank.

reageer op Wim

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 maart 2017 19:54:51

Beste Wim,
Je hebt geluk. In 2014 is de revisierente voor een gouden handdruk afgeschaft en mag je de uitkering in een keer laten uitkeren.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Herman kolling

8 september 2017 15:40:25

Hallo,
Ik krijg v.a. Nov 2017 ongeveer 530 bruto WIA. Via stamrecht laat ik maandelijks bruto 3000 betalen. Is het verstandigst om loonheffingskorting van hoogste inkomen te laten berekenen, of maakt het niet uit?

reageer op Herman kolling

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

8 september 2017 15:51:56

Beste Herman,
Je kunt het beste de loonheffingskorting van toepassing laten zijn op het hoogste inkomen. Dan zit je altijd goed.
Nog belangrijker is dat je inderdaad maar één keer korting ontvangt. Dus zorg ervoor dat ze op het andere inkomen niet alsnog loonheffingskorting inhouden anders ontvang je twee keer korting en kun je aan het eind van het jaar de teveel ontvangen korting terugbetalen.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Herman kolling

8 september 2017 16:19:34

Jeroen,
Bedankt voor het snelle antwoord. Wat betreft arbeidskorting? Deze stamrecht uitkering betreft "uitgesteld Loon!" Hierover wordt loonbelasting ingehouden, maar hoe zit het met arbeidskorting? Wordt dit nu ook toegepast, of moet je dan daadwerkelijk arbeid verrichten om daarvoor in aanmerking te komen?
Mvg Herman

reageer op Herman kolling

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

8 september 2017 16:22:30

De arbeidskorting is de heffingskorting die je krijgt als je werkt. Dus je had het antwoord zelf al gegeven.
Fijn weekend!
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Han

4 december 2017 22:01:10

Mijn loongerelateerde Wia-uitkering stopt deze maand. Met de geringe vervolguitkering kom ik onder het sociaal minimum. UWV beweert dat ik geen recht heb op toeslag door een lijfrente uitkering. Dit is echter een maandelijkse uitkering van mijn gouden handdruk bankspaarrekening, die m.i. niet als beoordeling voor een toeslag geldt. Heb ik dit juist?
Groet,
Han

reageer op Han
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons