Moneywise.nl » Weblog » Ontslagvergoeding » Eindelijk duidelijkheid: stamrecht banksparen met ontslagvergoeding ook mogelijk tot 30-06-2014

Eindelijk duidelijkheid: stamrecht banksparen met ontslagvergoeding ook mogelijk tot 30-06-2014

woensdag 13 november 2013 om 19:51:58 Jeroen Wolfsen 94 reacties
uilStaatsecretaris Weekers heeft op 13 november eindelijk duidelijkheid gegeven over de mogelijkheid voor ontslagen werknemers om een gouden handdruk ook onder te brengen in stamrecht banksparen na 31-12-2013. Hierdoor is het  tot 30-06-2014 mogelijk om een ontslagvergoeding onder te brengen in een stamrecht bankspaarrekening.

Eindelijk duidelijkheid: stamrecht banksparen tot 30-06-2014
Gelukkig is er nu duidelijkheid voor medewerkers die in een ontslagsituatie zitten en recht hebben op een gouden handdruk. Deze duidelijkheid liet echter lang op zich wachten. Al geruime tijd schrijven wij  in ons weblog en andere sociale media over het onduidelijke overgangsrecht waardoor ontslagen werknemers verkeerde informatie krijgen. Veel mensen dachten dat men nog tot 30-06-2014 de ontslagvergoeding op een stamrecht banskpaarrekening kon storten. De staatsecretaris had namelijk aangekondigd dat er een overgangsregeling zou komen. Maar deze bleek alleen maar voor stamrecht bv's en stamrecht verzekeringen te gelden. En dat zijn zeker niet altijd de meeste verstandige oplossingen voor het onderbrengen van een gouden handdruk.

De onduidelijkheid is ontstaan doordat stamrecht in twee verschillende wetsartikelen in de loonbelasting wordt behandeld. Herdoor ontstond er dus een verschil in de mogelijkheden tussen banksparen en de stamrecht bv. Als men de plannen doorgevoerd had, kon men dus alleen nog maar stamrechtbanksparen tot 31-12-2013. Na die tijd was men 'veroordeeld'  tot de dure en ingewikkelde stamrecht bv.

Foute berichtgeving en de media
MoneyWise maakte zich al geruime tijd zorgen over de foutieve berichtgeving in de media en de ongelijkheid in de plannen van het kabinet. In bijna alle krantenartikelen die hierover verschenen stond dat het overgangsrecht gold voor alle vormen van stamrecht. Daarnaast gingen de artikelen vooral over stamrecht bv's waardoor veel mensen dachten dat men een stamrecht bv moest oprichten om nog te profiteren van de voordelen van de stamrechtvrijstelling.

Artikel in de Telegraaf
MoneyWise heeft hierover vragen gesteld aan de kennisgroep van de belastingdienst en die gaf aan dat op basis van de huidige plannen men alleen kon banksparen als de werkgever de ontslagvergoeding voor 31-12-2013 op een bankspaarrekening zou storten. Deze vorm van ongelijkheid kon nooit de bedoeling van het kabinet zijn. Daarom zijn we met dit verhaal naar de Telegraaf gegaan ( artikel). Enkele uren na publicatie werd de Telegraaf gebeld met de mededeling dat Weekers heeft toegezegd dat de termijn om een ontslagvergoeding onder te brengen in stamrecht banksparen ook met 6 maanden verlengd wordt.

Voorwaarden voor stamrecht banksparen tot 30-06-2014
Net als voor de stamrecht bv gelden voor stamrecht banksparen wel voorwaarden om hiervan gebruik te kunnen maken:
- Het ontslag moet zijn aangezegd voor 31-12-2013 en voor  30-06-2014 ingaan.
- De hoogte van de ontslagvergoeding moet vastliggen.

Meer informatie op de site van de belastingdienst
Op de site van de belastingdienst kunt u dit allemaal nalezen://www.belastingdienstpensioensite.nl/Informatie%20overgangsrecht%20vervallen%20stamrechtvrijstelling.htm

De fiscus is hierin heel formeel en geeft aan dat dit onder voorbehoud is. Dat komt omdat de wet nog goedgekeurd moet worden. Als de wet niet door zou gaan (we achten deze kans zeer gering) dan is er helemaal niks aan de hand en kunt u zondermeer uw ontslagvergoeding onderbrengen in banksparen. Alles blijft dan immers bij het oude.

 
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van ontslagvergoeding.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

GB

13 november 2013 21:57:31

Beste Jeroen,

Hierbij wil ik je hartelijk bedanken voor de moeite en inspanningen om overgangsrecht duidelijk en helder te krijgen. Hopelijk kan nu alsnog een einddatum in 2014 voor 30-6-2014 worden afgesproken met werkgever.

reageer op GB

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 november 2013 22:00:48

Graag gedaan, het is gewoon erg belangrijk dat mensen die in een ontslagsituatie zitten, weten waar ze aan toe zijn.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

HP

14 november 2013 9:30:32

Daar wil ik me helemaal bij aansluiten (bij dit bedankje)

reageer op HP

Jos Seroo

14 november 2013 7:31:22

Jeroen,
toch nog een vraag. Op mijn ontslagpapieren staat als einddatum 30-6-2014.
De betaling van de ontslagvergoeding is echter 2 a 3 weken later. Ik begrijp uit verschillende papieren van de CNV en werkgever dat uitbetaling voor dat je met ontslag gaat veel onzekerheden meebrengt voor werkgever en werknemer en dat dit dus niet gebeurt. Mijn vraag: wordt het geaccepteert door de belastingdienst dat de betaling NA 30-6-2014 op de Stamrecht BV/Rekening plaats vindt. Ik denk dat dit voor vele wijkers met als ontslagdatum 30-6-2014 van belang is. Anders heeft het starten van een Stamrecht BV of nemen van een Stamrecht rekening weinig zin.

m.vr.gr.
Jos Seroo

reageer op Jos Seroo

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 november 2013 8:05:18

Beste Jos,
Het is echt een hele duidelijke deadline. De uitbetaling van de werkgever moet plaastvinden voor 30-0-2014 anders kun je geen gebruik meer maken van de stamrechtvrijstelling en je geld onder brengen in stamrecht banksparen of een stamrecht bv.
Dus ik zou je adviseren om het gesprek met de werkgever aan te gaan. Hier is natuurlijk ook een rol voor de vakbond weggelegd.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Marco S.

14 november 2013 11:58:17

Goedemiddag,
Een vraag die bij mij nog leeft is het voordeel dat je over 20% van je ontslagvergoeding geen belasting betaald, zolang je dit voor 15 November a.s. maar in een bankspaarrekening hebt geregeld.
Is deze datum nu ook doorgeschoven of blijft deze staan?
Wat ik ook vaag vindt in dit hele verhaal is, dat als ik mijn ontslagvergoeding deels direct op mijn rekening uitgekeerd wil hebben je dan geen voordeel hebt, hiermee wordt je dus feitelijk in een bankspaarregeling gejaagd.
Klopt mijn constatering of liggen de feiten anders?
Ik hoor graag van u.
Mvg, Marco S.

reageer op Marco S.

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 november 2013 12:25:40

Beste Marco,
De datum van 15-11-2013 blijft bestaan. Alleen als de ontslagvergoeding voor die tijd door de werkgever is uitbetaald op een bankspaarrekening kun je vanaf 01-01-2014 gebruik maken van de afkoopmogelijkhied met 20% korting.
In die zin heb je gelijk, je moet daar dus een bankspaarrekening voor hebben. Of een stamrecht bv of verzekering. Maar in die gevallen ben je nog duurder uit.

reageer op Jeroen Wolfsen

Peter Aarse

14 november 2013 13:58:36

Allereerst hartelijk dank voor deze duidelijkheid. U schrijft in het artikel echter ook de "dure en ingewikkelde stamrecht".

Het aspect ingewikkeld begrijp ik indien u doelt op de jaarlijkse administratie. Het aspect duur echter (nog) niet. Mijn gedachten:
* Bij een (beperkte) flexibele uitkering is er meer dan een bankspaar product nodig waar iedere keer een vergoeding tegenover staat.
* Bij een stamrecht kan de uitkering zo worden ingepast dat de uitkering precies past binnen de fiscale schijven.
* Bij een stamrecht bestaat de mogelijkheid om kosten voor het beheren van de BV fiscaal aftrekbaar te maken.
* De kosten voor het oprichten van de stamrecht zijn "bruto". De kosten voor banksparen zijn "netto".

Dit alles maakt (denk ik) dat de kosten redelijk vergelijkbaar zijn. Zie ik iets over het hoofd?

Met vriendelijke groet,

Peter Aarse

reageer op Peter Aarse

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 november 2013 14:22:40

Geachte heer Aarse,
Het ingewikkelde zit in de admnistratie maar vooral ook in de fiscale wetgeving en spelregels. Dat is ook waar veel zaken fout gaan. En dat is ook de reden waarom de fiscus strenge controle op stamrecht bv's uitoefent. De kostm voor het opzetten en onderhoud zijn inderdaad aftrekbaar voor de bv als kosten maar het blijven kosten. Oprichtingskosten van € 2.900 en 5 jaarlijkse adminstratiecontracten van € 500 worden tot op de dag van vandaag gebruikt in de BV-opricht branche. Natuurlijk kan het goedkoper maar daar moet men dan wel naar opzoek.
Door middel van banksparen kan ook worden geregeld dat het inkomen aanpasbaar is aan de belastingschijven en er is ook voldoende ruimte voor flexibilietit in uitkeringen.
Waar dit artikel vooral voor bedoelt is om mensen te laten zien dat een stamrecht bv ( net als een bankspaarrekening) een fiscaal product is met fiscale spelregels. En we zien te vaak dat mensen denken dat de stamrecht bv een grabbelton is waar men geld uit kan halen als daar behoefte aan is. Dat ligt soms aan de consument zelf maar ook zeker aan sommige adviseurs die het verhaal te makkelijk vertellen en te mooi maken.
Ik sprak in end oktober een mevrouw die het 'advies'had gekregen om een stamrecht bv te openen voor 15-11-2013. Op die manier kon ze over haar Gouden handdruk van € 67.000 20% belastingvoordeel halen als ze de Bv in 2014 weer zou opheffen. De oprichtingskosten van deze zogenaamde adviseur waren € 2900! Daar zouden nog de kosten voor het opheffen van de bv in 2014 bijkomen. Deze mevouw heeft uiteindelijk voor € 229 euro een stamrecht rekening geopend en zal deze in 2014 beindigen en met 20% voordeel haar stamrecht laten uitkeren.
We zijn bij MoneyWise zeker niet 'ant-stamrecht bv' maar we zijn gezien de ervaringen wel kritisch en vinden het zker niet voor iedereen een geschikte constructie.
Wat MoneyWise belangrijk vindt is dat informatie eerlijk is en ook de andere kant van het verhaal laat zien. Daar is dat artikel voor bedoelt.

reageer op Jeroen Wolfsen

Duineveld

14 november 2013 15:49:16

Naast de notariskosten en kvk inschrijving hoeven er toch niet veel extra kosten gemaakt te worden voor een stamrecht BV? Naar mijn mening kan het voor ver onder de 1.000 euro. Uiteraard, met inachtname van verplichtingen aan de fiscus.
Als je niet precies weet hoe het inkomensplaatje er de komende jaren uitziet, is dan een stamrecht bv naar mjin idee te preferen.

reageer op Duineveld

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 november 2013 18:13:34

Geachte heer of mevrouw Duineveld,
U kunt inderdaad voor minder dan 1000 euro een stanrecht bv oprichten. Dan moet u veel zelf doen en vertrouwen op uw eigen kennis en die van de notaris. Dat kan zeker goed gaan. Er zijn ook advieurs die het voor bedragen van 1000 tot 2000 euro regelen. En sommige adviseurs of accountants rekenen 2500 euro en meer.
Het zelfde geld bijvoorbeeld ookvoor testamenten. Sommige notarissen rekenen 250 euro voor een testament maar er zijn ook estateplanners die gespecialiseerd zijn in testamenten en die zijn fors duurder. Maar die kijken op een heel andere manier naar personen en testamenten en kunnen daaardoor maatwerk leveren. Ze zullen duurder maar ook beter zijn dan een gewone notaris. PAs op het monet dat het gaat spelen zullen de verschillen duidelijk worden. Dat geldt ook voor het oprichten van een stamrecht bv. Er is absoluut verschil in prijs maar ook in kwaliteit. Aan u als consument de taak om de juiste balans te zoeken. Het moeilijke is dat het verschil pas boven water komt als de fiscus een controle komt doen.
Het allerbelangrijkste is altijd dat u u huiswerk goed doet en de keuze maakt waar u zich het betse bijvoelt. Gebruik uw verstand maar ook uw hart.
Tot slot, als u niet precies weet hoe uw inkomen er de komende jaren er uitziet dan kunt u inderdaad kiezen voor een stamrecht bv. In veel gevallen kunt u echter de gewenste flexibiliteit ook behalen met banksparen. Een goede adviseur die hier verstand van heeft en veel mee bezig heeft kan zorgen dat er combinaties van producten naast elkaar lopen die op elk moment kunnen aansluiten bij uw situatie. Zo kunt u op elk moment uw inkomen aanvullen en zo'n uitkering ook weer stopzetten of aanpassen. Er kan met banksparen veel meer dan de meeste mensen weten.

reageer op Jeroen Wolfsen

Duineveld

14 november 2013 19:39:37

Van harte dank voor deze uitgebreide reactie!

reageer op Duineveld

Jan de graaf

14 november 2013 20:01:40

Jeroen,

Mooi resultaat. Zie ook ons bericht van vandaag op awvn.nl.
Op de belastingdienstpensioensite staat al de info, al wordt met geen woord gerept over het betalingsmoment. Men sputtert dus kennelijk nog wat tegen, al weten wij wel beter.
Nu nog wachten op de toezegging rond de vaststellingsovereenkomsten.
De voorbeelden van de praktijk worden al verzonden weet ik.

Groet
Jan de graaf

reageer op Jan de graaf

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 november 2013 20:38:38

Beste Jan,
Bedankt voor je reactie. Wij zijn ook erg blij dat er nu duidelijkheid is en dat mensen die willen banksparen nog de kans krijgen tot 30-06-2014 om dit te realiseren. Hoe een en ander nu vorm gegeven gaat worden in de vaststellingsovereenkomst is nu nog even afwachten maar ook daar zal nu duideljkheid in komen.
Ik hoop dat de fiscus hier voor een praktische oplossing kiest. De theorie dat de werkgever de periodieke uitkeringen moet toezeggen in de vaststellingsovereenkomst komt naar mijn mening inderdaad in de praktijk niet vaak meer voor.
We blijven het volgen!

reageer op Jeroen Wolfsen

Bart Haast

14 november 2013 21:18:02

Jeroen,

op 6 maart 2013 heb ik te horen gekregen, dat ik boventallig ben bij mijn huidige werkgever. De uitdiensttredingsdatum lag toen op 1 augustus. Enkele weken later werd deze datum met drie maanden uitgesteld, naar 1 november. Twee weken geleden werd het eind van mijn dienstverband wederom met 2 maanden uitgesteld naar 31 december. Het zou zo maar kunnen gebeuren, dat ze nu nogmaals bij me aankloppen om het dienstverband met enkele maanden te verlengen, nu ze weten dat de einddatum op 30 juni ligt. Als dat gebeurt, loop ik dan een extra risico, omdat het al voor de vierde keer verlengd zou worden? M.a.w.: kan ik in december nogmaals voor enkele maanden verlengen met een einddatum in de eerste helft van 2014, zonder dat ik risico loop, dat mijn ontslagvergoeding in het geding komt?
Ik wil het overigens in een bankspaarrekening storten.

Met vriendelijke groet,

B. Haast

reageer op Bart Haast

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 november 2013 21:48:40

Geachte heer Haast,
Uiteindelijk is het belangrijk dat er op 31-12-2013 een door u en uw werkgever getekende vaststellngsovereenkomst is met daarin de uiteindelijke ontslagdatum. Die datum moet voor 30-06-2014 zijn. Tevens moet de hoogte van de ontslagvergoeding worden vastgelegd en moet duidelijk zijn dat u de mogelijheid heeft om dit in een stamrechtconstructie onder te brengen. De ontslagvergoeding moet door de werkgever voor 30-06-2013 op een stamrecht bankspaarrekening worden gestort.
Het feit dat u al een tijd met de werkgever in overleg bent over uw ontslagmoment staat los van de de uiteindelijke overeenkomst en ontslagdatum. Dus dat lijkt mij geen enkel probleem.
U kunt heel makkelijk aalle banken vergelijken die stamrecht banksparen aanbieden en online een rekening via MoneyWise openen:http://www.moneywise.nl/banksparen/gouden-handdruk/intro.aspx
Als u vragen heeft, belt u ons dan gerust. We helpen u graag.

reageer op Jeroen Wolfsen

Peter Aarse

14 november 2013 22:37:14

Geachte heer Wolfsen,

hartelijk dank voor uw toelichting op banksparen/stamrecht. Ik heb ook uw antwoord op de vraag van de heer/mevrouw Duineveld gelezen.
Wat mij opvalt is dat u in uw antwoord aangeeft dat er grote verschillen in prijs en kwaliteit van dienstverlening is. Een conclusie die ik onderschrijf.

Toch breng ik graag de volgende overweging graag onder uw aandacht.
Voor een tarief van rond de 1100 Euro bruto wordt het totale oprichtingstraject ondersteund waarbij de "cliënt volledig wordt ontzorgd".

Bij een ontslagvergoeding van meer dan 100.000 Euro is het slim om de vergoeding over verschillende banken te spreiden. Als ook de uitkering gespreid moet worden uitgekeerd (om flexibiliteit te behouden) zijn er meerdere rekeningen nodig.
In het geval van twee opbouw rekeningen en twee leefrekeningen is er dus sprake van 4 rekeningen met een totaal tarief van 4*125 Euri is 500 netto.
De kosten voor een bankspaar product of een stamrecht zijn daarmede ongeveer gelijk. Bij een nog hogere uitkering kunnen de kosten voor een stamrecht zelfs lager uitpakken (?)

Wat blijft is het verschil in flexibiliteit versus de extra administratie. Mogelijk is in een stamrecht oplossing een (iets) groter belasting voordeel te behalen.

Tussen de regels door lees ik echter dat u een voorkeur heeft voor een bankspaar product. (mede omdat het oprichten van een stamrecht risicovol kan zijn).Kunt u aangeven of ik in de bovenstaande lijn van denken een vergissing maak?


Met vriendelijke groet en hartelijk dank voor uw aandacht!

Peter Aarse

reageer op Peter Aarse

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

15 november 2013 8:09:55

Geachte heer Aarse,
ALs u er van overtuigt bent dat u goed geadvisererd wordt voor € 1100 en dat alle stukken die worden opgemaakt fiscaal in orde zijn ( nu en in de toekomst), dan is € 1.100 een prima bedrag, lijkt mij. Wel heeft u nog de jaarlijkse kvk kosten en kosten voor de boekhouding. Ook als er actuariele berekeningen gemaakt moeten worden voor de uitkeringen komen er vaak extra kosten bij kijken.
Ik ken uw situatie niet en kan niet beoordelen of u 4 bankspaarrekeningen nodig heeft maar als dat zo is dan klopt uw rekensom. Het allerbelangrijkste is naar mijn mening: kies een constructie waarbij u zich prettig voelt. De bijdrage die ik daar met ons weblog aan wil leveren is dat ik merk dat mensen niet altijd de juiste informatie omtrent de stamrecht bv krijgen, Daar wijs ik op n dit artikel. HEt gaat er niet om in dit weblog aan te geven welke constructie beter is. Het gaat er om dat u de constractie kiest die bij u past.

reageer op Jeroen Wolfsen

Margaret Saelman

15 november 2013 7:13:23

Goedemorgen,
Al uw reacties lezende, ben ik nog niet in staat om op basis daarvan op korte termijn een beslissing te nemen. Ik hoop dat u mij kunt/wilt adviseren.
Mijn boventalligheid is op 31 februari 2013 aangezegd. Daarna ben ik een jaar in een zogenaamd 'traject' gegaan waarbij een coach begeleiding geeft naar ander werk. Mijn salaris en pensioenopbouw blijft dit jaar nog doorgaan tot en met eind februari 2014. Dan ontvang ik ook een ontslagvergoeding.
Wat te doen? Ik ben nu 62 dus zou die vergoeding vast kunnen zetten tot mijn 65ste tegen een lager belastingtarief. Daar dreigt nu een kink in de kabel te komen.
Mijn werkgever heeft aangeboden het ontslag eerder te laten ingaan (1 december) en de ontslagvergoeding eerder te storten. Maar dan loop ik 3 maande salaris en pensioenopbouw mis. Het eerste is uiteraard veel meer dan een WW uitkering en het tweede telt, op mijn leeftijd, ook mee.
Wat zou uw advies zijn in deze? Ik kom er niet uit maar moet wel snel een beslissing nemen.
Met vriendelijke groet
Margaret Saelman

reageer op Margaret Saelman

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

15 november 2013 7:26:02

Geachte mevrouw Saelman,
Er dreigde inderdaad een kink in de kabel te komen maar dit is door staatsecretaris Weekers op 13-11-2013 opgelost. Dus dit is goed nieuws voor u.
Het ontslag en het storten van de ontslagvergoeding op een stamrecht bankspaarrekening mag nu plaatsvinden tot 30-06-2014. Dus als u tot eind februari 2014 in dienst blijft is dat geen probleem. Wel moet uw ontslag voor 31-12-2013 zijn vastgelegd in een vasttsellingsovereenkmost met de werkgever en moet de hoogte van de ontslagvergoeding vaststaan. U hoeft dus niet eerder met omtslag te gaan en daardoor inkomen te missen.
Als u nog vragen heeft bel dan vandaag even naar MoneyWise.

reageer op Jeroen Wolfsen

L.F.

15 november 2013 8:17:32

Ik blijf achterlijk vinden dat de roverheid profiteerd van andermans ellende.

reageer op L.F.

A. van Dijk

18 november 2013 10:10:45

Dag Jeroen,

Ik heb al eerder een reactie gegeven op deze fantastische site en ben heel blij dat er nu duidelijkheid is gekomen over het moment van storten. Wij zitten echter met een ander dilemma. Ik vind het overigens te gek voor woorden dat je nergens terecht kan om 100% duidelijkheid te verkrijgen over deze zeer ingewikkelde materie. Mijn vrouw moet uiterlijk eind deze week een knoop doorhakken of zij het bedrijf waar zij nu nog werkzaam is per 1 december a.s. of per 1 juni 2014 gaat verlaten. Zij wil hierbij geen enkele risico lopen om straks progressief over het gehele bedrag van de ontslagvergoeding te moeten gaan afrekenen.

Feiten: zij heeft inmiddels een Gouden Handdruk Opbouwrekening geopend en de opdracht tot het storten op deze rekening ligt al bij haar werkgever. Zij heeft al een vaststellingsovereenkomst ondertekend waarin een ontslagdatum van 1 december wordt vermeld.

Jouw reactie: “Wel moet uw ontslag voor 31-12-2013 zijn vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst met de werkgever en moet de hoogte van de ontslagvergoeding vaststaan.” roept bij ons de volgende twee vragen op. Hopelijk kun jij ons, eventueel na overleg met de Kennisgroep Belastingdienst duidelijkheid hierover verschaffen. Het liefst zou ik deze vragen zelf aan hen willen voorleggen, maar dat zal wel niet mogelijk zijn.

1e probleem: zoals hierboven ook door anderen aangegeven is het mogelijk om haar ontslag met een half jaar uit te stellen. In haar vaststellingsovereenkomst staat vermeld dat de arbeidsovereenkomst uiterlijk per 1 december a.s. eindigt. Ook wordt in deze overeenkomst vermeld dat deze datum kan worden opgeschort. Deze overeenkomst zal na 1 december a.s. echter niet meer door haar werkgever worden aangepast. Voldoet dit aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het “overgangsrecht”? De datum 1 juni 2014 zal hier dus niet in worden vermeld. Het ontslag is wel voor 31-12-2013 vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.

2e probleem: in de vaststellingsovereenkomst wordt melding gemaakt van de hoogte van de ontslagvergoeding per 1 december a.s., maar wordt tevens aangegeven dat dit bedrag kan wijzigen. Dit is ook niet zo vreemd, want als de beëindigingsdatum wordt opgeschort zal de ontslagvergoeding hoger kunnen uitvallen, omdat je weer langer in dienst bent.
Op dit punt zal de overeenkomst dus ook niet worden aangepast. Voldoet dit ook aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het “overgangsrecht”? Het is maar wat je verstaat onder het vaststaan van de hoogte van de ontslagvergoeding. Voldoet dus een omschrijving in plaatst van een fysiek bedrag ook? Daarnaast vraag ik mij af of het mogelijk is om het bedrag te splitsen, indien e.e.a. tot een probleem zal leiden. Het bedrag dat in de overeenkomst staat vermeld tot 1 december a.s. laten storten op een Gouden Handdruk Opbouwrekening en het meerdere direct laten uitbetalen en progressief laten belasten.

Ik zie uw reactie hopelijk spoedig en met veel belangstelling tegemoet.

reageer op A. van Dijk

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

18 november 2013 14:55:43

Beste Arthur,
Terecht dat je deze vragen stelt. Tot op heden is de belastingdienst nooit echt bezig geweest met de teksten in de ontslagovereenkomst. Doordat de staatstecretaris erg onduidelijk was over dit plan is iedereen weer eens de letter van de wet er bij gaan pakken en dan onststaan dit soort discussie en vragen.
Mevrouw Schouten van de ChristenUnie heeft de staatstecretaris vragen gesteld over de tekst in de ontslagovereenkomst. Zij gaf aan dat ze concrete signalen uit de praktijk heeft ontvangen dat in een vaststellingsovereenkomst normaliter een beëindigingsvergoeding toegekend wordt met de keuze voor de werknemer hoe hij deze wenst te ontvangen (in de vorm van een stamrecht of niet). Daarop heeft de staatssecretaris aangegeven dat hij graag de praktijksignalen van mevrouw Schouten ontvangt zodat hij er naar kan kijken.
Ik kan hier eigenlijk dan ook geen antwoord op geven, mijn antwoord zou namelijk niet veel meer zijn dan een mening. En mijn mening is nu niet bepaald maatgevend in onze wetgeving. Wij wachten de reactie van de staatssecretaris op dit punt graag verder af.

reageer op Jeroen Wolfsen

Tinus van de Wouw

18 november 2013 10:30:11

In de brief van Weekrs staat nog het volgende:
1. De ontslagdatum moet vallen "binnen de wettelijke opzegtermijn". Voor mensen die nog niet zo lang werken bij hun werkgever kan dit dus korter zijn dan de aangegeven 4 maanden! Men mag de datums van 30 april en 30 juni dus niet als hard beschouwen! Of vergis ik me hierin?
2. Er moet uiterlijk 31 december 2013 een stamrechtovereenkomst zijn waarin werkgever aan werknemer "een aanspraak toekent op periodieke uitkeringen...". Niet alle werkgevers zijn bereid deze verplichting op zich te nemen! Wat als een werkgever gewoon weigert een dergelijke overeenkomst te ondertekenen?
Vr.gr. Tinus van de Wouw

reageer op Tinus van de Wouw

Wijtsjoe

18 november 2013 12:56:33

Punt 1 van Tinus is erg interessant.
Mijn werkgever gaat uit van de wettelijke opzegtermijn en zegt dus dat, bij aanzeggen vóór 1 januari 2014, het dienstverband uiterlijk op 30 april eindigt.

Ik ben dus erg benieuwd of dit klopt.

reageer op Wijtsjoe

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

19 november 2013 11:54:59

Zie mijn antwoord in de vraag van Tinus.

reageer op Jeroen Wolfsen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

19 november 2013 11:54:29

Best Tinus,
1. Een ontslag binnen 4 maanden is mogelijk want hij ligt binnen de termijn van 6 maanden /30 juni 2014. De onbtslagdatum moet uiterlijk op 31-12-2013 vaststaan. 2.Tot op heden is de belastingdienst nooit echt bezig geweest met de teksten in de ontslagovereenkomst. Doordat de staatstecretaris erg onduidelijk was over dit plan is iedereen weer eens de letter van de wet er bij gaan pakken en dan onststaan dit soort discussie en vragen.
Mevrouw Schouten van de ChristenUnie heeft de staatstecretaris vragen gesteld over de tekst in de ontslagovereenkomst. Zij gaf aan dat ze concrete signalen uit de praktijk heeft ontvangen dat in een vaststellingsovereenkomst normaliter een beëindigingsvergoeding toegekend wordt met de keuze voor de werknemer hoe hij deze wenst te ontvangen (in de vorm van een stamrecht of niet). Daarop heeft de staatssecretaris aangegeven dat hij graag de praktijksignalen van mevrouw Schouten ontvangt zodat hij er naar kan kijken. Maar een werkgever die niet wil tekeken is natuurlijk lastig.
Ik kan hier eigenlijk dan ook geen antwoord op geven, mijn antwoord zou namelijk niet veel meer zijn dan een mening. En mijn mening is nu niet bepaald maatgevend in onze wetgeving. Wij wachten de reactie van de staatssecretaris op dit punt graag verder af.

reageer op Jeroen Wolfsen

W. Groot

20 november 2013 10:22:07

Geachte heer Wolfsen,
Een belangrijk punt van onduidelijkheid (ook in de tekst van de belastingdienstpensioensite) is de datum waarop de werkgever uiterlijk gestort moet hebben. (De werkgever stort meestal pas na de ontslagdatum). De bewering dat de werkgever dit ook voor 30-6-2014 moet hebben gedaan lees ik wel steeds in de uitleg, maar heeft de Staatssecretaris zelf niet gezegd. Dus ontslag op 30-6-2014 en daarna (in juli) de ontslagvergoeding laten storten door de werkgever op een geblokkeerde rekening is volgens mij gewoon toegestaan.

Met vriendelijke groet,
W. Groot

reageer op W. Groot

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 november 2013 10:56:12

Geachte heer Groot,
Er zijn inderdaad nog steeds vragen waar geen heldere antwoorden op zijn. In de praktijk is dat bij elke wetswijziging zo. Pas na een paar maanden komt de fiscus met vragen en antwoorden en een beleid.
In dit geval zou ik de gok niet nemen pas te laten uitkeren na 30-06-2014. Maar dit is mijn persoonlijke mening.

reageer op Jeroen Wolfsen

C.S

21 november 2013 7:30:27

Geachte heer,

Nu lees ik veel over bank sparen, maar ik blijf nog steeds met de vraag zitten. En als ik het goed begrijp en volgens het persbericht van Weekers,, ga ik er van uit dat als je voor 31-12-2013 bent ontslagen en alles op papier staat de gouden handdruk ook in 2014 tot 30-06-2014 gestort kan worden. Maar als ik op deze site de gegevens intik krijg ik de tekst dat het alleen mogelijk is als het bedrag uiterlijk 31-12-2013 gestort. Bij de Rabo bank staat ook omschreven dat het alleen nog mogelijk is indien het bedrag voor 2014 gestort word. Begrijp ik het nog !.

reageer op C.S

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

21 november 2013 15:42:55

Geachte heer Sonnema,

Die beperking tot 31-12-2013 was een inderdaad in onze software aanwezig. Inmiddels is dit opgelost.

U kunt gewoon tot 30.06.2014 ontslag krijgen en de ontslagvergoeding op banksparen storten.

reageer op Jeroen Wolfsen

Cor Henzen

21 november 2013 22:40:23

Beste Jeroen,
In mijn vaststellingsovereenkomst staat 30 juni 2014 als datum voor de beeindiging van het dienstverband. De overeenkomst is op 11 november getekend en de ontslagvergoeding staat vast. Ik lees nu echter regelmatig dat, om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling, de beeindigingsdatum voor 30-6 moet zijn! Betekent dit dat ik nu achter het net vis?

reageer op Cor Henzen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

22 november 2013 8:09:23

Beste Cor,
Ja, ik ben bang van wel. Ik zou je dan ook sterk adviseren om weer even met de werkgever hierover in gesprek te gaan. Daar moet toch een oplossing voor te vinden zijn.
Succes!
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

22 november 2013 17:04:58

Het grote voordeel van banksparen is dat het zo simpel is. Het saldo op de rekening is dan ook het bedrag dat in aanmerking komt voor afkoop in 2014 met 20% belastingvoordeel. Uiteraard alleen als het geld op de rekening is gestort voor 15-11-2013. Verder moet het hele saldo worden afgekocht, dus niets slechts een deel.
Bij een stamrecht bv moet de papieren waarde van de stamrechtverplichting worden afgekocht. En veel stamrecht bv's hebbeen minder in de kas dan dat men als verplichting op de balans heeft, dus daar zit voor een aantal mensen wel een probleem.

reageer op Jeroen Wolfsen

JGV

22 november 2013 20:33:46

Hallo Jeroen,

Bedankt voot je beantwoording.
Waarom zou het bedrag op de bankspaarrekening voor 15-11-2013 moeten zijn gestort? Volgens mijn stamrechtovereenkomst heb ik het recht om het recht op periodieke uirkeringen om te zetten in een ander zodanig recht. Ik kan dus vanuit de BV een bankspaarrekening openen. Welk saldo moet ik in dat geval overboeken naar de bankspaarrekening?

Vr. gr.

reageer op JGV

Bert Meeusen

23 november 2013 12:36:21

Ben al in bezit van bankspaarrekening sinds 2 jaar, wat gaat hiermee gebeuren. Daarnaast komt er op 1-11-2014 een bedrag vrij uit een kapitaalverzekering welke 10 jaar geleden is gestart met een ontslagvergoeding , kan dit bedrag nog omgezet worden naar banksparen bv bij bestaande rekening bijgeboekt worden, wat is advies

reageer op Bert Meeusen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

24 november 2013 20:37:24

Beste Bert,

Ik neem aan dat je nu een gouden handdruk bankspaarrekening hebt. Met de rekening gebeurt helemaal niks, deze kan gewoon doorlopen als je wilt. Maar je hebt vanaf 01-01-2014 een heel jaar de tijd om de rekening af te kopen en de waarde in 1 keer uit te laten keren. Je betaalt dan maar over 80% van die waarde belasting.

Je kunt de rekening ook aanhouden en dan kun je het bedrag uit een vrijkomende lijfrente polis hierop bijstorten. Dat is kosteloos. Maar ook de polis kun je uit laten keren met 20% belastingvoordeel.

Let daarbij wel op want het is zeker niet in alle gevallen interessant om in 1 keer uit te keren.

reageer op Jeroen Wolfsen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

24 november 2013 20:38:45

Oh ja, Bert Als je de waarde uit de polis bijboekt, kijk dan wel of de lopende bank nog steeds de beste bank is voor je. Vergelijken kun je heel makkelijk op www.moneywise.nl

reageer op Jeroen Wolfsen

A. van Dijk

23 november 2013 14:18:43

Beste lezers van deze site. Mag ik u allen attenderen op het feit dat mijn vrouw onlangs bij het opschorten van haar ontslagdatum door haar werkgever (tijdelijke verlenging) is geattendeerd op het volgende: gezien haar leeftijd en aantal dienstjaren wordt zij geadviseerd uiterlijk per 01-04-2014 het bedrijf te verlaten. Dit heeft te maken met de opzegtermijn waar de werkgever rekening mee moet houden.

