Moneywise.nl » Weblog » Lijfrente » Lijfrente afkopen en revisierente. Hoe zit het nu precies?

Lijfrente afkopen en revisierente. Hoe zit het nu precies?

donderdag 02 april 2015 om 07:23:42 Rob van Lingen 113 reacties
lijfrenteHet afkopen van een lijfrenteverzekering of lijfrente bankspaarrekening is in principe fiscaal niet toegestaan. Er is sprake van afkopen als u besluit om het lijfrentekapitaal in één keer uit te laten keren en niet kiest voor een periodieke uitkering. In dit artikel vertellen we u wat de gevolgen zijn van afkoop en in welke gevallen het wel is toegestaan.

Maximaal 72% belasting bij afkoop lijfrente


Als u uw lijfrente afkoopt is de bank of verzekeraar verplicht om alle belasting in één keer in te houden.  In veel gevallen houdt men dan 52% loonbelasting in en daarover heen komt nog een bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

Revisierente over afkoopwaarde lijfrente


Naast deze belasting moet u ook nog revisierente betalen aan de fiscus. Deze bedraagt in principe 20%. In het slechtste geval betaalt u dus 72% over de afkoopwaarde en houdt u netto maar een klein bedrag over van uw lijfrente.

Afkoop opgeven bij aangifte inkomstenbelasting


De ingehouden loonbelasting is een voorheffing op de uiteindelijke verschuldigde inkomstenbelasting.  De afkoopwaarde van uw lijfrente moet u opgeven in de aangifte inkomstenbelasting in box 1. Heeft de uitrekende bank of verzekeraar teveel loonbelasting inhouden dan kunt u nog belastinggeld terugkrijgen. Heeft men te weinig ingehouden dan moet u eventueel bijbetalen. De uiteindelijk te betalen belasting over de afkoopwaarde is dus afhankelijk van uw totale inkomen.

Revisierente zelf opgeven en betalen?


Afhankelijk van uw polis of bankspaarrekening moet u bij afkoop zelf de revisierente betalen of wordt deze ingehouden door de uitkerende partij. Bij oud regime polissen en afkoop kleine lijfrentes houdt de verzekeraar rekening met het belastingtarief dat hoort bij uw inkomen van het voorgaande jaar. Dat hoeft dus geen 52% te zijn. De revisierente houden ze niet in en moet u dus zelf opgeven en betalen aan de fiscus.
In alle andere gevallen houdt de verzekeraar of bank standaard 52% in en moet u via de inkomstenbelasting eventueel te veel betaalde loonbelasting terugkrijgen. Ook houden ze meteen revisierente in. Normaal gesproken betaalt u 20% van de waarde van uw lijfrente als revisierente maar het is mogelijk dat u minder moet betalen. U moet dus met een verklaring van de fiscus dit aantonen.

Tegenbewijsregeling revisierente


Koopt u een lijfrente af binnen 10 jaar na het afsluiten? Dan kunt u gebruik maken van de tegenbewijsregeling. Dit kan betekenen dat u minder revisierente hoeft te betalen. U kunt dit uitrekenen op de site van de belastingdienst met de Rekenhulp Revisierente.

Wanneer betaalt u geen revisierente?


U betaalt geen revisierente als uw afkoopbedrag lager is dan € 4.281 (2015). U kunt dan gebruik maken van de regeling afkoop kleine lijfrente.
U hoeft ook geen revisierente te betalen als u een oud regime lijfrente afkoopt.

 Afkoop pensioenregeling


U hoeft ook geen revisierente te betalen over de afkoopsom van een klein pensioen. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

  • Het pensioen is niet meer dan € 438,44 per jaar.

  • Het gaat om pensioen op grond van de Pensioenwet.


 

 
Rob van Lingen

Rob werkt al jaren in de financiele sector. Hij weet alles van financiele producten Hij houdt je op de hoogte van o.a. lijfrente.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

T. van Delen

14 juli 2015 10:53:10

Het bedrag van 4.281 euro waarover geen revisierente betaald hoeft te worden is dat voor of na aftrek van de 52% belasting?

reageer op T. van Delen

corina kuypers

4 augustus 2015 15:53:17

art. 3.133 lid 2 sub d wet ib 2001 regelt de afkoop kleine lijfrenten, je kijkt naar het bruto bedrag van uitkering dus voordat de belasting eraf is
val je dan onder die grens dan is de regeling afkoop kleine lijfrenten van dat artikel van toepassing

reageer op corina kuypers

ton

14 juli 2015 22:05:43

Dit wil ik ook graag weten

reageer op ton

ton

14 juli 2015 22:14:01

En wordt dit misschien in 2016 verhoogd ?

reageer op ton

corina kuypers

4 augustus 2015 15:55:00

gelet op het verleden is dit de afgelopen jaren verhoogd
ik ga ervanuit dat dit voor 2016 ook gebeurd echter kan ik nog niet in de toekomst kijken

reageer op corina kuypers

Maarten Docter
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 augustus 2015 16:35:13

Beste mevrouw Kuypers, beste ton en beste meneer/mevrouw T. van Delen,
Complimenten aan mevrouw Kuypers. Meteen ook onze excuses aan ton en meneer/mevrouw T. van Delen, voor het uitblijven van een reactie van onze kant. Mevrouw Kuypers heeft het bij het goede eind. Het gaat om de totale bruto lijfrente. En inderdaad, de afgelopen jaren is het bedrag voor 'kleine lijfrente' gewijzigd, maar kunnen we nog niets zeggen over 2016.
Met vriendelijke groet, Maarten Docter

reageer op Maarten Docter

Marie

29 september 2015 12:54:06

Als ik een lijfrente afgekocht heb van 6000 euro.
Betaal ik dan 20 procent over 6000 of over de 1719 die boven de 4281 euro komt.

reageer op Marie

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

30 september 2015 11:06:50

Beste Marie,
Helaas, u betaalt dan 20% revisierente over de gehele € 6.000. Het bedrag van € 4.281 is allleen vrijgesteld van revisierente als de afkoopwaarde hieronder ligt.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Colin

5 oktober 2015 14:50:56

Stel dat ik een lijfrenteuitkering van 40.000 krigt. Moet ik dan als gevolg betalen;

(40.000 x 20% = 8.000) + (40.000 x 52% = 20800) = 28.800 totaal.

of

(40.000 x 20% = 8.000) + [ (40.000 - 8.000 = 32.000 x 52% = 16640) =

(16640+8.000) = 24.640 totaal.

Bedankt
Colin

reageer op Colin

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

6 oktober 2015 10:31:46

Beste Collin,
Als je de lijfrente afkoopt betaal je allereerst inkomsten belasting over het totale bedrag. Dus € 40.000 keer maximaal 52% is= € 20.800. Daarna betaal je nog een keer maximaal 20% revisierente over die ¤ 40.000= € 8.000.
Je bent dus maximaal €28.800 aan belasting kwijt. Dat is 72% en dat is natuurlijkzonde. Dus als het even kan niet afkopen maar in termijnen laten uitkeren. Wil je weten wat dat oplevert? vergelijk dan alle lijfrente aanbieders.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

colin

6 oktober 2015 19:38:27

Hoi Jeroen,

Bedankt voor uw reactie. Waarom is het beter om in termijnen te laten uitkeren? Ik betaal toch 52% belasting op de termijnen bedragen ? Of is het zo dat uitkeren in termijnen betekent geen revisierente?

Bedankt,
Colin

reageer op colin

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

7 oktober 2015 0:03:14

Beste Collin,

Als je uitkeert in termijnen betaal je inderdaad geen revisierente. Je betaalt belasting volgens de regels van de inkomstenbelasting en dat betekent dat de fiscus kijkt naar je totale inkomen. Afhankelijk van dat inkomen betaal je het belastingtarief wat daar bij hoort. Op de site van de belastingdienst vind je daar meer over.

Je betaalt pas 52% belasting als je meer verdient dan € 57.586. Verdien je minder, dan betaal je 42% (inkomen tot € 33.590) en verdien je weer minder dan € 33.590 dan daalt het belastingtarief nog verder.

Afkopen kost in ieder geval altijd meer dan uitbetalen in termijnen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

Viktor

2 juli 2018 14:36:39

Beste Jeroen,
Ik zit thuis, na dertig jaar werken, op bijstandsniveau . Triest. Ik heb geen enkele speling of ruimte meer. Er zouden nog twee dingen een beetje lucht kunnen brengen. Verkoop van mijn beleggersverzekering uit 1999 met een zeer minimale waarde van 4400 euro. En nu moet daar in totaal 72% belasting over worden betaald??? Dan leg ik grof bij ( wederom). En natuurlijk heeft het het jaar er op ook nog gevolgen voor de huurtoeslag? Mijn god.Ik ben dus arbeidsongeschikt, ik dacht te weten dat daar dan ook een extra bepaling voor was?? Ik hoop niet dat ik voor deze vraag moet betalen.
groet,
Vik

reageer op Viktor

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

5 juli 2018 10:15:33

Victor, is het een lijfrente en heb je de premie inleg afgetrokken van de inkomstenbelasting. Dan kan je laten uitkeren als de afkoopwaarde lager is dan € 4.351. Dan betaal je wel belasting maar geen 20% revisierente.
Is het geen lijfrente maar een belastingvrije polis dan kun je gewoon uit laten keren.
is het een lijfrente maar heb je de premies nooit afgetrokken: https://www.moneywise.nl/lijfrente/belasting/lijfrentepremie-niet-afgetrokken.aspx
succes,
Jeroen

aernout willems

11 oktober 2015 23:53:18

Die termijnen, mogen dat ook maandelijkse termijnen zijn, of bv. per kwartaal?

reageer op aernout willems

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

12 oktober 2015 8:35:03

Een lijfrente uitkering mag per maand kwartaal half jaar of jaar zijn. Dat bepaalt u zelf. Niet alle banken bieden al deze varianten aan. In onze lijfrente vergelijking houden we hier rekening mee en laten we alle banken zien die de het wel aanbieden.
jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Susan

19 juni 2016 9:27:00

Goedendag,de termijnen die je laat uitbetalen moeten dat gelijke bedragen zijn of zou je ook het eerste jaar mogen kiezen voor een bepaald bedrag en de resterende vier jaar een lager bedrag per jaar.

reageer op Susan

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 juni 2016 8:31:18

Beste Susan,
Helaas, dat is niet mogelijk. In artikel 126 A wet IB staat dat de uitkering van een lijfrente vaste en gelijkmatige termijnen met een gelijke tussenperiode van ten hoogste een jaar mogen zijn.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

F. teurlincx

13 oktober 2015 14:36:03

In het kader van de beëindiging van de spaarlooregeling in 2012 heb ik de hieraan gekoppelde beleggingspolis/ lijfrente in 2012 afgekocht. Door de verzekeraar is hier destijds 52 % van ingehouden.
Echter nu komt de belastingdienst met een naheffing over het volledige bedrag + revisierente. (het bedrag waarover al 52% is ingehouden).
Destijds was de brutowaarde € 6253,- daarvan is € 3252,- ingehouden, waardoor er € 3001, is uitgekeerd
Nu komt dus de belastingdienst met een naheffing over die € 6253,- van in totaal € 4862,-
Nettoverlies op de hele spaarloonregeling dus van 1700 euro. Dit kan toch niet kloppen?
Mvg F. Teurlincx

reageer op F. teurlincx

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

19 oktober 2015 9:56:08

Geachte heer of mevrouw Teurlincx,
Helaas betekent het afkopen naast de maximale loonbelasting van 52% ook nog een revisierente van maximaal 20%. Maar uiteindelijk rekent u in de inkomenstenbelasting af en kan het % van 52% dus lager worden na uw belastingaangifte.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Sandra Carlier

12 november 2015 16:37:02

Mijn vader is overleden, had een koopsompolis. Het kapitaal uit de polis bij overlijden bedraagt EUR 2428.

Moet mijn moeder hiervoor een nabestaandenlijfrente kopen of valt dit ook onder 'kleine lijfrente' waarover geen revisierente betaald hoeft te worden?

Alvast bedankt voor uw reactie!

reageer op Sandra Carlier

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

15 november 2015 13:43:43

Beste Sandra,

In de fiscale wetgeving is hierop niet zomaar het antwoord te vinden. Ik heb met een aantal fiscaal juristen gesproken en die zijn allemaal van mening dat dit onder rde afkoopregeling kleine lijfrente valt. Maar wees verstandig en vraag het de verzekeraar waar de polis loopt of de belastingdienst.

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Adri Kok

28 januari 2016 19:39:27

Mijn moeder heeft een vrijgekomen lijfrente van €4221,-. De beslistermijn is echter verstreken op 31-12-2012. Nu kan zij het lijfrentekapitaal laten uitkeren, maar dan betaalt zij 52% inkomstenbelasting en nog 20% revisierente. De verzekeraar wil haar echter geen nieuwe lijfrenteverzekering of bancaire lijfrente aanbieden vanwege haar leeftijd van 75 jaar. Welke mogelijkheid heeft zij dan nog wel?

reageer op Adri Kok

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

28 januari 2016 22:05:56

Beste Adri,
Helaas is uw moeder over de wettelijke termijn heen en zal geen verzekeraar haar nog mogen accepteren. Ze moet dus afkopen, tenzij ze van de fiscus een verklaring kan krijgen dat in haar situatie een langere termijn redelijk is. Dit komt soms voor als mensen een reden hebben waarom ze de lijfrente niet konden regelen. Dan moet je denken aan een langdurige ziekenhuis opname bijvoorbeeld.
Als ze die niet krijgt zal de verzekeraar in 1 keer moeten uitkeren. Vaak houdt men 52% loonbelasting in maar uiteindelijk moet uw moeder aangifte doen voor de inkomstenebelasting. Dan kijkt men naar het totale inkomen en het belastingpercentage dat daar bij hoort. Asl ze minder moet betalen dan 52%, krijgt ze dus nog geld terug over deze lijfrente.
Bij afkoop is er inderdaad sprake van 20% revisierente maar er is nog een ontsnapping. Er is de regeling 'afkoop kleine lijfrentes'. Deze regeling maaktd at er geen 20% beoet hoeft te worden bij de afkoop van een kleine lijfrente. Voor 2016 ligt die grens op € 4.303. Als het lijfrente kapitaal lager is dan dit bedrag is er dus geen 20% revisierente verschuldigt. In 2012 lag de grens op € 4.242. Met een lijfrente van € 4.221 zit ze dus onder de grens in beide jaren en volgens mij is ze dan vrijgesteld van de revisierente.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

rob

29 februari 2016 17:45:24

Ik heb in 2015 een afkoop pensioen gekregen omdat ik al 3 jaar niet meer via een uitzendbureau werkte dit bedrag was 3990 over ongeveer een x aantal jaren dat ik via een uitzendburea heb gewerkt en staat ingevuld als loon voor de zvw op de jaaropgaaf. Moet ik hier ook aangifte over doen in 2016? en revisie belasting over betalen? en zo ja hoeveel? ik heb gelezen ergens 20%?

reageer op rob

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

29 februari 2016 21:35:36

Beste Rob,
Over de afkoop van pensioen moet in principe ook revisierente te worden betaald. U hoeft geen revisierente te betalen over de afkoopsom van een klein pensioen als aan de volgende 2 voorwaarden wordt voldaan:
Maar dat speelt niet als er sprake is van een zogenaamd klein pensioen. De voorwaarden zijn dan: - Het pensioen is in 2016 niet meer dan € 465,94 (in 2015 € 462,88) per jaar. - De afkoopsom wordt uitgekeerd op grond van de Pensioenwet.
Meer informatie vind je op de site van de belastingdienst.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Rob

1 maart 2016 12:00:52

Dag Jeroen,
Dus ik begrijp uit jouw mail dat ik met 3990 euro afkoop pensioen teruggaaf over mijn gewerkte jaren bij t uitzendbureau waarschijnlijk dus geen revisiebelasting hoef te betalen of zie ik dat verkeerd? Want als je dat bedrag dus split in het aantal jaren waarin ik dit heb opgeboued kom je waarschijnlijk per jaar uit op minder dan 462?

reageer op Rob

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 maart 2016 13:20:08

Beste Rob,
Klopt, dat is inderdaad hoe het werkt.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jan

1 maart 2016 13:57:59

Beste Jeroen, In 2013 hebben we een pensioenpolis afgekocht van pakweg € 13.000,= Dat was noodzakelijk omdat we anders niet konden voldoen aan onze financiële verplichtingen. (De crisis heeft hier hard toegeslagen!). We hadden geen redelijk alternatief. Die polis is gestart in 2005 en nu krijgen we een aanslag voor 20% revisie rente. Daar hadden we bij het afkopen geen rekening mee gehouden. Mijn vraag is feitelijk: is hier nog wat aan te repareren? Want zuur is het wel zo. Hoewel ik het antwoord denk te kunnen raden stel ik de vraag toch maar. In het kader van de koe en de haas.

reageer op Jan

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 maart 2016 14:14:12

Beste Jan,
Helaas is dat inderdaag zo, je bent 20% revisierente verschuldigt over de afgekochte pensioenpolis. Daar valt niet veel aan te veranderen ben ik bang.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Petra

22 februari 2018 17:04:50

Wat vreemd dat die revisie betaald moet worden, want de lijfrente is afgekocht binnen 10 jaar na het afsluiten en dan is er geen revisie verschuldigd.

reageer op Petra

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

22 februari 2018 19:44:38

Petra,
Binnen 10 jaar kun je gebruikmaken van de tegenbewijsregeling: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/revisierente/ en betaal je misschien minder revisierente.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

D.Lager

10 maart 2016 20:03:19

Afkopen kleine lijfrente is mogelijk wanneer de totale waarde van alle lijfrenteverzekeringen bij één maatschappij of bankinstelling, niet meer bedragen dan € 4.303,- (2016)
Dit jaar 2016 expireert een Koopsom ad € 2.185,- Volgend jaar 2017 expireert nog een Koopsom ad € 2.226,-
Kan ik nu mijn Koopsom 2016 laten uitbetalen onder de regeling kleine lijfrente of telt mijn Koopsom 2017 mee ondanks dat deze in een ander belastingjaar zal expireren.

reageer op D.Lager

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 maart 2016 17:21:37

Geachte heer Lager,
Helaas geldt de regeling afkoop kleine lijfrentes voor alle lijfrentes die vrijkomen bij één partij door de jaren heen. Dus komen er door de jaren heen meerdere kleine lijfrentebedragen vrij dan moeten die opgeteld worden.
Ik sluit niet uit dat er een kans is dat dit in de praktijk anders werkt bij verzekeraars en dat ze soms meerdere lijfrentes in verschillende jaren uitkeren met gebruikmaking van de regeling. Dit omdat ze het administratief niet bijhouden. Echter van elke lijfrente-uitkering doet de verzekeraar een melding naar de fiscus en als men daar mee meerdere afgekochte lijfrentes ziet en optelt, kan de inspecteur dit corrigeren en dan betaalt u alsnog de hoofdprijs.
Er zijn ook mensen die slim willen zijn en 1 van de vrijkomende lijfrnetes overboeken naar banksparen bij een andere bank en dan daarna beide rekeningen afkopen. De bedragen vallen dan bij iedere aanbieder onder de regeling kleine lijfrente. Ook hiervoor geldt dat er een kans is dat de fiscus dit ziet. Het is in de ogen in ieder geval niet de bedoeling dat de regeling op deze manier wordt gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Cees

17 maart 2016 20:33:37

Beste Jeroen,In 1994 een lijfrente polis afgesloten. Deze komt 01-07-2016 tot uitkering. Wat is verstandig,wat hou ik over door af te kopen of door laten lopen tot AOW leeftijd.Waarde van polis is 10.701,92 euro.
met vriendelijke groet,

reageer op Cees

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

17 maart 2016 21:29:43

Beste Cees,

De polis is afgesloten in 1994 en is dus een nieuw regime polis. Dat betekent dat afkopen verboden is. Doe je dat toch dan wordt er door de verzekeraar in één keer loonbelasting ingehouden (meestal houdt men 52% in) en daarnaast betaal je hierover een fiscale boete van 20% (revisierente). Je bent dan in eerste instantie 72% van de opbrengst kwijt aan belasting. Misschien krijg je een deel terug via de inkomstenbelasting omdat je voor de inkomsten belasnting in een lager tarief valt.

Je doet er dus verstandig aan om niet af te kopen maar te kiezen voor een uitkering.

Als je een lijfrente hebt dan moet je vanaf leeftijd 65 hiervoor een lijfrente uitkering aan kopen. Dat kon vroeger alleen bij een verzekeraar maar tegenwoordig kiest iedereen voor banksparen. Meer rente en lagere kosten en geen verlies van kapitaal bij overlijden zijn daarvoor de belangrijkste redenen.

Je kunt vanaf 65 laten uitkeren maar veel mensen willen pas de eerste uitkering ontvangen na het bereiken van de AOw leeftijd. Dat komt omdat je voor AOW leeftijd een hoger belanstingtarief betaald dan na AOW (afgerond gaat het om 40% en 20%).

Een storting van € 10.702 levert gedurende 5 jaar een bruto lijfrente uikering van € 182 op. Voor je AOW leeftijd hou je hier netto € 106 aan over. Na het bereiken van de AOw leeftijd is de netto uitkering € 140. Om die reden kiezen mensen dus voor het ontvangen van de eerste uitkering na het bereiken van de AOW leeftijd.

Het is afhankelijk van je huidige leeftijd en het moment waarop je de AWO leeftijd bereikt, hoe je dat regelt.

Soms is het verstandig om eerst nog een aantal jaren door te sparen op een lijfrente opbouwrekening die je op een later moment omzet naar een uitkeerrekening. Maar bij een kleiner bedrag, zoals in jouw geval, betekent dat twee keer een rekening openen en dus ook twee keer kosten. In dat geval kun je beter kiezen voor een uitkeerrekening waarbij we afspreken dat de eerste uitkering pas na het bereiken van de AOW leeftijd komt. Dat is bijvoorbeeld mogelijk bij ASR bank en die heeft op dit moment in veel gevallen ook nog de beste rente. Je kunt op onze website zelf de banken vergelijken voor lijfrente uitkeren.

Bel ons hier maar even over dan leggen we je graag uit hoe dat werkt: 085 7607600

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jozeph

7 april 2016 10:21:57

Vorig jaar (2015) in december heb ik 12500 gestort op een nieuw aangevraagde geblokkeerde rekening voor pensioen (lijfrente). Nu wil ik daarvan afzien aangezien ik een beter doel heb om voor mijn pensioen te sparen. Nu wil ik dat geld weer opnemen. De verzekeraar zal daarover 52% inhouden.
Wat zal de revisierente zijn. Is dat 0% omdat het binnen een jaar is afgesloten en opgezegd. Is dat 1% omdat er 1 kalenderjaar tussen zit (obv revisierente rekenhulp). Of zal dit meer zijn omdat ik iets anders over het hoofd zie?

reageer op Jozeph

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

7 april 2016 10:57:56

Beste Jozeph,

Over dit onderwerp heb ik twee andere weblog geschreven en hier staat in wat je kunt doen als je (teveel) geld hebt gestort op een lijfrente bankspaarrekening en hoe je dit op kunt lossen.

Hier vind je meer info over de fiscale spelregels bij het afkopen van een lijfrente:
De ene optie is de verklaring geruisloze terugstorting
De andere optie is de saldoverklaring lijfrente
Verder geeft de rekenhulp revisierente aan of je revisierente moet betalen.


Lastige situatie, dus succes!

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jozeph

7 april 2016 11:38:45

Hi Jeroen,
Bedankt voor je zeer snelle reactie! Gezien de 2 links gaat het om de jaarruimte. Die had ik vorig jaar juist goed uitgezocht en benut. Er is als het goed is niets boven de jaarruimte gestort.
Het gaat er nu om of ik het geld boete vrij kan opnemen, of hoogstens 1%, ipv de 20% revisierente waar overal over wordt gesproken. In december 2015 heb ik een rekening geopend. Deze wil ik nu dus eigenlijk weer opzeggen om het geld elders in te zetten.

reageer op Jozeph

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

8 april 2016 9:42:11

Beste Jozeph,
Dan is het inderdaad afkoop en moet je 1% revisierente betalen volgens de rekenhulp revisierente van de fiscus. Hierbij kun je niet invullen dat je in 2016 afkoopt en in 2014 hebt gestort maar als je het doet met afkoop in 2015 en storting in 2014 zie je dat bij een lijfrente van € 12.5000 de revisierente € 125 bedraagt.
Dus het valt mee.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

7 april 2016 10:58:03

Beste Jozeph,
Over dit omnderwerp heb ik twee andere weblog geschreven en hier staat in wat je kun tdoen als jet (teveel) geld hebt gestort op een lijfrente bankspaarrekening en hoe je dit op kunt lossen.
Hier vind je meer info over de fiscale spelregels bij het afkopen van een lijfrente: DE ene optie is de verklaring geruisloze terugstorting DE andere optie is de saldoverklaring lijfrente Verder geeft de rekenhulp revisierente aan of je revisierente moet betalen.
Lastige situatie, dus succes!
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Oskar

12 april 2016 15:54:47

Belasting blijft altijd een lastig verhaal, zeker als ondernemer zijnde. Gelukkig bestaat er zoiets als de Belastingtelefoon waardoor bij vragen toch altijd snel een antwoord gevonden wordt.

reageer op Oskar

H. Doldersum

14 april 2016 16:15:59

Beste Jeroen Wolfsen,
Vorig jaar is een broer van mij overleden, hij had een lijfrente afgesloten, de waarde hiervan was 35.000,00. In de polis was opgenomen dat bij overlijden de waarde van de polis overging naar de erfgenamen. De verzekering heeft de polis uitgekeerd aan vijf erfgenamen en 52% belasting ingehouden. Moet over het ontvangen bedrag ook revisierente van 20% afgedragen worden?
vriendelijke groet, Harry

reageer op H. Doldersum

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 april 2016 16:32:41

Geachte heer van Doldersum,

Ja, ik ben bang van wel want u heeft niet voldaan aan de voorwaarden van een lijfrente, namelijk dat er met het vrijkomende geld een uitkering aan gekocht moet worden.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Cees Manders

11 mei 2016 21:42:37

Ik wil mijn levensloopregeling in 2017 aan mijzelf laten uitkeren, omdat ik dan geen werkgever meer heb zou ik naast de 52%belasting ook de 20% revisie rente moeten betalen. Klopt dat?

reageer op Cees Manders

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

11 mei 2016 21:48:23

Beste Cees,
Levensloop is iets anders dan lijfrente en gelukkig geldt dit dus niet in jouw situatie. Je kunt je levensloop laten uitkeren door de bank een verzoek te doen.Deze houdt dan de loonbelasting in. Het kan zijn dat de bank 52% inhoudt maar uiteindelijk wordt het juiste belastingpercentage bepaald via de aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

cees manders

12 mei 2016 11:59:45

Beste Jeroen,
bedankt voor je snelle antwoord, ik ga dat direct bij mijn levensloopbeheerder (Loyalis) nog een keer navragen. Zij hebben mij betreffende de revisie rente namelijk aangegeven.
mvg Cees

reageer op cees manders

debby

26 mei 2016 20:04:45

Ik heb 2 pensioentjes afgekocht in 2014. Allebei op verschillende moment. Nu ontvang ik van de belasting een brief dat ik 20% revisierente zou moeten betalen. Klopt dit? Het ging om een pesieon bruto van 2400 en een van 2600 bruto (verschillende maatschappijen).

reageer op debby

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

26 mei 2016 23:09:53

Beste Debby,
Er is een regeling voor de afkoop van kleine pensioenen.En er is een regeling voor de afkoop van kleine lijfrentes.Het artikel waar je nu een vraag over stelt gaat over lijfrente. Wat hier in staat is dus niet van toepassing in jouw situatie.
Het gaat bij jouw om pensioen, begrijp ik. En met pensioen bedoel ik dan de pensioenregeling die een werkgever voor je geregeld heeft. In die situatie gelden er andere spelregels. Als je zelf je pensioen afkoopt dan krijg je inderdaad te maken met revisierente. Je moet dan 20% boete betalen omdat je je niet houdt aan de fiscale regels. Pensioen mag je namelijk niet afkopen.
Maar nu komt het kromme aan het hele verhaal. Er is wel een afkoopregeling kleine pensioenen. Als je een zogenaamd klein pensioen hebt mag het pensioenfonds of de pensioenverzekeraar waar dit pensioen loopt, deze afkopen.Dat mogen ze alleen doen als de jaarlijkse uitkering kleiner is dan € 465,94 (2016). De gedachte hierachter is dat het voor het fonds of de verzekeraar te duur is om het pensioen in stand te houden. En daarom mogen zij besluiten dat ze tot afkoop overgaan. Je krijgt het afkoopbedrag in één keer en betaald daar in één keer belasting over. Maar je betaald geen revisierente.
Maar jij hebt het zelf afgekocht en dan betaal je naast de belasting dus wel revisierente, zoals je nu helaas merkt. Dat is eigenlijk heel oneerlijk maar zo is het nu eenmaal in de wet geregeld. Ik ben bang dat je hier niks aan veranderen kan.
Als het goed is hebben de verzekeraars waar je de pensioen afkocht je hiervoor wel gewaarschuwd. Ik vind dat ze dat in ieder geval hadden moeten doen. Als dat niet zo is, kun je een brief schrijven aan de belastinginspecteur en hem uitleggen dat je dit niet wist en dat je het oneerlijk vindt. Ik schat de kans klein dat hij je dan tegemoetkomt maar niet geschoten is altijd mis.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen FFP

reageer op Jeroen Wolfsen

Debby

26 mei 2016 23:55:32

Bedankt voor uw reactie. Wat ik alleen niet begrijp, ik heb niet zelf om de afkoop gevraagd. Beide maatschappijen hebben mij een brief gestuurd dag het een klein pernsioen was en dat ze aanbieden de afkoopwaarde in een keer uit te keren. Hierin is wel gesproken over loonheffing maar niet over revisierente. Beide is een klein pensioen bij verschillende maatschappijen.
Klopt dit dan wel?

reageer op Debby

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 mei 2016 9:07:17

Beste Debby,
Als je niet zelf hebt afgekocht dan geldt de 20% revisierente ook niet.Ik zou contact opnemen met de pensioenverzekeraars en heb vragen om je per post te bevestigen dat ze gebruik hebben gemaakt van hun afkoop recht voor kleine pensioenen. Met die info zou ik naar de Belastingdienst gaan en hen verzoeken de revisierente te laten vervallen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen FFP

Debby

27 mei 2016 9:29:21

Hartelijk bedankt hiervoor. Gelukkig heb ik alle officiële brieven hierover en heb ik deze ingescand en naar de belastingdienst toegestuurd. Ik hoop dat dit verwerkt word want ik ben hier goed van geschrokken. Met vriendelijke groet, Debby

reageer op Debby

De groot

2 juli 2016 15:45:04

Heb in 1998 10000 gulden gestort bij delta loyyd en 3 jaar later ook nog eens bij zwitserleven. Eind 2015 was einddatum lijfrenteverzekering en zou de tijdelijke lijfrente van 2 jaar ingaan. Nu zeggen bijde maarschappijen we doen lijfrente voor zo.n klein bedrag we keren in 1 keer uit. Ondanks hun polis voorwaarden. Ik ben dus de lul en moet revisierente betalen. Ik kan bij 1 andere maatschappij terecht, alleen die rekent zoveel kosten dat ik 25 % kwijt ben. Leuk he dit ka land. Hoe naai ik burgers. Zoek je een onbetrouwbare partner? Neem de overheid

reageer op De groot

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 juli 2016 8:38:00

Geachte heer de Groot,
Het is vreemd dat zij dit besluiten. In mijn ogen mogen ze dat helemaal niet. Het feit dat beide maatschappijen het bedrag te klein vinden is te gek voor woorden. Het is namelijk veel verstandiger om beide polissen samen te voegen en op zoek te gaan naar de verzekeraar met de hoogte uitkering. Dat is een fluitje van een cent want op de website van MoneyWise kunt u zelf lijfrente vergelijken. Hiermee ziet u binnen een paar minuten welke verzekeraar hoogste uitkering biedt. Door het samen te voegen in een product maakt u mnder kosten en is de opbrengst hoger.
Er is ook nog een andere optie: banksparen. Dan kunt u niet voor 65 jaar laten uitkeren maar heeft u wel veel minder kosten en een beter product. Meer hierover leest u in onze lijfrentewijzer
U mag ons altijd bellen als u hier vragen over heeft.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

tb

27 juli 2016 21:26:15

vraag ik heb een lijfrentepolis lopen welke afloopt om mijn 50e (over 7 jaar), welke opties heb ik: - laten doorlopen, met nog 7 jaar premie betalen en vervolgens mijn potje vast te laten staan van mijn 50e tot 67e. - premie vrij maken en over te zetten op bankspaar. - afkoop , huidige waarde € 26000, waardoor ik ongeveer € 10000 krijg (na aftek revisie + 42% belasting).

reageer op tb

Jochem Kessens
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 juli 2016 22:08:30

Beste tb,
U heeft uw eigen vraag al redelijk beantwoord. Afhankelijk van het fiscale regime (oud regime of nieuw regime) zijn de opties wellicht iets anders. Maar het belangrijkste is eigenlijk wat u wilt met deze polis. Afhankelijk van uw wensen en doelen kunnen de opties wellicht kleiner of juist ruimer worden. Neemt u contact met ons op als u meer informatie wenst op 085-7607600 (9:00 tot 17:00).
Met vriendelijke groet,
Jochem Kessens

reageer op Jochem Kessens

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

28 juli 2016 8:04:18

Ik heb een ander weblog artikel geschreven en dat gaat over de overbruggingslijfrente. Hierin vindt je antwoord op je vragen en uiteraard mag je ons altijd bellen als je nog meer vragen hebt.
met vriendelijke groeten,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

JR

2 september 2016 15:21:40

Op 02.2004 beleggingsverzekerin afgesloten. Op 03-2015 heb ik deze afgekocht, om mijn hypotheekverplichting te kunnen voldoen. Bedrag 7300,-- De premie is al 5 jaar stop gezet. Daarnaast zijn de betalingen ook niet van de aangifte afgetrokken. Loonheffing is 52 % mijn brutojaarinkomen 44.000.
Moet ik die 20 % betalen ?

reageer op JR

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

2 september 2016 22:00:53

Beste JR,
Beleggingsverzekeringen zijn er in 2 verschillende fiscale 'smaken' de belastingvrije variant en de lijfrente(pensioen) variant. Deze laatste variant maakt gebruik van belastingvoordeel omdat je de premies af kunt trekken. Daar staat dan tegenover dat de uitkeringen belast zijn en dat je er inkomsten belasting over moet betalen. Een dergelijke polis mag je niet zomaar stopzetten en laten uitkeren. Dat ziet de fiscus als (fiscale) afkoop. Gevolg: maximaal 52% IB belasting en een boete in de vorm van 20% revisierente.
De belastingvrije polis is een ander verhaal. Hierbij moet je minimaal 15 of 20 jaar premie inleggen om in aanmerking te komen voor een vrijstelling om het bedrag in een keer belastingvrij te mogen ontvangen. Als je de premies nooit hebt afgetrokken, heb je waarschijnlijk deze variant. Als je binnen 15 jaar afkoopt zou je belasting moeten betalen over het verschil tussen de ingelegde premies en de waarde. Dat noemt met het belast intrestbestanddeel. Als dit een beleggingsverzekering is, dan is het waarschijnlijk ook een woekerpolis. Daarbij is de opbrengst vaak lager de inleg. Dan heb je geen winst en hoef je ook niet af te rekenen met de fiscus.
Vraag de verzekeraar (of de adviseur van destijds) of het een belastingvrije polis is en of er sprake is van een belast intrestbestanddeel. Dan weet je het zeker. Kom je daar niet uit, bel me dan gerust.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Martijn Hendriksen

13 september 2016 10:46:28

Mijn nieuw regime Lijfrente verzekering komt binnenkort vrij en moet deze omzetten naar een een nieuw lijfrenteproduct. Ik woon in Vietnam en ben hier belasting plichtig. Als ik de Lijfrente verzekering in een keer laat uit betalen betaal dan 52% belasting plus 20% revisierente of alleen de revisierente?

reageer op Martijn Hendriksen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 september 2016 12:41:22

Beste Martijn,

De verzekeraar zal in eerste instantie zowel 52% loonbelasting als 20% revisierente inhouden als je overgaat tot afkoop.
Met een verklaring van de fiscus dat je niet belastingplichtig bent in Nederland kan je dan die 52% voorkomen. Maar de vraag is of afkoop van een lijfrente wel of niet in Nederland belast wordt.
Het kan zijn dat de uitkeringen van een lijfrente voor iemand die in het buitenland woont belast worden in dat buitenland maar bij afkoop is er iets anders aan de hand. Dan zal Nederland belasting heffen.

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Martijn

13 september 2016 14:12:21

Ik heb ook iemand anders dit gevraagd en volgens hem als je kijkt in de In de lijst Verdragsstaten IB niet-ingezetenen (te downloaden op http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verdragsstaten_ib_niet_ingezetenen_ib4011z2fd.pdf) dan ben je bij afkoopsom pensioen (geen overheidspensioen) of lijfrente belastingplichtig in NL

reageer op Martijn

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 september 2016 9:31:12

Beste Martin,
Er spelen hier een aantal zaken. Ik heb ook even overlegd gehad met een specialist van de fiscus en het werkt als volgt.
Hier is sprake van afkoop. En dan kijkt men eerst of Nederland kan heffen. En dat kan op basis van artikel 7.2 Wet IB 2001. Vervolgens kijkt men of Nederland mag heffen. En ook dat is het geval. In het belastingverdrag met Vietnam is geregeld dat lijfrente uitkeringen in Vietnam belast worden en niet in Nederland (artikel 18 lid 2). Maar hier is sprake van afkoop en dan mag Nederland gewoon belasten en zal dat ook doen.
Helaas.....
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

Bert

23 december 2016 11:31:34

Ik heb een beleggingsverzekering in 1998 afgesloten obv de premiespaarregeling. Per 1 julie 2016 is deze premievrij. Het saldo bedraagt € 7.560. Ik heb een saldoverklaring niet afgetrokken premies van € 5.060. Ik wil het saldo in één keer laten uitbetalen na mijn pensionering op 1 april 2017. Over het verschil van € 2.500 moet ik loonheffing betalen. Moet ik daar ook revisierente over betalen?

reageer op Bert

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

23 december 2016 11:59:09

Beste Bert,
Ik heb Helaas slecht nieuws voor je. Een vergelijkbare zaak is door juristen van NN voorgelegd aan de belastingdienst. Deze heeft daar als volgt op gereageerd:
Je mag de € 50.60 in een keer ontvangen. Je betaalt inderdaad loonheffing over € 2.500 Maar nu komt het verveldende: je moet 20% revisierente betalen over de gehele aanspraak van € 7.560.
Dat is niet de bedoeling van de wet waar revisierente is geregeld is immers de fiscus heeft geen inkomsten misgelopen over deze € 5.060 want die heb je niet afgetrokken. Toch krijg je ook hierover revisierente voor de kiezen. Een rechter zal hier wellicht anders over denken maar er is nog geen zaak over geweest.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Bert

23 december 2016 12:11:50

Jeroen bedankt voor deze zeer snelle reactie. Is het verstandiger een lijfrente te kopen.? Wat is het minimaal aantal termijnen daarvan om de revisierente te ntlopen? Hoe wordt daarin het niet belaste deel van € 5.060 verwerkt?

reageer op Bert

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

23 december 2016 12:58:15

Bert,
Het niet belaste deel kun je uit laten betalen. Voor het restant moet je een lijfrente uitkering aankopen via banksparen. De minimale uitkeringsduur is 5 jaar.
Jeroen Wolfsen

Rachel Ruppert

2 januari 2017 1:23:05

In het artikel geeft u het volgende aan: "Bij oud regime polissen en afkoop kleine lijfrentes houdt de verzekeraar rekening met het belastingtarief dat hoort bij uw inkomen van het voorgaande jaar. Dat hoeft dus geen 52% te zijn. De revisierente houden ze niet in en moet u dus zelf opgeven en betalen aan de fiscus."
Verder in het artikel legt u uit dat er bij de afkoop betreffende oud regime polissen en kleine lijfrentes géén revisierente hoeft te worden betaald. Dit klinkt tegenstrijdig met het voorgaande beschrevene, waarin u dus aangeeft dat de verzekeraar geen revisierente inhoudt bij deze polissen, maar de klant deze wél zelf moet opgeven en betalen aan de fiscus.

reageer op Rachel Ruppert

Jochem Kessens
Productexpert
Tel: 085-760 7600

2 januari 2017 10:26:11

Beste Rachel, Dat klinkt inderdaad tegenstrijdig. Bij zowel oud regime lijfrente als 'afkoop kleine lijfrente' is er geen sprake van revisierente.
Met vriendelijke groet,
Jochem Kessens

reageer op Jochem Kessens

Jeroen Vree Egberts

24 januari 2017 23:46:11

Hoi, Ik heb in 2014 een lijfrenteverz. afgekocht. Er is toe loonbelasting en revisierente ingehouden door de verzekeraar. Nu kreeg ik een aanslag van de belasting dat ik nog revisierente moet betalen. Klopt dit wel?
Mvg Jeroen V E

reageer op Jeroen Vree Egberts

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

25 januari 2017 9:30:10

Beste Jeroen,
Je betaalt bij afkoop uiteraard maar 1 keer revisierente. Sommige verzekeraars houden deze revisierente in op de uitkering. Dat doen ze omdat ze menen dat ze door de fiscus aansprakelijk gesteld kunne worden. Waar ze deze mening op baseren is mij niet duidelijk. Er zijn verzekeraars die het niet inhouden.
Het bedrag dat ze van jou hebben ingehouden, betalen ze niet aan de fiscus maar reserveren ze. Als je een aanslag van de fiscus ontvangt, kun je met deze aanslag de verzekeraar verzoeken het ingehouden bedrag aan je over te maken zodat je de revisierente kan betalen. Het kan zelfs zijn dat de verzekeraar van mening is dat je de revisierente moet betalen en pas aan de hand van het betalingsbewijs de ingehouden revisierente aan je terugbetaalt.
Ik ben van mening dat dit een vreemde werkwijze is, de verzekeraar houdt geld in zonder dat ze daar echt toe verplicht zijn. Ik zou zeker de verzekeraar om een rentevergoeding vragen voor de tijd dat het bedrag dat ze al die tijd voor je hebben gereserveerd.
Daarnaast wijs ik je tot slot op de mogelijkheid dat je minder dan 20% revisierente hoeft te betalen als de lijfrente is afgekocht binnen 10 jaar na ingangsdatum van de verzekering. Op de site van de belantingdienst heben ze hier een rekentool revisierente voor.
Succes!
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Frans Mulder

4 maart 2017 16:14:32

Hallo,
Mijn zus is eind 2015 overleden. We kregen als broers en zussen ieder 4.320,= (1/5e deel) inzake overlijdenskapitaal Aegon inzake lijfrente. Dit bedrag hebben we laten uitkeren minus inkomstenbelasting 52 % .
Nu heb ik deze week belastingdienst gebeld om te vragen hoe dit in te vullen bij belastingaangifte inzake revisierente.
De medewerkster vertelde mij dat we geen revisierente hoefden te betalen, omdat bedrag niet was afgekocht, maar door overlijden vrijgekomen was.
Vandaag brief van de belastingdienst gekregen om revisierente te berekenen en in te vullen.
Ik begin nu te twijfelen. Hoe zit het precies?

reageer op Frans Mulder

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

6 maart 2017 11:55:38

Beste Frans,
Ik heb slecht nieuws voor jullie. Er is wel degelijk revisierente verschuldigd. Jullie zitten boven de grens voor afkoop van een kleine lijfrente. Dat bedrag was in 2015 € 4.281. Jullie hebben € 4.320 ontvangen en hadden daarvoor dus een lijfrente aan moeten kopen. slechte zaak dat zowel Aegon als de adviseur die deze polis ooit heeft afgesloten ( in dien van toepassing) jullie hier niet op gewezen heeft. Dit kost jullie dus allemaal zo'n € 860 euro aan extra belastingen.
Slechte zaak dat men bij de belastingdienst dit ook niet goed verteld.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen FFP

reageer op Jeroen Wolfsen

henri

10 maart 2017 14:54:09

hallo jeroen, mijn lijfrente is nu vrijgekomen, en ben inmiddels weer geremigreerd naar suriname. daardoor kan ik ook geen lijfrente meer kopen in nederland
is het mogelijk vrijstelling van de 20 % revisierente te krijgen.
hoe moet ik dit belastingtechnisch regelen(immers ik ben ook niet in Nederland geregistreerd , dus ook niet belastingplichtig.
m.vr.gr henri

reageer op henri

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 maart 2017 8:57:51

Henri,
Helaas is er inderdaad geen mogelijkheid voor het aankopen van een lijfrente. Daarom zal de polis door de verzekeraar worden behandeld als een afgekochte lijfrente. De verzekeraar zal maximaal 52% loonbelasting inhouden. Soms houdt de verzekeraar ook meteen al 20% revisierente is. Dat is vreemd want die behoor je zelf af te dragen aan de fiscus.
Jeroen Wolfsen

wendy

23 mei 2018 13:47:43

Aegon maakt meerdere fouten hoor. Mijn moeder overleed in 2014. Haar polis (bij leven)liep tot januari 2019. Nabestaanden polis 6400€. Toen ik daarvoor ging bellen zei medewerker dat ik het beter kom bevriezen tot januari 2019. Door financiële ellende ben ik vorige maand eens gaan bellen. Andere medewerker zei dat ik 2 jaar de tijd had na overlijden voor uitbetalen. Nu moest ik een verzoek indienen bij belasting maar medewerker zei gelijk dat dat word afgewezen aangezien ik geen goede reden heb dat ik te laat was met aanvragen dus die gaf advies afkopen. Nu heb ik uiteindelijk alles aangevraagd maar schrik enorm van alles wat ik erover moet betalen. Moeders hard gepaard voor 6400 Euro, en wat zal ik overhouden na 52% en nog eens 20% afdragen. Er is iemand die hier heel blij van word alleen ik ben het niet.

reageer op wendy

Dennis

27 maart 2017 12:16:41

Hallo, ik heb een vraag over het afkopen van mijn lijfrenteverzekering. De polis is in 2002 afgesloten gebruikmakende van de spaarloonregeling. Na de afschaffing van deze regeling ben ik vanaf 2012 'normale' premies gaan betalen die ik jaarlijks kon aftrekken. Wanneer ik de polis nu (+/- 12.000 euro) afkoop moet ik dan naast de 52% ook de volledige 20% revisierente betalen? Alvast bedankt voor je reactie. Dennis

reageer op Dennis

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 maart 2017 13:58:16

Beste Dennis,
Als je de polis afkoopt hou je je niet aan de fiscale spelregel dat je een lijfrente uitkering aan moeten kopen en dan is de polis inderdaad belast met maximaal 52% en nog eens 20% revisierente.
Leuker kan ik het niet maken.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

p.rolff

15 juni 2017 7:58:18

ik wil mijn lijfrente polis afkopen van e 12.865.30, daar moet ik dus 52 procent belasting over betalen en 20 procent revisie rente, het te ontvangen bedrag moet ik daarover dan ook nogeens inkomstenbelasting over betalen

reageer op p.rolff

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

21 juni 2017 12:08:19

Geachte heer of mevrouw Off,
Nee, gelukkig niet. De verzekeraar houdt in eerste instantie 52% aan loonbelasting in. Daarna moet u zelf de revisierente opgeven aan de fiscus.
Maar die 52% is loonbelasting en via de inkomstenbelasting wordt er uiteindelijk gekeken naar wat u werkelijk had moeten betalen. Als u totale inkomen ( dus inclusief deze afkoop) lager is komt u in een lagere inkomstenbelastingschijf terecht en krijgt u mogelijk nog geld terug.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Kenneth Simoons

24 juni 2017 18:34:20

Ls,
Ik woon sinds 1999 in het buitenland en ben dus niet meer belasting plichtig in Nederland, maar namelijk waar ik woon en werk. Heb besloten mijn lijfrente polis en klein pensieon af te kopen, maar heb begrepen dat ik belasting over deze pensieon moet betalen in Nederland doordat ik deze pensieonen wil afkopen klopt dat? Met vriendelijk groet,
Kenneth Simoons

reageer op Kenneth Simoons

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 juni 2017 0:17:53

Beste Kenneth,
Die kans lijkt mij inderdaad heel groot. Ik weet niet in welk land je woont maar in de meeste belastingverdragen die Nederland heeft met andere landen zal staan dat de afkoop van pensioen en lijfrente in Nederland belast zal zijn.
Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Rob de Waal

1 augustus 2017 5:16:11

Ben in juli 2008 naar Curacao geemigreerd. Heb in 2001 jaar lang pensioen opgebouwd bij Delta Lloyd. Vanwege relatief kleine bedrag bij hen gevraagd om afkoop en berekening kwam op bruto 4.262,19. Nu is slechts 2023,62 hiervan aan mij overgemaakt. Ik he nog geen opgave van afgetrokken belasting maar ben bang dat er onterecht ook 20% revisierente is achtergehouden door Delta lloyd want pas boven de 4.317 is er sprake van verplichte revisierente !!! Delta lloyd maakt zich hier wel heel makkelijk van af (zij hebben foute afdracht aan mij gedaan) door mij te dwingen het maar met de bealsting te gaan regelen ... Ben het hier uiteraard mee oneens ... wat kan ik ondernemen om Delta Lloyd hun fout te laten corrigeren e.g. mij alsnog de onterecht betaalde revisierente alsnog over te maken? Probleem is dat vanuit Curacao communicatie met NL en belasting sowieso zeer moeizaam is !!!

reageer op Rob de Waal

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 augustus 2017 11:42:09

Rob, Waarschijnlijk heeft DL gewoon maximaal 52% loonbelasting ingehouden en ZvW premie. Als je daarna aangifte doet voor de Inkomstenbelasting in Nederland wordt eventueel teveel betaalde belasting verrekend. Revisierente is niet van toepassing bij Afkoop van een klein pensioen.
Vraag DL naar een opgave van de ingehouden belastingen.
Ik snap dat het lastig is om te communiceren met de Nederlands efiscus vanuit Curacao maar daar staat tegenover dat er vast wel weer andere voordelen zijn als je leeft op Curacao :-)
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Marcel

20 augustus 2017 19:30:58

Mijn vader heeft gedurende zijn leven diverse keren een lijfrentepolis over laten sluiten tot een volgend product. Uiteindelijk is dit een flex pensioen polis geworden die hij volledig had betaald. Hij was geen premie meer verschuldigd. Hij is nu overleden en wij hebben als kinderen het flex pensioen in 1 keer laten uitbetalen. Hier is inderdaad 52% loonbelasting over ingehouden. Maar hoe nu verder?
Moeten wij hier nu wel of geen revisierente over betalen? De polis is zoals gezegd meerdere keren overgezet. Dit liep al denk ruim 30 jaar. De informatieverstrekking over oud regime polissen is summier. Hoe ga ik hier mee om?

reageer op Marcel

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

21 augustus 2017 8:06:24

Beste Marcel,

Als de polis een paar keer is overgesloten dan is het soms lastig om te beoordelen of de polis nu nog steeds aan het oude regime voldoet. Als het goed is moet je dat in een clausule vinden op de polis. Maar het makkelijkste is gewoon bellen met de huidige verzekeraar.

Met een beetje geluk blijkt dat het oude regime dan elke keer in stand is gebleven en dat scheelt jullie dan 20 % revisierente.

Succes,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

sylvia lusink

31 augustus 2017 18:35:55

Wij wonen in het buitenland and zijn niet meer belastingplichtig in nederland. we hebben nog een polis die we willen afkopen. Zeg het is 20,000 euro we hebben geen verder inkomen in nederland wat zou dan het percentage zijn dat wordt ingehouden? We krijgen geen belastingaanslagen van nederland meer. En is de 20% revisie rente ook een vast staand iets?

reageer op sylvia lusink

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

31 augustus 2017 21:51:19

Beste Sylvia,
Verzekeraars houden vaak standaard 52% loonbelasting in. Maar uiteindelijk reken je af in de inkomstenbelasting en dan zit je in een veel lager tarief:https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/
Aan de revisierente ontkom je helaas niet, al kan het zijn dat je minder moet betalen dan 20% maak daarom de rekensom op de site van de fiscus:https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/rekenhulp_revisierente
Succes Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

sylvia lusink

31 augustus 2017 22:15:00

Kan ik van de belasting een verklaring krijgen dat ik niet in de 52% schaal zit? Want als de verzekeraar standaard 52% inhoudt kan het nog wel even duren voor ik dat geld terug krijg? Deze verzekering is premievrij gemaakt maar ik zie wel dat er jaarlijkse premies worden berekend zijn die ook nog aftrekbaar of is dit een belastingvraag? Bedankt voor je snelle reactie ( 6 uur tijdsverschil)

reageer op sylvia lusink

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

31 augustus 2017 22:21:46

Sylvia,
Het is belachelijk dat sommige verzekeraars gewoon 52% inhouden en jij het daarna maar moet zien terug te krijgen van de fiscus. Als jullie nu nog premies betalen moet je meteen actie ondernemen. Lees dit artikel maar eens door:
https://weblog.moneywise.nl/lijfrente/hoe-vraag-ik-een-saldoverklaring-aan/
jeroen

Annette

6 september 2017 20:08:25

Hallo, Ik heb een vraagje waar ik hoop dat jullie het antwoord op weten. Ik woon sinds 1997 in het buitenland (EU) en heb een premievrije lijfrente polis (premievrij sinds sept. 1997) bij NN. Ik heb nu de afkoopwaarde opgevraagd - na telefonisch kontakt. Hier werd medegedeeld dat het een nieuw regime polis is, maar kleine waarde dus geen revisierente en een belasting van 36,..% ipv 52% - weet eigenlijk alleen niet waarom 36% ipv 52%. Ik heb geen inkomen in NL. Nu heb ik de afkoopwaarde vernomen en daar schrijven ze (standaardmail) dat er 52% belasting ingehouden zal worden. Kunt U vertellen wat het juiste percentage is en wat ik evt. in de gaten moet houden? En hoe is de rekensom eigenlijk. De afkoopwaarde is 1700,- euro, betekent dat of 36,..% resp. 52% van dit bedrag aan de belasting en de rest is voor mij of komen daar nog extra kosten bij? Alvast bedankt voor evt. hulp.

reageer op Annette

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

6 september 2017 21:34:07

Beste Annette,

Verzekeraars zijn verplicht om loonbelasting in te houden. Dat doen ze aan de hand van de groene tabel loonbelasting. Daarin staat precies hoeveel belasting er in gehouden moet worden over dit bedrag. Dit is een laag bedrag en dus houdt de verzekeraar een laag tarief in. Dus als u 1700 euro aan afkoopsom heeft, gaat daar 36% af en houdt u de rest netto over. Er zullen geen extra kosten zijn naar mijn mening.

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

dwight

29 oktober 2017 12:50:19

Jeroen,
Ik heb een lijfrentepolis die ik graag wil beëindigen. Deze polis is op 1 februari gestart en dus zou ik strikt genomen niet meer gebruik kunnen maken van de 'tegenbewijsregeling', want de polis loopt langer als tien jaar. In de rekenhulp staat echter 'Uw lijfrente is meer dan 10 kalenderjaren vóór het jaar van afkoop afgesloten.' Hieruit zou je kunnen opmaken dat men kijkt naar de jaren en niet naar de datum. Kun je aangeven of dit klopt? Kan ik in 2017 beëindigen en toch nog gebruik maken van de 'tegenbewijsregeling'?
Alvast bedankt,
Gr Dwight

reageer op dwight

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

30 oktober 2017 15:35:02

Dwight,
Ik weet niet hoe de fiscus de datum precies interpreteert. Maar ik adviseer je om gewoon eens te kijken wat er uit hun revisierente rekenmodel komt: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/revisierente/
jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Eddy Keupink

17 november 2017 18:27:25

Beste Jeroen,
ik heb op 1-9-2001 een beleggingsverzekering afgesloten bij Nationale Nederlanden. Dit heb ik gedaan met het geld dat is uitgekeerd i.v.m. mijn spaarloonrekening. Dat was destijds Hfl. 7000,- Dit bedrag was niet aftrekbaar. Ik wil nu mijn polis afkopen. De waarde per 10-8-2017 was 4.819,84€ Eigenlijk is het beleggingsresultaat dus 4.819,84€ minus de eerste inleg, een koopsom ineens. Moet ik dan 52% belasting betalen over het verschil(beleggingsresultaat), of over de totale waarde? De koopsom van Hfl. 7000,- (spaarloon) was natuurlijk een belastingvrij bedrag en daarom lijkt het mij oneerlijk om ook daarover belasting te betalen. Verder vraag ik mij af of ik revisierente moet betalen omdat ik nooit vervolgstortingen heb gedaan en dus nooit premies heb afgetrokken, dus ook geen belastingvoordeel heb gehad.
Vriendelijke groet, Eddy Keupink

reageer op Eddy Keupink

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

17 november 2017 20:51:51

Beste Eddy,
Ik ga er vanuit dat je een lijfrente verzekering hebt omdat je een eenmalige storting hebt gedaan. Zodra geld in een lijfrente terecht komt, gelden de spelregels van een lijfrente en dat betekent dat je de uitkering niet in één keer kan ontvangen maar het in (maandelijkse) termijnen moet ontvangen. Over die uitkeringen moet je dan belasting betalen. Daar staat tegenover dat je de inleg mag aftrekken. Dus in jouw geval die 7000 gulden.
Als geen maandelijkse uitkeringen ontvangt, is er sprake van afkoop en moet je alle belasting in één keer betalen plus daaroverheen nog een boete van 20% revisierente.
Als je de inleg niet hebt afgetrokken heb je een probleem want jij moet aantonen dat je dat niet hebt gedaan. Daarvoor moet je dus een brief schrijven naar de belastingdienst. Je vraagt dan om een saldoverklaring. Met die saldoverklaring kan de lijfrente (voor het deel waar de saldoverklaring voor geldt) belastingvrij uit laten keren.
Probleem is : hoe toon je aan dat je het geld niet hebt afgetrokken? Ik heb begrepen dat de fiscus tot 15 jaar terug kan kijken. Maar als jij het over guldens hebt dan is dat langer geleden.
Succes!
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Maarten

7 februari 2018 12:15:34

Ik heb een lijfrentepolis. In de voorwaarden van mijn beleggingsverzekering staat onder het hoofdstuk "Wat mag u misschien?"onder andere: De einddatum vervroegen (inkorten). De einddatum van mijn polis is 2040. Kan ik deze vervroegen naar bijvoorbeeld 2020? Mvg Maarten

reageer op Maarten

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

7 februari 2018 16:02:42

Maarten,
Vreemde tekst: 'wat mag u misschien'. Een belegingsverzekering kan inderdaad vaak eerder uitkeren. Maar pas vanaf 65 jaar of AOW leeftijd is dat interessant. Lees meer hierover in ons gratis Ebook: lijfrentewijzer
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Dick

13 februari 2018 17:43:31

Normaal gesproken betaal je 29% revisierente, uitzonderingen daargelaten. Oké. Als je binnen 10 jaar na aankoop afkoopt, kun je een cht. Wat wordt hierbij verstaan onder "1 jaar"? Stel je koopt op 20 mei 2007. wat is dan de uiterste afkoopdatum ? Is dat 19 mei 2017, dat is binnen 10 jaar, gerekend naar dagen, of is dat 31 dec. 2017, gerekend naar jaren !

reageer op Dick

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 februari 2018 18:56:38

Beste Dick,
Op de site van de fiscus vind je de rekentool revisierente. Hier kun je het precies uitreiken.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jaco van Enteren

3 april 2018 21:23:48

Wij hebben in oktober 2009 vier lijfrente polissen afgekocht bij ASR belasting overbetaald dezelfde bedragen staan nu door miscommunicatie bij BND vanaf jan.2011 onder BND paraplufonds moeten wij daar voor de tweede keer weer belasting over betalen. Wij horen het heel graag van u ben op jullie site gekomen door de positieve reacties. Mvg Jaco van Enteren

reageer op Jaco van Enteren

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 april 2018 10:44:26

Beste Jaco,
Als het bij BND weer op een lijfrente is getort dan is er wel van alles misgegaan. Dan had je de waarde die bij ASR stond in een keer over moeten laten boeken naar BND, dus zonder inhouding van belasting. Als het namelijk nu weer in een lijfrente zit, moet je inderdaad weer belansting betalen. Ik weet niet wie dit geregeld heeft voor jullie maar ik zou hem of haar nog even goed om uitleg vragen.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jaco van Enteren

4 april 2018 11:59:22

Beste Jeroen, Op advies van ABN/AMRO vermogensbeheerder moeten wij een verklaring van ingehouden loonheffing aanvragen bij ASR die moeten wij doorsturen naar BND. De bedragen hebben 1 jaar bij ABN/AMRO gestaan toen zijn ze geruisloos overgegaan jan. 2011 naar BND. Waar is het nou misgegaan heeft ABN/AMRO ook een communicatie fout gemaakt? Gelukkig hebben wij alle dokumenten bewaard. MVG Jaco van Enteren

reageer op Jaco van Enteren

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 april 2018 13:11:58

Jacob,
Wie heeft je geadviseerd de lijfrentes af te kopen bij ASR? En hoe is dat geregeld?
ALs het altijd jullie bedoeling is geweest om te polissen over tezetten naar een andere partij is het in ieder geval niet goed gegaan.
Jeroen

Anne

4 april 2018 17:20:53

Op 1.10.2018 loopt mijn lijfrente af (startdatum 1.4.2007). De waarde per 12/3 is € 2.194.-. Aan het uitbetalen daarvan zijn behoorlijk wat kosten verbonden (vind ik). Heb ik goed begrepen dat het ook in een keer afgekocht kan worden? De verzekeringsmaatschappij geeft die mogelijkheid niet, maar omdat ik tot september geen inkomen heb dit jaar lijkt het me wel aantrekkelijk om de belasting over dat bedrag in een keer te betalen.

reageer op Anne

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 april 2018 19:42:16

Beste Anne,

Je kunt gebruik maken van de afkoop regeling kleine lijfrente. Tot een bedrag van € 4.351 betaal je dan geen 20% revisierente ( een soort fiscale boete omdat je afkoopt). Wel betaal je inkomstenbelasting. Maar dat is terecht omdat je immers ook de premie hebt afgetrokken ( of in ieder geval had moeten doen).

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Renee

29 augustus 2018 13:58:06

Beste Jeroen, Een werkgever heeft voor mij in 1989 een lijfrentepolis gekocht. Deze is m.i.v. 1 januari 2015 beëindigd. De uitkeringsdatum is 1-9-2021. Ik ben kleine ondernemer en zou de ongeveer 12.500 euro goed kunnen gebruiken. Kan ik e.e.a. vervroegd laten uitkeren? Ik heb zelf nooit geld in de polis gestort dus daar ook geen belastingvoordeel uit gehaald. Mijn inkomen is ook niet dusdanig dat ik in het hoge belastingtarief ga vallen. Alvast dank voor je reactie. Renee

reageer op Renee

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

29 augustus 2018 14:04:13

Renee,
Poeh, dit verhaal rammelt nogal. dat komt, hoop ik, doordat er verschillende termen door elkaar heen worden gebruikt.Dat is ook helemaal niet vreemd want dat zie ik iedere dag. Een lijfrente kan eigenlijk niet door een werkgever worden betaald.....dat gaat fiscaal niet goed. Zou het een gouden handdruk kunnen zijn?
Bel ons maar even, dan kunnen we het aan de telefoon doornemen en als eerste bepalen wat je nu precies hebt. Aan de hand daarvan kunnen we je vertellen wat er mogelijk is en met welke fiscale regels je rekening moet houden.
085 7607600
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Gerard

7 september 2018 15:27:56

Hallo jeroen Ik heb mijn pensioen op uitlaten betalen en die bedraagt bruto € 2.291.41 via stipp!moet ik hier over ook belasting etc overheen betalen? Want mijn pensioen is niet meer dan € 101,12 per jaar
Vriendelijke groet Gerard

reageer op Gerard

Gerard

27 september 2018 10:17:18

Ik had een lijfrentepolis die ik deze maand heb afgekocht. Bruto waarde was € 7299, ingehouden belasting 52% = € 3795,48 dus heb uiteindelijk € 3503,52 ontvangen.
Ik werk niet maar ben een huisvader zonder enige vorm van inkomsten. Mijn partner werkt voor ons, dus ik zorg voor ons huishouden.
Nu heb ik een voorlopige aanslag 2018 ingevuld en blijk dat ik alsnog € 3389 terugkrijg en straks € 1459 revisierente moet betalen. Klopt dit? Uiteindelijk hou ik dus over € 3389 minus € 1459 = € 1930 over. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat ik geen inkomen geniet?

reageer op Gerard

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 september 2018 10:21:01

Gerard,
Verzekeraars houden standaard 52% in als loonbelasting op de afkoopwaarde van een lijfrente. Maar uiteindelijk doe je aangifte via de inkomstenbelasting. Als dat je enig inkomen is, kom je dus in een lagere schijf en ontvang je inderdaad te veel ingehouden belasting terug. Maar je moet nog wel revisierente betalen.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Gerard

27 september 2018 10:33:44

Hallo Jeroen,
Fijn zo'n snel antwoord. Ja, ik moet revisierente betalen. Alleen de belasting werkt vaak een beetje krom. In plaats dat ze het direct verrekenen, gaan ze straks eerst het totale bedrag aan mij overmaken, en pas veel later krijg je een aanslag voor de revisierente. Nou ja, zal het bedrag voor de revisierente dan maar apart houden.

reageer op Gerard

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 september 2018 11:01:34

Gerard,
Klopt het is inderdaad omslachtig op deze manier maar dat is hoe de fiscus werkt.
Jeroen Wolfsen

Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons