Moneywise.nl » Weblog » Geld Lenen » ABN AMRO compenseert klanten voor te hoge rente op doorlopend krediet

ABN AMRO compenseert klanten voor te hoge rente op doorlopend krediet

dinsdag 07 september 2021 om 11:55:53 Jeroen Wolfsen 2 reacties
abnn amroABN AMRO heeft een akkoord bereikt met de consumentenbond om klanten die een te hoge rente betaalden voor hun lening te compenseren. De bank trekt hier 250 miljoen euro voor uit. De klanten die teveel rente hebben betaald kunnen een vergoeding tegemoet zien tussen de € 50 tot € 1.750.

Variabele rente op doorlopende kredieten veel te hoog


De bank trekt de portemonnee omdat ze jarenlang klanten een te hoge rent voor een doorlopend krediet bleven rekenen. De rente op een doorlopend krediet is variabel. De marktrente is de laatste jaren structureel gedaald maar de klanten van ABN AMRO merkten daar weinig tot niks van. De bank hield de rente structureel te hoog. Klanten betaalden dus simpelweg teveel. Het klachteninstituut KIFID heeft in een eerdere uitspraak aangegeven dat het onterecht is dat ABN AMRO de rente niet verlaagde. Het gaat bij een doorlopend krediet immers om een variabele rente en die hoort mee te dalen als de marktrente daalt.

Ook te hoge rente bij andere banken voor leningen


ABN AMRO is niet de enige bank die klanten structureel te veel rente heeft laten betalen op leningen. Ook de Rabobank heeft het boetekleed al aangetrokken en is over gegaan tot het compenseren van haar klanten. De consumentenbond wil ook een gesprek met Interbank, Santander en Vesting Finance over compensatie voor te hoge rente. Helaas hebben deze banken hier nog niet op gereageerd.

Wat kun je zelf doen als he teveel rente voor je lening betaald?


Betaal jij ook een hoge rente voor je lening? Dan adviseer ik je om de volgende 2 stappen te ondernemen:
1.Meld je aan bij de consumentenbond. Daarmee verzeker je je zelf van een compensatievergoeding als er weer een bank besluit om te compenseren.
2. Sluit je lening over naar een lening met een lagere rente. Dat is helaas niet ingewikkeld. Op Moneywise.nl kun je de rente voor leningen vergelijken en heel makkelijk een andere lening aanvragen. Door over te sluiten verlies je het recht op compensatie niet en bespaar je meteen.
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van geld lenen.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Jan van Heesbeen

19 oktober 2021 16:07:37

Ik ben sinds mijn geboorte klant bij de AMRO (later ABN-AMRO). Ik heb nu een Privé Limiet Plus rekening , waarop ik lang ca € 10.000,-- rood stond. Ondanks dat de Ibor, plus wat vergoeding voor de bank al langere tijd relatief laag was, heb ik steeds een veel hoger percentage rente moeten betalen, tot wel 11,1% toe. Op een andere rekening (888353588), die volgens mij van Fortis is overgenomen, met ook ca € 10.000, schuld is op dezelfde manier ook veel te veel rente betaald. Ik heb hierover in 2019 al bij de bank geklaagd, mede met klachten, dat ik volgens hun site bij hun filialen in Schijndel en in Vucht terecht kon. Ik moest toen wat regelen, maar beide filialen waren opgeheven. Toen ben ik naar Den Bosch gegaan, alwaar ik via allerlei belletjes niet uit de onverlichte parkeergarage kwam. Daarna ben ik via de vluchtdeur naar buiten gegaan. Het alarm ging af, maar daarop werd totaal niet gereageerd. In verkouden toestand heb ik toen een paar uren op de afgesloten parkeerplaats gestaan, totdat er eindelijk een nieuwe parkeerder het terrein opkwam. Ik heb toen bij de bank mijn beklag gedaan, aar werd niet serieus genomen. Ik heb ze daarna daarover aangeschreven en uiteindelijk een matige vergoeding van ca € 1.500,-- voor alles gekregen, in de vorm van take it, or leave it. Als enig persoon in conflict doe je dan niks tegen zo'n bank, maar door, jarenlang 11,1% rente ed te hebben betaald, is de vordering natuurlijk vele malen groter. Nu jullie afspraken hebben gemaakt met de ABN-AMRO, zou ik daar graag gebruik van willen maken.
Met vriendelijke groet,
J.G.C.M. van Heesbeen

reageer op Jan van Heesbeen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

22 oktober 2021 15:09:52

Beste Jan,
Wij voeren zelf geen procedure tegen ABN maar ik adviseer je om je te melden bij de Consumentenbond.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons
Contact
X
Vragen, of advies nodig?

Heb je een vraag of wil je graag advies? Neem contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag!

Bel ons
Vandaag open tot 17:00
Lijfrente & Pensioen 085-760 7600
Hypotheken 085-760 7610
Verzekeringen 085-760 7600
Mail ons
Je ontvangt reactie binnen 2 werkdagen
Lijfrente & Pensioen info@moneywise.nl
Verzekeringen info@moneywise.nl
App ons
Op werkdagen van 9:00 tot 17:00 online 06-835 45 662