Klanten met een woekerpolis komen nauwelijks in actie als het gaat om het omzetten van hun woekerpolis in een beter product. Het merendeel van de consumenten laat momenteel liever hun woekerpolis verstoffen in de polismap dan dat ze er actief mee aan de slag gaan. Zonde, want dat kan ze duizenden, zo niet tienduizenden euro's schelen op de aflossing van hun hypotheek of als aanvulling op hun pensioen. E.e.a blijkt uit onderzoek van OverGeld.nl.
Financiële zaken zijn impopulair
De gemiddelde Nederlander vindt verzekeringen en andere financiële zaken niet interessant genoeg om actief mee bezig te zijn. Dat is een van de oorzaken dat veel consumenten zich nauwelijks actief opstellen rondom hun woekerpolis. De meeste consumenten laten de envelop van de verzekeraar liever dicht, dan dat ze kijken hoeveel ze daadwerkelijk hebben opgebouwd en hoeveel kosten ze hebben betaald. Hierdoor ervaren ze vermoedelijk niet eens dat ze een woekerpolis hebben.
Inactieve tussenpersoon
De AFM schrijft voor dat tussenpersonen actief hun cliënten moeten benaderen rondom het '
hersteladvies' van de door hun verkochte woekerpolissen. Daarnaast moet dit herstel advies ook nog eens gratis verstrekt worden. Bij navraag van onze websitebezoekers blijkt dat minder dan 10% proactief is benaderd door hun tussenpersoon.
Woekerpolis Check
MoneyWise.nl heeft voor consumenten die wel van hun
woekerpolis af willen een
woekerpolis check ontwikkeld, waarin direct duidelijk wordt of de polis een woekerpolis is en welke alternatieve er zijn voor veiligere en goedkopere vermogensopbouw.