Moneywise.nl » Weblog » Geld Lenen » Consument wisselt weinig van krediet aanbieder

Consument wisselt weinig van krediet aanbieder

donderdag 07 januari 2016 om 10:16:24 Jochem Kessens nog geen reacties
huis kopenDe Nederlandsche Bank heeft een onderzoek gedaan naar het gedrag van consumenten bij  financiële producten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat consumenten vrij makkelijk overstappen naar een andere bank met hun spaargeld maar juist weer erg honkvast zijn bij een doorlopend krediet of andere leningen.
In het algemeen komt dat omdat klanten opzich tevreden zijn met hun bank en omdat men denkt dat overstappen veel werk is en weinig oplevert.

Spaarders stappen makkelijk over naar een andere bank


Consumenten geven aan dat de kans dat ze overstappen met een spaarrekening naar een andere bank het hoogst is. 11,4% van de respondenten vult een overstapkans van 50% of meer in. De kans dat klanten overstappen naar een andere betaalrekening is significant lager. Slechts 1 op de 3 klanten overweegt om over te stappen naar een andere bank. Voor kredieten is de overstapkans nog lager. Hier geeft slechts 1 op de 4 klanten aan dat men overweegt om over te stappen.

Het percentage klanten dat daadwerkelijk overstapt ligt overigens veel lager. Slechts 2% van de klanten met een hypotheek zijn de afgelopen 12 maanden daadwerkelijk overgestapt. Klanten met een betaalrekening zijn in 4% van de gevallen daadwerkelijk overgestapt.

Redenen om over te stappen


De belangrijkste factoren die een overstap naar een andere bank kunnen veroorzaken zijn:

1. De bank gaat niet goed genoeg om met de gegevens van de klant.
2. Meer vertrouwen in een andere bank
3. Betere  financiële gezondheid, waardoor de klant om zich heen gaat kijken
4. Veiliger internetbankieren bij een andere bank
5. Betere deal, dus hogere rente ontvangen of minder betalen

Redenen om te blijven bij de huidige bank


Er zijn ook redenen waarom mensen niet overstappen:

1. Als men tevreden is, blijft men gewoon klant
2. Overstappen levert te weinig op
3. Een ander rekeningnummer
4. Overstappen is gedoe
5. Al lang klant bij huidige bank

De  financiële consument is een beetje lui


Consumenten vinden overstappen dus gedoe. Pas als de bestaande bank er een rommeltje van maakt, gaat men nadenken over overstappen. Een eventueel voordeel doordat men meer rente kan ontvangen of juist minder rente hoeft te betalen is voor veel mensen niet voldoende aanleiding om actie te ondernemen. Alleen een spaarrekening bij een andere bank, pakt men vrij makkelijk op. Dat komt omdat het weinig gedoe is, het omzetten van een betaalrekening is veel ingewikkelder.

Veel voordeel te halen


Ondanks dat de interesse van de consument om over te stappen laag is, valt er veel voordeel te halen. Op spaarrekeningen van de grote banken als ING en Rabo ontvang je nu een rente rond de 0,5% tot 0,7%. Bij KNAB kun je 1,4% rente op je spaargeld ontvangen. Vergelijk zelf welke bank de meeste rente oplevert.

Een doorlopend krediet bij Wehkamp kost je 14% rente per jaar! Een doorlopend krediet bij de Rabobank kost minimaal 7%. Bij Nationale Nederlanden betaal je slechts 4,5%. Een doorlopend krediet is binnen een paar minuten aangevraagd en binnen twee dagen kan het geld op je rekening staan. Dus zoveel werk is het allemaal niet.
Jochem Kessens

Jochem is medeoprichter van Moneywise en weet veel van financiële producten. Hij houdt je op de hoogte van o.a. geld lenen.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons