Banken moet zich houden aan de nieuwe AFM regels voor het berekenen van de boeterente als een klant de renteafspraak openbreekt op zijn hypotheek. Een klant die inzicht wou hebben van de bank, in dit geval de Rabobank, kreeg echter geen specificatie van de Rabobank. Het was voor de klant onduidelijk hoe de boeteberekening tot stand was gekomen. Niet raar dat je dan als klant aan de bank vraagt hoe ze aan de berekende boeteberekening komen. Al helemaal niet als je je realiseert dat het hier om een boetebedrag van € 71.000 gaat.
De Rabobank wou de klant echter geen specificatie geven hoe dit bedrag tot stand gekomen was. De klant dient een klacht in tegen de Rabobank bij Het Kifid. Het Kifid is een klachteninstituut waarbij je als klant kosteloos een klacht in kan dienen als je het niet eens bent met de afwikkeling door de bank.
Het Kifid geeft aan dat de Rabobank niet verplicht kan worden gesteld om in detail uitleg te geven over de manier waarop de boeterenteberekening tot stand is gekomen. Het Kifid vindt het voldoende dat de Rabobank voldoet aan de leidraad boeterenteberekening. Volgens het Kifid: ‘Op grond van bovenstaande moet worden aangenomen dat de Bank een acceptabele berekening heeft gemaakt, waartegenover Consument het tegendeel niet aannemelijk heeft gemaakt’
Een onbegrijpelijke uitspraak die zeker niet bijdraagt aan transparantie voor de consument. Het is te makkelijk van het Kifid om aan te nemen dat de boeteberekening van de Rabo juist is omdat de bank aangeeft aan de AFM leidraad tre voldoen. Zeker gezien het feit dat het om een boete van € 71.000. Maar los van de hoogte van het bedrag is het gewoon een te makkelijk van het Kifid om de bank in het gelijk te stellen.