Woekerpolis

Loket hersteladvies beleggingsverzekeringen een succes?

Jeroen Wolfsen maandag 28 augustus 2017 - bijgewerkt op: 29 augustus 2017
Het verbond van verzekeraars opende een jaar geleden een loket waar consumenten met een beleggingsverzekering gratis advies konden krijgen over hun beleggingsverzekering.
Het loket is bedoeld voor mensen die tot nu toe geen advies hebben gehad van hun verzekeraar of adviseur. De redenen waarom mensen zich nog niet hebben laten informeren over hun woekerpolis kunnen verschillend zijn. Feit is, dat er een grote groep mensen is die niet meer door de oude adviseur of verzekeraar geholpen willen worden. Niet vreemd, het is immers die oude adviseur of verzekeraar die hen heeft opgescheept met een polis met te hoge kosten en tegenvallende opbrengsten.

Hoeveel mensen zijn nu daadwerkelijk geholpen?
Navraag bij het loket leert dat er in een jaar tijd 919 mensen zijn geadviseerd. Die hadden in totaal ongeveer 1400 polissen. Iets meer dan de helft van deze polissen bleken lijfrentepolissen. De rest wordt gelijkmatig verdeeld over hypotheekgebonden polissen en spaarpolissen.
Maar dat wil niet zeggen dat de problemen met al deze polissen ook daadwerkelijk zijn opgelost door het Loket. Een derde van de polissen zijn gewijzigd of beëindigd, ongeveer een derde van de consumenten kiest ervoor alsnog integraal financieel advies in te winnen en ongeveer een derde zet de polis ongewijzigd voort, bijvoorbeeld omdat de polis garanties heeft of aan de verwachtingen voldoet. Als we dat loslaten op de 919 mensen die door het Loket zijn geadviseerd komen we op een goede 300 consumenten geholpen consumenten die daadwerkelijk de polis gewijzigd hebben. Geen groot aantal in een jaar tijd.

Het verbond van verzekeraars geeft aan dat de meeste polissen die zijn gewijzigd, zijn aangepast door de huidige verzekeraar. De meeste verzekeraars hebben een alternatief product ontwikkeld met lagere kosten. En het overstappen naar een andere aanbieder via een onafhankelijk adviseur kost nu eenmaal geld omdat de nieuwe adviseur ook (advies)kosten in rekening zal moeten brengen. Consumenten kiezen al snel de makkelijke en goedkope route van een nieuw product bij dezelfde verzekeraar. Of dat altijd het beste product oplevert is natuurlijk de vraag.

Geen volledig advies
Het Loket adviseert ook niet over betere producten of oplossingen en bemiddelt niet bij de overstap naar dat betere product. De doelstelling van het Loket is het bieden van inzicht in de polis en eventuele alternatieven. De consument krijgt geen volledig advies. Dat kan ook niet, het telefonische gesprek duurt ongeveer 45 minuten.

Is het loket een succes?
Niet als je kijkt naar de aantallen. Feit is dat er in een jaar tijd slechts een goede 300 klanten daadwerkelijk hun polissen hebben aangepast. Dat is niet veel. En het merendeel ging dan over naar een ander product bij dezelfde verzekeraar. Een goede 300 klanten heeft aangegeven een adviseur in te schakelen maar of men dat werkelijk gedaan heeft valt niet te bepalen. En voor 300 mensen was het advies om niks te wijzigen. Dat kan overigens een prima advies zijn. Soms is er een garantie in de polis die hoger kan zijn dan het behaalde rendement. Ook al gaven de offertes uit het verleden een rooskleuriger beeld van het mogelijke rendement. Omzetten of afkopen kan dan meer kosten dan dat het oplevert.

Consumenten geven het Loket gemiddeld een 8,4 als rapportcijfer. Men is dus wel tevreden. Maar gezien de aantallen van aangepaste polissen spreken we over een klein aantal geholpen mensen met een woekerpolis. Maar iedere geholpen klant is er één, zeker als de klant er met de eigen adviseur of verzekeraar er niet uit was gekomen.


Is het woekerpolis probleem dan opgelost?
Als er zo weinig mensen naar het Loket gaan, zijn er dan geen woekerpolissen meer? Is het probleem dan opgelost?
Nee, het probleem is zeker nog niet opgelost. Maar dat is ook niet de doelstelling van het Loket. Verzekeraars hebben inmiddels bijna iedereen met een woekerpolis geïnformeerd dat ze in actie moeten komen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen woekerpolissen meer zijn in Nederland. Voor veel mensen blijft de woekerpolis een ding dat in de kast blijft liggen. Gevolg is dat over een aantal jaren pensioen en lijfrente uitkeringen tegenvallen en hypotheken niet afgelost kunnen worden.

Kop in het zand
Veel mensen met een woekerpolis hebben er gewoon geen zin in. Ze steken de kop in het zand en hopen dat de probleem vanzelf oplost. Ze worden een beetje geholpen door het rendement op de beurs. Steeds vaker zie ik polissen met een leuk rendement, soms zelfs richting de 10% in het laatste jaar. Wel nog steeds tegen hoge kosten voor bijvoorbeeld het overlijdensdeel, dus het rendement had nog veel meer kunnen zijn. Dat laat men dus liggen door niks te doen.
Gelukkig zien we door de lage rentestand op hypotheken dat mensen aan de slag gaan met de hypotheek. Hypotheken waarbij door de woekerpolis niet genoeg wordt afgelost worden dan nog nog wel eens omgezet naar een annuïteitenhypotheek. Tegen ongeveer dezelfde maandlasten of minder is er dan aan het eind van de looptijd een stuk meer hypotheek afgelost. En dat slaapt een stuk lekkerder.
In dit artikel

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Reactie
Reactie plaatsen
Contact
Contact
X
Vragen, of advies nodig?

Heb je een vraag of wil je graag advies? Neem contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag!

Bel ons
Vandaag open tot 17:00
Lijfrente & Pensioen 085-760 7600
Hypotheken 085-760 7610
Verzekeringen 085-760 7600
Mail ons
Je ontvangt reactie binnen 2 werkdagen
Lijfrente & Pensioen info@moneywise.nl
Verzekeringen info@moneywise.nl
App ons
Op werkdagen van 9:00 tot 17:00 online 06-835 45 662

Stay up to date

Ontvang, net als 10.963 anderen, onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw privacy is gewaardborgd.

logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons Moneywise.nl op Facebook Moneywise.nl op LinkedIn Moneywise.nl op Twitter Moneywise.nl op Youtube