Letterlijke weergave van de uitspraak van Weekers: "Ook de ontslagdatum dient op 31 december 2013 vast te staan. Dat betekent echter niet dat de feitelijke ontslagdatum per se al in 2013 gelegen dient te zijn. Het ontslag moet dus wel aangezegd zijn voor 31 december 2013 en binnen korte termijn worden uitgevoerd. Dan vraag je je natuurlijk af wat een korte termijn is. Daarvan is in ieder geval sprake als het gaat om de wettelijke opzegtermijn. Een wettelijke opzegtermijn kan, inclusief de wettelijke verlengingsmogelijkheid, oplopen tot uiterlijk een halfjaar. Dat is dus de redelijke termijn waar ik het zojuist over had. Die wordt gekoppeld aan de wettelijke opzegtermijn."
Men rekent dus vanaf 1 januari en dan exact 4 maanden verder. De datum van 30- juni geldt uitsluitend voor ouder werknemers en afhankelijk van het aantal dienstjaren kan de opzegtermijn zelfs 1 maand bedragen.
Ik moet u eerlijk bekennen dat dit niet duidelijk bij ons is overgekomen en raad dan ook een ieder aan hier kritisch naar te kijken. Men geeft wel eerlijk aan dat Weekers (en ik deel deze visie) niet erg duidelijk is over de interpretatie van een redelijke termijn. Je kunt je wel afvragen of je dit risico wilt lopen, tenzij iemand ons duidelijkheid kan geven dat de termijn tot 30 juni 2014 voor iedereen geldt.

reageer op A. van Dijk

Rein

25 november 2013 18:58:32

Vandaag contact gehad met een bankverzekeraar, gezegd dat de vaststellingsovereenkomst op 11/12 a.s wordt getekend. Ontslag datum 1/5/2014 uitkering vindt in mei 2014 plaats.

Volgens mededeling van medewerker kan er geen banksparen worden afgesloten omdat bedrag voor 1/12/2013 gestort zou moeten worden!

Kunt u helderheid verschaffen?

Bvd
Rein

reageer op Rein

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

25 november 2013 19:47:25

Geachte heer van Rein,

Dat is foutieve informatie van de betreffende bank. Welke bank zegt dit?
Compleet verkeerde info van de bretreffende medewerker.

ALs u de ontslagovereenkomst heeft getekend voor 31-12-2013 en u voldoet aan alle andere eisen ( bedrag bekend en gestort voor 30-06-2014) dan is banksparen na 01-01-2014 gewoon mogelijk. zie site belastingdienst:
http://www.belastingdienstpensioensite.nl/Informatie%20overgangsrecht%20vervallen%20stamrechtvrijstelling.htm

reageer op Jeroen Wolfsen

M.F.

26 november 2013 13:43:57

Ik zit in een soortgelijke situatie. Per 1 december wordt ontslag aangezegd, per 1 april 2014 ontslag. De ontslagvergoeding (vast bedrag) wordt dan zo snel mogelijk na de ontslagdatum uitgekeerd is het plan. Dus ik voldoe aan alle eisen. Nu wil ik net een Banksparenrekening openen, maar ik krijg te horen dat ze dit niet zo ver vooruit al kunnen doen, mede omdat er nog geen officieel besluit is. Ik belde naar Nationale Nederlanden. Mijn vraag is of alles goed komt als ik pas in maart 2014 de rekening kan openen.

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 november 2013 13:56:52

Beste Arthur,
Het duurde even voordat ik op uw vraag op ons weblog reageerde. In de tussentijd ben ik bezig geweest om antwoorden te krijgen op deze vragen. Ik heb hier contact over gehad met juristen van een werkgeversvereniging, die heeft op zijn beurt weer contact met de kennisgroep van de belastingen.
En wederom is er weer onduidelijkheid wederom door de onduidelijke uitspraken van de heer Wekers. De term ontslag aanzeggen is namelijk geen term die een duidelijkheid geeft. Is dat dan de ontslagdatum, is dat de opzeggingsdatum, de datum van de vaststellingsovereenkomst? Verder is het onduidelijk wat er nu precies bedoelt wordt met de zin: "Een wettelijke opzegtermijn kan, inclusief de wettelijke verlengingsmogelijkheid, oplopen tot uiterlijk een halfjaar. Dat is dus de redelijke termijn waar ik het zojuist over had. Die wordt gekoppeld aan de wettelijke opzegtermijn.”
De mening van een van de gsproken juristen is als volgt: Na aanzegging (uiterlijk op 31-12-2013) moet het daadwerkelijk ontslag binnen korte termijn worden uitgevoerd. Onder korte termijn is in ieder geval sprake als je de wettelijke opzegtermijn voor deze mevrouw toepast. Afwijken lijkt daarmee, binnen redelijke grenzen, mogelijk als je daar als werkgever een goede reden voor hebt. Van belang daarbij is dat de ontslagdatum uiterlijk 31-12 vast moet staan. Dus stel dat de aanzegdatum 31-12 is en de ontslagdatum is 1 maand later dan de wettelijke opzegtermijn (omdat bijvoorbeeld het bedrijf op die datum stopt) , dan zou dat naar mijn mening moeten kunnen. Ook wij delen deze mening. De goede reden die hier genoemd is kan bijvoorbeeld zijn een colectief ontlsag voor al het personeel op bijvoorbeeld 01-05-2014.
In het geval van uw vrouw is het niet onverstandig als de ontslagdatum 01-04-2014 wordt genomen. Dan zit je altijd goed.
Er is nu nog steeds contact tussen werkgeversorganisaties, MoneyWise, belastingdienst, banken over deze problematiek. 16 en 16 december zal het voorstel behandeled worden in de Kamer. Hopelijk is er dan duidelijkhei d. Zodra we weer meer weten zullen we het melden.

reageer op Jeroen Wolfsen

A. van Dijk

24 november 2013 11:50:15

Aanvulling op geplaatst artikel 23 november 2013 om 14:18. Oprechte excuses voor het misverstand, maar ik bedoelde in de derde zin natuurlijk: uiterlijk per 01-05-2014 het bedrijf te verlaten. Dit zijn dus 4 maanden gerekend vanaf 1 januari 2014.

reageer op A. van Dijk

noor

26 november 2013 13:48:19

Moet je laatste werkdag uiterlijk 30 juni zijn of dus 29 juni?

reageer op noor

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 november 2013 14:27:02

Beste Noor,
Op de site van de belastingdienst:http://www.belastingdienstpensioensite.nl/Informatie%20overgangsrecht%20vervallen%20stamrechtvrijstelling.htm heeft men het niet over op of voor 30-06-2014 maar over op 31-12-2013 bestaande stamrechten. Hiervoor geldt een uitstel periode van 6 maanden en dan is mijn conclusie dat het op 30-06-2014 geregeld moet zijn. Dus ik adviseer om het voor die datum te doen.

reageer op Jeroen Wolfsen

Roel

26 november 2013 15:48:22

Beste Jeroen,

Mijn ontslagvergoeding wordt in 24 termijnen uitbetaald op een bankspaarrekening vanaf juli 2013 . Ik neem aan dat sowieso tot 30 juni 2014 gestort kan blijven worden op de bankspaarrekening.
In het overgangsrecht staat "Voor op 31 december 2013 bestaande stamrechten geldt overgangsrecht. Voor deze stamrechten blijven de regels gelden zoals deze op 31 december 2013 waren." Betekent dit dat ook na 30 juni 2014 de resterende termijnen op een bankspaarrekening gestort kunnen worden?

Met vriendelijke groet,

Roel

reageer op Roel

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

26 november 2013 16:14:39

Beste Roel,
Ik zie dat wij hier in het verleden al eens email contact over gehad hebben. Ik was toen van mening dat dit een vreemde contructie was en dat geen enkele bank hier aan mee zou werken. Het is u blijkbaar wel gelukt dit te regelen. Ik ben dan ook benieuwd bij welke bank u dit voor elkaar heeft gekregen.
Hoe dit er met de nieuwe plannen uit gaat zien weet ik niet. Dat is nu zo'n voorbeeld uit de praktijk die pas later uitgewerkt zal worden in beleid van de fiscus. In de wet zal het niet staan omdat dit zo'n bijzonder situatie is.

reageer op Jeroen Wolfsen

Roel

27 november 2013 20:03:04

Beste Jeroen,

Bij zowel Nationale Nederlanden als OHRA is het mogelijk in termijnen te storten op een bankspaarrekening.
Klopt mijn veronderstelling dat de periodieke stortingen tot 30 juni 2014 mogelijk blijven?

Met vriendelijke groet,

Roel.

reageer op Roel

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 november 2013 20:06:27

Beste Roel,
Ik had hier al antwoord op gegeven maar misschien had je dat gemist:
Hoe dit er met de nieuwe plannen uit gaat zien weet ik niet. Dat is nu zo’n voorbeeld uit de praktijk die pas later uitgewerkt zal worden in beleid van de fiscus. In de wet zal het niet staan omdat dit zo’n bijzonder situatie is.
Ik denk dat stortingen tot 30-06-2014 inderdaad mogelijkblijven maar ik ben niet de wetgeven of de belastingdienst.

Marco

1 december 2013 13:21:02

Hallo Jeroen,

datum beeindigingsovereenkomst: 1-12-2013
datum ontslag: 1-4-2014

Dient de storting van de ontslagvergoeding op een stamrecht bankspaarrekening wel of niet voor 1-1-2014 gedaan te zijn?
Ik lees daar verschillende informatie over. En die is verwarrend.

met vriendelijke groet,

Marco

reageer op Marco

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 december 2013 19:14:29

Marco,
De storting kan ook na 31-12-2013 plaatsvinden. Voorwaarde is een getekende vaststellingsovereenkomst voor 31-12-2014 waarin is aangegeven dat er voor een bepaald bedrag een stamrecht kan worden afgesloten. Uiterstaontslagdatum en waarschijnlijk ook betaaldatum is 30-06-2014

reageer op Jeroen Wolfsen

Marco

2 december 2013 18:53:48

Dank voor het antwoord.
Ik denk dat daar waar u 31-12-2014 zegt u 31-12-2013 bedoelt.
Dient de bankspaarrekening zelf wel voor 1-1-2014 geopend te zijn of is dat ook geen voorwaarde?

reageer op Marco

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

2 december 2013 20:03:42

Beste Marco,
Het is niet noodzakelijk dat de bankspaarrekening is geopend voor31-12-2013. Dus dat kan tot 30-06-2014 mits goed vastgelegd in de vaststellingsovereenkomst.

Frans van den Toorn

3 december 2013 14:42:56

Ik heb een vraag over de overgangssituatie stamrecht/banksparen.

Is het toegestaan voor de wet dat er een beëindigingsovereenkomst getekend gaat worden voor 31 december 2013 met de tekst : Ontslag gaat in per 1 mei 2014 indien er in de periode februari 2014 t/m april 2014 geen passende functie is gevonden?

Het bedrag van de ontslagvergoeding staat vast. Per februari 2014 ben ik boventallig. Werkgever en werknemer hebben inspanningsverplichting gedurende 3 maanden. Dit zal geen resultaat hebben. Daarna per 1 mei volgt ontslag.

Met vriendelijke groet,
Frans van den Toorn

reageer op Frans van den Toorn

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

5 december 2013 6:43:39

Beste Frans,
Het ontslag moet in de vaststellingsovereenkomst zijn vastgelegd. Ik heb deze constructie wel vakeer gezien en het lijkt mij geen probleem er wordt uiteindelijk duidelijk een ontslagdatum genoemd. Maar ik ben geen jurist en ook geen medewerker van de fiscus. Dus dat voorbehoud wil ik wel maken.

reageer op Jeroen Wolfsen

piet

4 december 2013 22:36:47

Ik heb een door de werkgever ondertekende beeindigingsovereenkomst en wil gaan banksparen.
Ontslagdatum is 1 april 2014.
Wanneer moet deze beeindigingsovereenkomst bij de belastingsdienst zijn voor goedkeuring?

reageer op piet

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

5 december 2013 6:40:48

Beste Piet,
De vaststellingsovereenkomst hoeft niet vooraf door de fiscus te worden goedgekeurd. Hij moet voldoen aan de eisen en op de site van de belastingdienst kunt u dit allemaal nalezen:http://www.belastingdienstpensioensite.nl/Informatie%20overgangsrecht%20vervallen%20stamrechtv
Zorg er dus voor dat de ovk is getekend voor 31-12-2013!

reageer op Jeroen Wolfsen

Chris D

9 december 2013 10:55:05

Duidelijk is dat het uitgangspunt is ontslagdatum vòòr 1.1.2014. Is de ontvangstdatum van de ontslagvergoeding ook afhankelijk de duur van de arbeidsovereenkomst. Voorbeeld: als je tussen de 5 en 10 jaar in dienst bent, dat de vergoeding afgestort moet zijn vòòr 1.3.2014 om nog van de fiscale regeling gebruik te kunnen maken?
Hoe zit dit?

reageer op Chris D

Ben Korf

9 december 2013 18:27:41

Beste Jeroen,

Slecht een korte vraag, mijn ontslagregeling is in 2012 geheel geregeld en geplaatst, verdeeld over 2 banken (NN en Reaal ), tot zo ver geen probleem, alles loopt zoals het zou moeten.
Dit alles na o.a. een goed ondersteunend advies van jouw kant.
Er van uit gaande dat met de nieuwe wetgeving voor mijn "Banksparen"niets veranderd heb ik toch een vraagje.
Bij het afsluiten kreeg ik te horen dat, indien ik aangeef een maandelijkse uitkering te willen, ik dit minimaal voor 2 jaar moet aanhouden.
Echter ik las in 1 van je antwoorden de onderstaande quote,

"Zo kunt u op elk moment uw inkomen aanvullen en zo’n uitkering ook weer stopzetten of aanpassen. Er kan met banksparen veel meer dan de meeste mensen weten."

Klopt de 2 jaar regel nu wel of niet?

Met vriendelijke groet,
Ben K

reageer op Ben Korf

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

10 december 2013 18:51:53

Beste Ben,
De regel dat iemand die tussen de 55 en 60 is minimaal in 2 jaar moet uitkeren die klopt. Er zijn echter 3 banken die de mogelijkheid bieden om een eenmaal ingegane uitkering weer stop te zetten. Dat zijn Aegon, NN en RABO. In mijn ogen is Aegon de enige bank die dat doet zonder een sigaar uit eigen doos. Bij RABO en NN kleven er wat nadelen aan die mogelijkheid. Meer info hierover:http://weblog.moneywise.nl/banksparen/aegon-bank-sterk-verbeterde-bankspaar-producten/
Vandaar deze opmerking. Als je vragen hebt , bel ons of stuur gewoon een mailtje.

reageer op Jeroen Wolfsen

hans van valburg

12 december 2013 8:50:52

Beste Jeoren,

In de nieuwsberichten en beantwoording van enkele vragen wordt uitgegaan van de uiterste datum van 31-6-2014. In de nieuwsbrief loonheffingen en communicatie van de belastingdienst staat vermeld dat de uiterlijke opzegtermijn wordt gekoppeld aan de wettelijke termijn. Dit betekent niet voor iedereen een uiterste termijn van 6 maanden en dus ontslag op 31 juni.
Moeten wij er vanuit gaan dat de opzegtermijn wordt gekoppeld aan CAO en wettelijke termijn en dus voor iedereen anders kan zijn of wordt ongeacht deze bepalingen de termijn op 31 juni 2014 gesteld?

Wij hebben een aantal medewerkers die we per 1 juni willen laten vertrekken alleen overschrijden deze medewerkers hiermee de voor hen geldende opzegtermijn in de CAO en de wettelijke opzegtermijn. Deze is namelijk minder dan 6 maanden. Lopen wij met het vertrek per 1 juni een risico?

Met vriendelijke groet,

Hans van Valburg

reageer op hans van valburg

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 december 2013 12:25:18

Geachte heer van Valburg,
Ik heb hier net een nieuwe weblog artikel over geschreven:http://weblog.moneywise.nl/ontslagvergoeding/stamrecht-in-2014-wat-is-het-laatste-nieuws/
Ik zou in dit geval zeker overleg voeren met de Fiscus! Een partij dioe u hierover goed kan informeren en bistaan is AWVN: http://www.awvn.nl/smartsite.net?id=23420

reageer op Jeroen Wolfsen

Martijn Thijssen

12 december 2013 18:44:46

Beste Jeroen,

Bij mij is pas deze week de mogelijkheid gaan spelen dat ik per 1 april vrijwillig ontslag zal nemen en daarbij een ontslagvergoeding krijg. De overeenkomst kan voor het einde van het jaar worden getekend. Ik ben dus pas nu op zoek gegaan naar mogelijkheden om de belasting van de vertrekpremie te verminderen en kwam zodoende op de mogelijkheid van een stamrecht bv. Ik heb inmiddels begrepen dat ontslag en uitbetaling van de premie voor 1 juli plaats zou moeten vinden en het contract voor ontslag met premie voor 31 december '13 moet zijn getekend. Ik heb daarbij de vraag
of de BV of een bankspaarrekening ook voor 3 december zijn opgericht?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Martijn Thijssen

reageer op Martijn Thijssen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 december 2013 12:10:17

Beste Mathijs,
De vaststellingsovereenkomst moet zijn getekend voor 31-12-2013 en daarna kun je de rest nog regelen. Zie mijn laaste blog:http://weblog.moneywise.nl/ontslagvergoeding/stamrecht-in-2014-wat-is-het-laatste-nieuws/
Verder adviseer ik je goed na te gaan of een stamrecht bv wel de meest geschikte vorm voor je is. Het wordt door adviseurs verkocht als fiscaal wondermiddel, ik ben daar wel wat kritischer over:http://weblog.moneywise.nl/ontslagvergoeding/stamrecht-bv-weet-waar-je-aan-begint/

reageer op Jeroen Wolfsen

Martijn Thijssen

15 december 2013 11:32:08

Dag Jeroen,

Nogmaals dank voor je snelle reactie. Ik heb inmiddels gekeken naar de mogelijkheid van banksparen en dat is ook heel interessant. Ik heb nog twee vragen;
1 is het zo dat dezelfde regels gelden voor banksparen als voor een stamrechtbv? Met andere woorden, moet dan ook de overeenkomst voor het einde van dit jaar geregeld zijn?
2. Wat is de aard van de overeenkomst? Is dit iets tussen de bank en de werknemer, of tussen de werknemer en de werkgever?

Alvast hartelijk dank voor je reactie.

Martijn Thijssen

reageer op Martijn Thijssen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

15 december 2013 14:36:27

Martijn,

Ja, ook in het geval van banksparen moet de vaststellingsovereenkomst voor 31-12-2013 worden gesloten.
In dit artikel lees je daar alles over:http://weblog.moneywise.nl/ontslagvergoeding/stamrecht-in-2014-wat-is-het-laatste-nieuws/

Belangrijk is dus de overeenkomst met de werkgever, de bankspaarrekeing kun je in 2014 nog regelen. Verder kent banksparen eigenlijk dezelfde mogelijkheden en spelregels als de bv.

Je regelt eerst via ons een een bankspaarrekening bij een bank van je keuze en wij zorgen ervoor dat de werkgever daarna een stamrechtverklaring van de bank ontvangt. Dat is een verklaring waarin de bank verklaart dat de rekening voldoet aaan artikel 11. lid a en daarmee kan de werkgever het bedrag bruto storten op de stamrecht bankspaarrekening.

Als je vragen hebt, kun je ons altijd even bellen.

Jeroen Wolfsen

Gerard Scholtes

12 december 2013 20:24:57

Beste Jeroen,

Heb je misschien ook informatie over wat de invloed is op een WW uitkering van een volgens de wet van 2014 uitgekeerde stamrecht. Je hebt dan een eventueel een vermogen opgebouwd. Tot voor de nieuwe regeling werd het bedrag van een stamrecht niet meegerekend maar hoe zit dat in 2014?.

Met vriendelijke groet,

Gerard Scholtes

reageer op Gerard Scholtes

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 december 2013 12:19:20

Beste Gerard,
De wetgeving van 2014 verandert niks aan de spelregels omtrent WW. Voor WW telt je eigen vernmogen niet mee.

reageer op Jeroen Wolfsen

H Bosch

18 december 2013 12:05:36

Ik heb ofgelopen week een vraag gesteld inzake ontslagtermijn
Houd de belastingdienst de wettelijke ontslag termijn aan of gaat de belastingdienst vragen naar de ontslagtermijn welke bijv is vastgelegd in de CAO's?

Zag dat deze vraag verwijzierd is.

Ik begrijp natuurlijk dat u niet op de stoel van de belastingen zit, maar mijn vraag is meer of hierover ietsbij u bekend is.
Nu dit gisteren in de eerste kamer is behandeld.

Vast dank voor uw antwoord.

met vriendelijke groet,
H Bosch

reageer op H Bosch

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

18 december 2013 19:24:26

Geachte heer Bosch,
Ik denk het volgende maar zeker weten doe ik het niet: De fiscus heeft aangegeven dat ontslag na de opzegtermijn alleen kan in bijzondere gevallen. Een cao afspraak lijkt mij een bijzondere afspraak. Overleg met de fiscus is in dit soort gevallen aan te raden.

reageer op Jeroen Wolfsen

Mart

19 december 2013 19:42:08

Beste Jeroen,

Ik wil gaan banksparen en heb 2 vragen:

1. Vaststellingsovereenkomst is getekend op 10-10-13
Ontslagdatum is 1-3-2014

De wettelijke opzegtermijn (na een dienstverband van meer dan 15 jaar) is 4 maanden. Zijn die 3 extra weken een probleem?

2. Ontslagvergoeding is vastgesteld. Bijbehorende tekst:
"Het netto equivalent zal binnen 1 maand na de beëindigingsdatum worden voldaan. Een door X (ondergetekende) aan te geven wijze van uitkeren is mogelijk, mits dit fiscaal is toegestaan en niet tot enige extra kosten voor Y (werkgever) zal kunnen leiden. In geval X gebruik wenst te maken van een uitbetaling van de vergoeding in een stamrecht of lijfrenteconstructie behoudt Y zich het recht voor om van X voorafgaande goedkeuring van de Fiscus te verkrijgen, een kopie van een polisblad van een eventuele verzekeraar/bank te verkrijgen en een verklaring waarin Y volledig wordt gevrijwaard door X."

Is dit voldoende of moet ik mijn werkgever nog snel verzoeken om een addendum?

Met vriendelijk groet,
Mart

reageer op Mart

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

19 december 2013 21:17:07

Beste Mart,

De heer Weekers heeft over de wettelijke opzegtermijn het volgende gezegd:
Het ontslag moet dus wel aangezegd zijn voor 31 december 2013 en binnen korte termijn worden uitgevoerd. Dan vraag je je natuurlijk af wat een korte termijn is. Daarvan is in ieder geval sprake als het gaat om de wettelijke opzegtermijn. Een wettelijke opzegtermijn kan, inclusief de wettelijke verlengingsmogelijkheid, oplopen tot uiterlijk een halfjaar. Dat is dus de redelijke termijn waar ik het zojuist over had. Die wordt gekoppeld aan de wettelijke opzegtermijn.

De juridische afdeling van Nationale Nederlanden geeft aan dat er voldoende ruimte is om deze wettelijke termijn te overschrijden maar 30 juni is de uiterlijke datum.
De juridische afdeling van Aegon zit er strakker in en geeft aan dat bij overschrijding van de wettelijke termijn overleg met de fiscus noodzakelijk is.
MoneyWise is van mening dat bij onduidelijkheid men er altijd verstandig aandoet om vooraf goedkeuring aan te vragen bij de fiscus.

En dan over uw vaststellingsovereenkomst.
Hierover krijgen we zoveel vragen dat ik er meteen een apart weblog over geschreven heb: http://weblog.moneywise.nl/uncategorized/vraag-van-de-maand-wat-moet-er-in-mijn-vaststellingsovereenkomst-staan/

reageer op Jeroen Wolfsen

Mart

20 december 2013 9:28:26

Beste Jeroen,

Hartelijk bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. Het is me echter nog niet helemaal duidelijk wat mij nu te doen staat.

Moet ik het er maar op aan laten komen met de huidige tekst in mijn vaststellingsovereenkomst, of moet ik toch aansturen op een addendum? En zo ja, hoe moet die er dan uitzien (moet er bijv. nog meer in dan de tekst die je noemde in je weblog)?

Met vriendelijke groet,
Mart

reageer op Mart

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 december 2013 10:30:08

Beste Mart,
Ik denk dat je er verstandig aan doet om dt te overleggen met een arbeidsjurist of fiscalist. Feit blijft dat je tekst formeel nu niet klopt en de fiscus hierover kan vallen. Ik kan je, als vergelijkingssite , hier niet over adviseren.

K Janssen

20 december 2013 13:05:42

Beste Jeroen,

Ik heb gisteren een vasstellingsovereenkomst gekregen van mijn werkgever.
Met het daarin genoemde bedrag wil ik gaan banksparen.
In deze overeenkomst wordt als ontslagdatum 1 juni 2014 genoemd, terwijl mijn opzegtermijn 3 maanden is.
Ik weet dat ik voor 31-12 moet tekenen echter moet ik alsnog de ontslagdatum laten aanpassen naar 1 april of naar een datum die ligt 3 maanden na ondertekening overeenkomst. Bv ondertekening 27 -12 ontslag moet dan zijn 27-3 2014?

reageer op K Janssen

Jochem Kessens
Productexpert
Tel: 085-760 7600

22 december 2013 8:22:44

Geachte heer Janssen, Het ontslag moet aangezegd zijn voor 31 december 2013 en binnen korte termijn worden uitgevoerd. Van korte termijn is in ieder geval sprake als het gaat om de wettelijke opzegtermijn. Een wettelijke opzegtermijn kan, inclusief de wettelijke verlengingsmogelijkheid, oplopen tot uiterlijk een halfjaar. Daarom is de uiterlijke datum van 1 juni 2014 genoemd.
In uw situatie is de koppeling tussen het toezeggen van het ontslag en de datum waarop de opzegtermijn ingaat onduidelijk. Normaliter gaat de opzegtermijn in na ondertekening van de vaststellingsovereenkomst. In dat geval zal de ontslagdatum dus vervroegd moeten worden om de bruto ontslagvergoeding op een bankspaarrekening te mogen storten. Uitzonderingen zijn er altijd en u doet er goed aan uw vraag voor te leggen aan de fiscus, hoewel ik vermoed dat u daar gezien de tijd van het jaar wellicht niet op tijd antwoord op krijgt.
Met vriendelijke groet,
Jochem Kessens

reageer op Jochem Kessens

Frank prins

21 december 2013 13:24:07

Hallo,

het is mij niet duidelijk hoe het zit als je de werkgever verzocht hebt om een ontslagvergoeding in 2001 direct in een koopsom lijfrente met eindleeftijd 65 jaar 2038 te storten, mag je in 2014 ook deze lijfrente afkopen tegen 80% vd waarde en zonder revisierente? De herkomst is immers een ontslagvergoeding. het lijkt mij krom als het alleen mag voor BV's en banksparen.

reageer op Frank prins

Jochem Kessens
Productexpert
Tel: 085-760 7600

22 december 2013 8:34:51

Beste Frank,
De stimuleringsregeling geldt ook voor stamrechtverzekeringen. U mag dus uw stamrechtverzekering vervroegd afkopen, zonder revisie rente en tegen 80% van het normale tarief dat u verschuldigd bent.
Met vriendelijke groet,
Jochem Kessens

reageer op Jochem Kessens

Karin de Boer

29 december 2013 14:16:21

Geachte heer,

Ik ben vanaf 1/11/13 ontslagen i.v.m. een reorganisatie. Ik heb een Stamrecht BV opgericht om mijn ontslagvergoeding in onder te kunnen brengen. Gister heb ik het KvK nummer gekregen van de oprichting van deze BV. Ik moet maandag (30/12) een zakelijke rekening openen t.n.v. deze BV. Moet het geld dit jaar nog gestort worden of kan dit in 2014 ook nog?

Graag hoor ik z.s.m. van u.

Met vriendelijke groet,
Karin de Boer

reageer op Karin de Boer

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

29 december 2013 20:14:13

Geachte mevrouw de Boer,
Het is niet noodzakelijk dat er nog dit jaar een zakelijke rekening geopend is waarop de werkgever het geld kan storten voor uw stamrecht bv. Dat mag ook op een later moment gebeuren.
Hier vindt u alle voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de stamrechtvrijstelling in 2014. http://weblog.moneywise.nl/ontslagvergoeding/belastingplan-2014-aangenomen-einde-stamrechtvrijstelling-maar-overgangrecht-in-2014/ Overigens lijkt het me dat u dit soort informatie toch hoort te krijgen via de adviseur die u heeft geholpen bij het oprichten van de stamrecht bv. Maar we helpen u graag!

reageer op Jeroen Wolfsen

John

2 januari 2014 10:34:56

Kan de ontslagvergoedingsbankspaarrekening ook na 2014 (maar dan zonder korting) in een keer afgekocht of uitgekeerd worden of moet na 2014 weer een uitkeringsproduct over meerdere jaren gespreid worden aangekocht?

reageer op John

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

2 januari 2014 11:35:45

Beste John,
Je kunt inderdaad na 2014 ook in één keer afkopen maar dan zonder 20% belastingkorting. Het is dus niet noodzakelijk om een uikeringsproduct te nemen. In veel gevallen kan dit wil interessant zijn omdat je daarmee de belastingdruk over meerdere jaren kunt verdelen. Maar dat is voor iedereen anders.

reageer op Jeroen Wolfsen

Dutt

13 februari 2014 23:04:18

Beste John,

Wij hebben een vaststellingsovereenkomst getekend op 31-12-2013. Einde dienstverband is 01-05-2014. Als ik gebruik wil maken van de 20% belastingvoordeel, is het dan mogelijk om een bankspaarrekening te openen en de afkoopsom daarop te storten (in mei 2014) om vervolgens een maand later deze bankspaarrekening op te heffen in 2014?

grt. Dutt

reageer op Dutt

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 februari 2014 10:05:52

Beste Dutt,
Helaas, u had alleen maar recht gehad op die 20% belastingvoordeel als uw werkgever de ontslagvergoeding had uitbetaald op een gouden handdruk bankspaarrekening voor 15 november 2013.
U heeft nu alleen nog de keuze uit in één keer afrekenen en belasting te betalen over de gehele ontslagvergoeding of u kunt er nog steeds voor kiezen het geld op een bankspaarrekening te zetten. Als u kiest voor banksparen heeft u de keuze uit een uitkeerrekening of nog doorsparen op een opbouwrekening. Als u laat uitkeren mag u zelf bepalen in hoeveel jaar u dat wil laten doen. Er is wel een minimum aantal jaren dat er uitgekeerd moet worden en dat is afhankelijk van uw leeftijd. Als u een berekening maakt in onze vergelijkingsmodule kunt u zien welke looptijd hoort bij uw leeftijd.
U kunt er ook voor kiezen om door te sparen op een gouden handdruk opbouwrekening. Op die manier spaart u door met het bruto kapitaal en betaalt u ook geen box 3 vermogensheffing. U kunt dan geld uit laten keren wanneer u het nodig heeft en dit ook zodanig dat u mogelijk in een lager belastingpercentage komt. Dat kan door de opbouwrekening om te zetten naar een uitkeerrekening maar u kunt ook een opbouw rekening in bijvoorbeeld 3 jaar afkopen.

reageer op Jeroen Wolfsen

Theo

14 mei 2014 16:20:33

Beste Jeroen,
Ik heb op 1 april 2014 ontslag aangezegd gekregen.
Thans is er overeenstemming over de ontslagvergoeding en de einddatum die 1 oktober 2014 zal gaan zijn. Dus ik heb een opzegtermijn van in totaal 6 maanden, wat volgens mij het wettelijk maximum is. Zou ik de werkgever nog kunnen vragen om de ontslagvergoeding uit te betalen in een x aantal termijnen over meerdere jaren waardoor mijn belastbaar inkomen over die jaren daalt. Of moet de werkgever bij ontslagen aangezegd na 1 januari 2014 de ontslagvergoeding verplicht in 1 keer uitbetalen? In mijn geval gaat het over een dienstverband van 23 jaar dus de afkomsom is zeer aanzienlijk. Bij voorbaat dank voor Uw reactie.

reageer op Theo

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 mei 2014 16:30:31

Beste Theo,
Als de ontslagaanzegging in 2014 is, en dus na 31-12-2013 is de stamrechtvrijstelling in geen enkel geval meer van toepassing. De opzegtermijn van 6 maanden is dan ook niet meer belangrijk.
Uiteraard kun je nog steeds een ontslagvergoeding ontvangen maar het is niet meer mogelijk om deze in een stamrecht te laten storten. Stamrecht banksparen of een stamrecht bv is dus niet meer mogelijk.
De uitkering die een werkgever doet is in één keer belast. Om de verschillen in inkomen op te kunnen vangen, zou je wellicht gebruik kunnen maken van de middelingsregeling. Hiermee kun je het inkomen over de afgelopen of de komende 3 jaar middelen. Dat kan een belastingbesparing opleveren.
Je zou ook met de werkgever af kunnen spreken dat er in 2014 een deel betaald word en een deel in 2015. Dan verdeel je het inkomen over meerdere jaren maar ik weet niet of de fiscus hier mee akkoord gaat. Dat zou ik dus van te voren uitzoeken in jouw geval.

reageer op Jeroen Wolfsen

Louis Koopmans

20 mei 2014 9:41:39

Misschien wel helemaal niet binnen dit onderwerp passend. Helaas moet ik mij ook verdiepen met wat er allemaal kan spelen bij ontslag. Blijft het mogelijk om met een ontslagvergoeding een al dan niet direct ingaande lijfrente aan te kopen bij een verzekeraar?

reageer op Louis Koopmans

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 mei 2014 9:54:49

Geachte heer Koopmans,
Uw vraag past zeker bij het onderwerp. Voor gouden handruk polissen gelden precies dezelfde spelregels als voor gouden handdruk banksparen. Omdat bijna niemand meer zijn gouden handdruk (of stamrecht) onderbrengt bij een verzekeraar, hebben wij het in onze artikelen voornamelijk over stamrecht banksparen. Banksparen levert namelijk in bijna alle gevallen meer op dan een verzekering en geeft meer zekerheid bij overlijden en een faillisement.
Voor uw situatie geldt dat u alleen nog uw gouden handdrruk mag onderbrengen bij een bank of verzekeraar als het ontsdlag is vastgelegd voor 31-12-2013 en er voor 30-06-2014 door de werkgever wordt gestort (zie onze weblogs hierover). Dan mag u nog een Direct Ingaande Lijfrente aanklopen bij een verzekeraar maar als u gaat vergelijken dan is de kans heel groot dat een uitkeer bankspaarrekening u meer oplevert.
Als u vragen heeft , mag u ons altijd even bellen.

reageer op Jeroen Wolfsen

Marcel

3 maart 2015 6:49:37

Beste Jeroen,

Ik wil mijn aangifte inkomstenbelasting invullen omdat ik in 2014 mij banksparen Gouden handdruk had laten uitkeren en waarvan er 52% voor de belasting is ingehouden. Ik heb een kleine pensioen, en ontvang ook huursubsidie en zorgtoeslag. Als ik geld terug krijg van de belastingdienst verval dan mijn maandelijkse huursubsidie en zorgtoeslag. Kan je hierover uitleggen wat ik kan doen.

Groetjes, Marcel

reageer op Marcel

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

5 maart 2015 13:34:49

Beste Marcel,
Ik heb van de belastingdienst begrepen dat je het gewoon moet opvoeren in de je belastingaangifte: dat doe je bij: Inkomsten – Pensioen en andere uitkeringen – Akkoord –> Venster – Soort inkomsten – Andere inkomsten.
Als er teveel belasting is inghouden dan wordt dat verrrekend en kun je geld terug krijgen. Ik adviseer je met vragen om een belasting adviseur in te schakelen.

reageer op Jeroen Wolfsen
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons