Moneywise.nl » Weblog » Lijfrente » Verzekeraars houden vrijkomend lijfrentekapitaal te lang vast

Verzekeraars houden vrijkomend lijfrentekapitaal te lang vast

maandag 08 juli 2013 om 09:57:16 Jeroen Wolfsen 4 reacties
lijfrenteLevensverzekeraars houden vrijkomende lijfrentekapitalen te lang vast waardoor klanten financieel benadeeld worden. Zo moeten klanten van Allianz tot 7 weken moeten wachten op de uitbetaling van hun geld. Ook andere verzekeraars geven aan dat men lang moet wachten tot dat hun lijfrente wordt overgeboekt naar een andere bank of verzekeraar. Klanten lopen hierdoor vaak rente mis.

Rompslomp
Veel consumenten met vrijkomend lijfrentekapitaal vergelijken banken en verzekeraars op zoek naar een aanbieder met een betere rente. In veel gevallen komen ze uit bij banksparen en willen het geld dus overboeken naar een andere bank . Het overmaken naar de nieuwe bank  lijkt een simpele oefening, maar dat blijkt het in de praktijk niet te zijn.

Verzekeraars zijn onduidelijk over wijze waarop de klant haar verzoek moet indienen. Bovendien wordt er veelal gecommuniceerd met de oude tussenpersoon en niet met de klant zelf. Dit zorgt voor vertraging in het proces met alle gevolgen van dien.
Bovendien krijgen verzekeraars zoveel van dit soort verzoeken dat het daadwerkelijk uitkeren ook vertraging op loopt.

"Het is onbegrijpelijk dat een verzekeraar het geld van klanten onnodig lang vast houdt en allerlei drempels creëert voor klanten om het geld dat uit een lijfrenteverzekering vrijkomt uit te laten keren. Het is al jaren bekend wat de expiratiedatum is en toch hebben verzekeraars na die datum nog weken nog om tot uitkering te komen" , aldus Jeroen Wolfsen van Moneywise.nl.

REAAL heeft aangegeven dat het tot wel 25 werkdagen duurt voordat een wijziging op een bestaande polis is verwerkt en kan worden uitgekeerd.  Bij andere verzekeraars is het niet veel beter, al zijn er soms positieve uitschieters.

Financiële schade
Klanten ondervinden financiële schade van deze vertragingen. Zo is de rentegarantietermijn bij de nieuwe bank vaak verlopen op het moment dat het geld gestort wordt, waardoor ze een lagere rente krijgen bij hun nieuwe aanbieder. In geval van een direct uitkerende lijfrente moeten ze vaak 1 of 2 maanden langer wachten op hun uitkering, waardoor ze 2 maanden minder inkomen hebben. De financiële schade loopt in sommige gevallen op tot duizenden euro's.

Financiële compensatie
Het verbond van verzekeraars en banken hebben afspraken over de overdracht van kapitaal . In het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdracht (PSK) zijn de afspraken tussen de overdragende en ontvangende partij duidelijk vastgelegd. Volgens het PSK moet de oude verzekeraar binnen 14 dagen uitkeren. Als men later uitkeert, heeft de klant recht op 4% rente. Dat klinkt aardig maar de schade kan duizenden euro’s zijn als het geld te laat aankomt op  de nieuwe bankspaarrekening waarvan de rente garantietermijn verlopen is.

Miljoenen euro’s zoek
Dat de overdracht van lijfrentekapitalen in de praktijk slecht blijkt te werken blijkt uit de situatie bij verzekeraar Centraal Beheer. Moneywise.nl ontdekte dat Centraal Beheer de afgelopen tijd bijna 3 miljoen euro over heeft geboekt naar een particulier met een bankspaarrekening bij Aegon bank.  Dit geld was echter bedoelt als overdrachtskapitaal voor tientallen andere klanten die bij Aegon een bankspaarrekening hadden geopend. Het lijkt een uitzonderlijk voorval maar in de praktijk komen dit soort zaken vaker voor.
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van lijfrente.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Hans Van Oost

10 juli 2013 13:40:19

Ik ben voornemens een bankspaarrekening te openen voor mijn vrijkomende lijfrente. Wat zijn de tips om te zorgen voor een snelle overdracht? Of ben je echt overgeleverd aan de grillen van de verzekeraar?

reageer op Hans Van Oost

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

11 juli 2013 7:05:00

Beste Hans,
Het overdragen van kapitaal van een polis naar banksparen is opzich niet heel ingewikkeld als je de volgende stappen doorloopt. Op die manier hou je grip op het proces en zal je zien dat het goed gaat.
1.Als je een brief van de oude verzekeraar hebt ontvangen over het vrijkomende kapitaal lees dan goed wat men van je nodig heeft. In de meeste gevallen kun je in deze brief ( we noemen dit de expiratiebrief) aangeven waar het geld naar toe moet. Geef duidelijk aan naar welke nieuwe bank je geld moet. Geef aan op welk rekeningnummer het geld gestort moet worden en zorg dat je de juiste omschrijving meegeeft. Dat kan per bankrekening verschillend zijn. Sommige banken geven meteen je nieuwe bankspaarrekeningnummer af en bij andere banken moet de verzekeraar het geld storten op een tussenrekening. Klanten van MoneyWise ontvangen een duidelijke instructie en stappenplan met daarin de juiste gegevens.
2. Zorg dat je ook de juiste stukken mee terugstuurt. Sommige verzekeraars willen de originele polis retour. Men wil soms ook een attestatie de vita ( een bewijs van in leven zijn) ontvangen. Let daar bij goed op dat deze niet te oud mag zijn. Kortom lees goed welke stukken je op moet sturen. Als het niet duidelijk is, neem dan rechtstreeks contact op met de oude verzekeraar. Je kunt alles regelen buiten de oude tussenpersoon om. In veel gevallen is deze niet actief bij een vrijkomende polis en laat het allemaal op zijn buro liggen. Dit vertraagt alleen maar. Bel gewoon rechtstreeks met de verzekeraar en laat hem u rechtstreeks informeren.
3. Stuur alle stukken per post op. Dat kan aangetekend maar hoeft niet. Stuur daarnaast ook de stukken per mail op. Veel verzekeraars werken de mail sneller af dan de stukken die per post binnenkomen.
4. Bel één week nadat je de stukken hebt opgestuurd naar de verzekeraar en vraag of je opdracht tot overboeken in behandeling is. Neem daarbij niet genoegen met het antwoord dat men er mee bezig is maar vraag hen naar welke bank het moet en wanneer ze het over gaan maken. Alleen op die manier weet je zeker dat het verzoek echt binnen is en dat het in behandeling is genomen.
5 Als een verzekeraar in dat gesprek aangeeft dat hij er langer over gaat doen, laat dan meteen weten dat je ze aansprakelijk zal stellen voor financiële schade. Je schade bestaat uit de misgelopen rente bij de oude verzekeraar door het trage uitkeren maar geef ook aan dat je ze aansprakelijk stelt voor de opgelopen schade door het verliezen van de offerte rente bij de nieuwe bank. Meestal gaat men dan wel wat harder voor je lopen.
6. Tot slot. Wordt niet boos op de medewerker die aangeeft dat het lang duren voordat ze je geld uit gaan betalen. Meestal is er een enorme achterstand en werkdruk op zo'n afdeling. Men heeft de hele dag ontevreden en boze klanten aan de lijn en ze kunnen niet harder werken dan ze al doen. Blijf vriendelijk en vraag ze hoe ze het zelf zouden vinden als ze zelf zo lang op hun geld zouden moeten wachten. Zorg dat een medewerker zich persoonlijk verantwoordelijk gaat voelen voor je dossier. Mijn ervaring is dat vriendelijke klanten sneller geholpen worden dan de zoveelste boze klant. En op die manier hou je er zelf ook een beter gevoel aan over, boos worden kan altijd nog!
7. Mocht je echt problemen met je oude verzekeraar hebben en loopt alles mis, bel ons dan gewoon. We kennen de kortste wegen en weten hoe we verzekeraars in beweging moeten zetten.

reageer op Jeroen Wolfsen

Piet

23 april 2017 13:21:16

Hallo Jeroen In mijn geval wil de verzekeraar ASR de officiële polis toegestuurd krijgen. Ben ik dat verplicht ? Tenslotte staat dit alles in registers vermeld. Stel dat je de polis kwijt zou zijn is dat toch ook niet einde oefening. Een kopie zou genoeg moeten zijn . Moeilijk doen zijn ze goed in en de PSK is vaak niet hun uitgangspunt. Het officiële papier wegdoen heeft niet mijn voorkeur. MVG Piet

reageer op Piet

Maarten Docter
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 mei 2017 16:27:16

Beste Piet,
Sommige verzekeraars vragen inderdaad om de originele polis. Door ASR de originele polis 'terug te geven' doe je officieel afstand van die polis en de rechten die bij horen. Je kan dan dus geen aanspraak meer maken op die polis. Als alternatief kan je ASR een ondertekende afstandsverklaring toesturen, waarmee je dus officieel afstand doet van de polis en rechten. De afstandsverklaring kan worden gebruikt door de mensen die bijv. de polis kwijt zijn. Hopelijk kom je zo verder.
Vriendelijke groet,
Maarten Docter

reageer op Maarten Docter
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons