Moneywise.nl » Weblog » Lijfrente » Moet ik mijn pensioen of lijfrente opeten als ik in de bijstand kom?

Moet ik mijn pensioen of lijfrente opeten als ik in de bijstand kom?

donderdag 06 november 2014 om 14:26:47 Jeroen Wolfsen 108 reacties
lijfrenteAls u in de bijstand komt, heeft u alleen recht op een uitkering als u verder geen andere inkomsten of vermogen heeft. Heeft u een vermogen van € 5.850 of meer, dan moet u dat vermogen eerst opeten. Pas als het vermogen lager is dan dat bedrag heeft u recht op een bijstandsuitkering.

Vallen pensioen en lijfrente onder de vermogenstoets?


De bijstand wordt in Nederland door gemeentes uitgevoerd en het beleid bij de verschillende gemeentes blijkt in de praktijk te verschillen. Recentelijk moest een inwoner van Enschede eerst zijn pensioenregeling opeten. Hierbij ging het om een werknemer die pensioen heeft opgebouwd bij een werkgever (een zogeheten pijler 2 pensioen).

In Haarlem moest een zzp-er die in de bijstand kwam eerst zijn lijfrentespaarpot afkopen en opeten voordat hij aanspraak kon maken op een bijstandsuitkering. Een lijfrente valt onder pijler 3.

Verschil tussen pensioen en lijfrente


De werknemer uit Enschede had geluk. Ondanks dat het wettelijk mogelijk is om een werknemer te verplichten zijn pensioen op te eten heeft staatssecretaris Klijnsma gezegd dat ze dit onwenselijk vindt. En om te zorgen dat andere gemeentes dit ook gaan doen, gaat er wettelijk geregeld worden dat pensioen niet hoeft te worden afgekocht en opgegeten voor een bijstandsuitkering. Het is de bedoeling dat dit 1 maart 2015 is geregeld.

De zelfstandig ondernemer uit Haarlem moet nog even wachten of dat ook voor hem gaat gelden. Hier gaat het om privé pensioen of beter gezegd een lijfrente. En volgens de wet moet een lijfrentekapitaal eerst worden afgekocht en opgegeten worden voordat er een bijstandsuitkering kan worden aangevraagd. Staatssecretaris Klijnsma komt volgende week toevallig in Haarlem en de wethouder gaat ook dit geval proberen te bespreken met de staatssecretaris.

Plannen voor bescherming lijfrente ( ZZP pensioen)


Het ministerie geeft aan dat er ook plannen worden uitgewerkt om het 3e pijler pensioen, de lijfrente dus, vrij te stellen van de vermogenstoets van de bijstand. Of de zzp-er uit Haarlem daar nog iets aan heeft, is onduidelijk. Voorlopig moeten gemeentes volgens de wet de lijfrentes (en dus het ZZP pensioen) nog steeds meenemen in de vermogenstoets voor de bijstand.
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van lijfrente.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Peter Weiss

9 november 2014 18:55:28

Er is in dit artikel niets vermeld over "Witteveen 2015" dat op 1 januari in werking moet treden. Dit wetsvoorstel is door de tweede en eerste kamer, en moet ook voorkomen dat een derdepijlerspension (zoals lijfrente) buiten de vermogenstoets voor de bijstand gaat vallen per 1 januari 2014.

Klopt dit?

reageer op Peter Weiss

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

9 november 2014 19:38:10

Geachte heer Weiss,
Dat klopt. De voorstellen van Witteveen 2015 gaan hier ook niet over. In deze voorstellen staan voornamelijk onderwerpen die gaan over het pensioen in de tweede pijler ( ensioen via de werkgever) en de maximering daarvan. Ook wordt in deze voorstellen de lijfrente aangepakt. Deze wordt, net als pensioen, gemaximeerd op een inkomen van € 100.000. Eigenlijk wordt door Wiiteveen 2015 alles verlaagd: pensioenopbouw, lijfenteaftrek,nabestaandenpensioen en oudedagsreserve voor ondernemers. Het enige goede nieuws is de mogelijkeid om een lijfrente af te kopen in geval van arbeidsongeschiktheid. Ik heb al eerder een artikel geschreven over de belangrijkste wijzigingen op dit vlak.
Een artikel over de afkoop van een lijfrente bij arbeidsongeschiktheid staat apart op ons weblog.
De plannen om er voor te zorgen dat men niet op de bijstand wordt gekort door pensioen-en lijfrente vermogen worden op dit moment gemaakt door het ministerie. Het voorstel dat pensioen geen gevolgen mag hebben voor de bijstand moet in maart 2015 ingaan en de ingangsdaum voor het voorstel dat lijfente geen effect heeft op de hoogte van de bijstand is nog onbekend.

reageer op Jeroen Wolfsen

jan Strijbos

2 januari 2018 3:54:24

Hallo Jeroen. Mijn vraag aan U ,houd mijn partner de gehele AOW wanneer ik gedwongen wordt opgenomen,en wat gebeurd er met mijn pensioen dat ik heb op geboudt. Graag uw reactie . Met vriendelijke groeten . Jan Strijbos

reageer op jan Strijbos

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 januari 2018 12:38:39

Beste Jan,

Als je recht hebt op AOW en Pensioen dan blijft dat zolang als je leeft. Dus volgens mij heeft dit verhaal hier geen invloed op.

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Weiss

21 november 2014 22:11:23

Geachte heer Wolfsen,

Bedankt voor uw zorgvuldige reactie. Ik heb echter via de consumentenbond een ietwat ander antwoord gekregen. Namelijk dat per 1 jan 2015 Wel de lijfrente buiten de vermogenstoets van de bijstand gaat vallen. Hieronder het volledige antwoord:

"Wie nu in de bijstand belandt moet verplicht zijn derde pijler pensioen (bankspaarlijfrentes en lijfrentes) opeten en dat is zeer kostbaar. Per 1 januari 2015 gaat dat veranderen. De eerste 125000 euro aan (bank)spaarlijfrentes hoef je NIET meer aan te spreken. Alles daarboven nog wel. Gemeentes krijgen 41 miljoen va staatsecretaris Klijnsma om dat mogelijk te maken. Dit is overigens een overgangsregeling, per 1 januari 2016 wordt het pas een definitieve wettelijke bepaling. De totale vrijstelling gaat per 1 januari 2015 250.000 bedragen : de helft AOW de andere helft dus lijfrentes."

groet, P. Weiss

reageer op Weiss

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

26 november 2014 9:08:19

Geachte heer Weiss,
Ik heb gisteren hierover nog contact gehad met een fiscaal jurist van Nationale Nederlanden. Volgens ons is er tot nu toe alleen maar een keiharde toezegging voor pensioen (tweede pijler) en niet voor lijfrentete ( 3e pijler) . Voor de 3e pijler gaat het ministerie wel kijken naar een oplossing maar er is nopg niet iets concreets. Dat is wat wij tot nu toe weten. Maar ook wij kunne dingen missen in de uitspraken van Den Haag.
De onduidelijkheid over dit onderwerp onstaat omdat men het in de media in een keer over een ZZP pensioen heeft. Dat bestaat fiscaal gezien helemaal niet. Er is pensioen voor een werknemer en dat valt onder de pensioenwet en dat noemen we tweede pijler pensioen. En er is de fisacale mogelijkheid van lijfrente. Hier kan iedereen gebruik van maken en dus ook een ZZP-er. Dit is geen pensioen en valt dus onder de derde pijler.

reageer op Jeroen Wolfsen

E. Hak

14 december 2015 13:37:25

Geachte heer Wolfsen,

Is er nu duidelijkheid over de bovenstaande vraag van P. Weiss?
over (2e pijler en de 3e pijler)

Met vriendelijke groet,

E. Hak

reageer op E. Hak

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 december 2015 13:46:48

Geachte heer of mevrouw Hak,
De wet gaat in per 1 januari 2016: http://weblog.moneywise.nl/lijfrente/bescherming-zzp-pensioen-voor-de-bijstand-een-wassen-neus/
Met vriendelijke greot,
Jeroen Wolfsen

l de ruig

19 september 2015 22:53:26

Ik had ook nog iets gelezen over dat de staatssecretaris jetta kleinsma de Wet tegen 'pensioen opeten' in bijstand niet meer als vermogen ging aanmerken.is dat een wettelinge regeling geworden of Is dat komen te vervallen ? Of is dat in tijd uitgesteld ?
kom uit de gemeente enschede

reageer op l de ruig

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 september 2015 14:42:57

U hoeft uw pensioen inderdaad niet eerst meer op te eten voordat u in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering. Dat is geregeld in de neiwue participatiewet. DE aanleiding was inderdaad een zaak met de gemeente Enschede die een bijstandsuitkering pas wou laten ingaan als men eerst het eigen pensioen op at. Dat vond klijnsma onwenselijk.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

J de ruig

20 september 2015 15:09:22

Ze houden nu wel het prepensioen in van mijn man op de iaow uitkering wanneer gaat dat in dat niet meer van toepassing is of is dat nog geen wetsregel voor in Enschede de iaow valt toch onder de bijstand

karin

10 maart 2016 8:26:45

ik heb ontslag gekregen ik krijg nog tot 14 aug 2016 gewoon salaris. als ik dan geen nieuwe baan heb gevonden ga ik de ww in . Maar in aug krijg ik pensioen van mijn ex wordt dit gekort op mijn ww? En als ik nog minder geluk heb, met het vinden van een nieuwe baan, en ik zou ik de bijstand terecht komen lees ik het dan goed dat ze dan dit niet korte op de hoogte van de bijstand?
Vriendelijke groeten, Karin

J de ruig

20 september 2015 15:11:14

Ze houden nu wel het prepensioen in van mijn man op de iaow uitkering wanneer gaat dat in dat niet meer van toepassing is of is dat nog geen wetsregel voor in Enschede de iaow valt toch onder de bijstand

reageer op J de ruig

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

21 september 2015 10:39:59

Geachte mevrouw de RUig,
Ik zou in uw geval dan contact openemen met de uitkeringssintantie en hun vragen waarom men inhoudt op het prepensioen.

Janneke

29 november 2014 10:46:17

Waaronder vallen bankspaarregelingen dan?

reageer op Janneke

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 december 2014 7:34:13

Banksparen valt oner lijfrente en daarvoor moet de vrijstelling voor bijstand dus nog goed geregeld worden.

reageer op Jeroen Wolfsen

jennie

7 februari 2015 11:55:50

Mijn ex-man is overleden en nu krijg ik een bericht dat ik pensioen opgebouwd heb in de jaren dat we getrouwd waren. Ik zit in de bijstand, ben ik mijn pensioentje nu aan de Gemeente kwijt of kan ik het zelf ergens onder brengen?

reageer op jennie

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

8 februari 2015 20:20:39

Beste Jennie,
Een pensioen wordt niet gekort op de bijstand. U zult waarschijnlijk via het pensioenfonds of pensioen verzekeraar van uw ex man een maandelijske uitkering ontvangen.

reageer op Jeroen Wolfsen

jennie

8 februari 2015 20:52:21

Dank U voor Uw antwoordt, ik ben 55 jaar en wordt niet gekort? Is dit geen extra inkomsten?

reageer op jennie

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

9 februari 2015 8:42:41

Nee, maakt u zich geen zorgen. Hier viindt u ook actueel nieuws hierover: http://www.nu.nl/politiek/3903166/wet-pensioen-opeten-in-bijstand.html

Adri Berg

25 april 2016 13:11:39

Geachte Jeroen, Ik heb nog tot 1 juli een aanvullende bijstand + een wao uitkering. Ik ben op 31 dec. jl. 65 geworden. Nu heb ik een eenmalige pensioenuitkering gekregen van mijn overleden ex-man. Dit bedrag van 1510,- euro heb ik aan mijn dochter over laten maken door dat pensioenfonds, zij heeft onkosten gemaakt bij het overlijden van haar vader. De gemeente heeft schijnbaar bericht gekregen van de uitkering en wil mij een boete geven. Ik heb verder geen vermogen, en woon in een huurwoning.

reageer op Adri Berg

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

25 april 2016 13:15:16

Beste Adri,
Dat is wel erg zuur. De gemeente stelt zich hier erg formeel op. Ik denk dat u in gesprek moet gaan om te kijken of u hier uitkomt met ze.
Succes!
Jeroen

Bronka Smeets

12 maart 2015 12:17:53

Is er al bekend of het pensioensparen afgekocht moet worden voordat men in aanmerking kan komen voor een bijstandsuitkering? Ook als het totale vermogen niet hoger is als 5898 euro?

reageer op Bronka Smeets

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

12 maart 2015 13:17:11

Beste Bronka,

Hierover vindt u in dit artikel alle info: http://weblog.moneywise.nl/lijfrente/vanaf-2016-lijfrentekapitaal-tot-e-250-000-beschermd-tegen-korting-op-bijstandsuitkering/

reageer op Jeroen Wolfsen

B.

15 maart 2015 10:20:00

Kan je gekort worden (of nog erger) op je bijstands uitkering als je een klein pensioen hebt laten afkopen en uitkeren ? Bij mij ging t om een bruto bedrag van 57 euro en 1100 euro.... Want zou dat uitermate raar vinden omdat dat iets is voor in de toekomst wat je in t verleden hebt opgebouwd m.a.w. niks te maken met het hedendaagse ???

reageer op B.

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

16 maart 2015 8:42:44

ALs uw pensioen wordt afgekocht voor AOW datum dan telt de afkoopsom als vermogen in box 3. Dit kan dan gevolgen hebben voor uw bijstandsuitkering. Wordt het pensioen afgekocht na AOW leeftijd dan rekent men het bedrag als inkomen en kan men de uitkeirng in mindering brengen op een bijstandsuitkering.

Ook voor toelsagen zoals zorgtoeslag en huurtoeslag telt de afkoopsom in het jaar van ontvangst als inkomen. Dus u kunt door de afkoop van een pensioen het recht op zorgtoeslag of huurtoeslag verliezen.

reageer op Jeroen Wolfsen

Bert Vermeulen

19 maart 2015 14:30:31

Ik heb een Goudenhanddruk opbouwrekening ( banksparen ). Kom in aanmerking voor de IOAW ( bijstand zonder vermogenstoets ). De vraag is nu of de genoemde rekening een spaarrekening is ( en geen invloed heeft ) of dat er in dit verband sprake is van "een uitkering in verband met arbeid" en de rekening eerst moet worden aangesproken alvorens in aanmerking te komen voor de IOAW.

reageer op Bert Vermeulen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

19 maart 2015 15:37:33

Beste Bert,

In 2009 heeft staatssecretaris Aboutaleb besloten dat een IOAW uitkering niet gekort wordt door uitkeringen uit een stamrecht. Tot die tijd was daar nog wel eens onduidelijkheid over.

reageer op Jeroen Wolfsen

Annette Versteeg uit Vianen

23 april 2015 12:06:48

Beste Jeroen,
Het zou heel goed kunnen dat ik volgens jaar een IOAW uitkering moet gaan aanvragen bij de gemeente. Ik was 51 jaar toen ik werkloos werd. Sinds een half jaar ontvang ik een deel pensioen van mijn ex man ivm pensioenverevening.
Wordt dit, net als bij de bijstand, ook niet gekort dan op mijn uitkering? Dank voor je reactie.
Hartelijke groet, Annette Versteeg

reageer op Annette Versteeg uit Vianen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

23 april 2015 18:14:47

Beste Annette,
Pensioen uitkeringen howf je niet eerst op te eten voordat je in aanmerking komt voor bijstand. Dat staat ook in ons artikel. Vorig jaar is dit al uitgebreid in het nieuws gekomen: http://www.nu.nl/politiek/3903166/wet-pensioen-opeten-in-bijstand.html
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Annette Versteeg uit Vianen

23 april 2015 18:29:51

Bedankt voor deze geruststelling. Ik mag er dus vanuit gaan dat de IOAW onder de noemer bijstand valt want dat staat dus helemaal nergens duidelijk vermeld. Slechts het woord ´bijstand´ en niet apart IOAW.
Groet
Annette

reageer op Annette Versteeg uit Vianen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

23 april 2015 18:44:11

Beste Annette,
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen of dat ook zo geldt voor de IOAW. Daar lees ik inderdaad nergens iets over. Als je echt xekerheid wil dan zul je contact op moeyen nemen met het uitvoeringsorgaan voor de IOAW.

Sanjol

2 augustus 2015 16:11:23

Beste Jeroen,
Ik zit in de IAOW en krijg als ik 60 jaar wordt (januari 2016) een overbruggingspensioen en een ouderdomspensioen. Dit krijg ik tot 65 jaar, daarna krijg ik alleen het ouderdomspensioen. Bij het wijzigingsformulier van de IAOW staat vermeld dat ik moet opgeven wat ik aan pensioen ontvang, zodat het verrekend kan worden met mijn IAOW. Ik heb het verhaal gelezen van de man in Enschede, maar daar was spraken van het vervroegd laten uitkeren van het pensioen. Dat ik bij mij niet het geval. Kan de gemeente mij wettelijk verplichten om het bedrag van het ontvangen pensioen op te geven, terwijl ik in de IAOW geen vermogenstoets heb?

Nog een andere vraag. Ik heb de instantie die het pensioen gaar uitkeren gevraagd om het pensioen op een latere datum uit te gaan keren. Hun reactie was dat het alleen mogelijk is het pensioen later uit te keren als ik een betaalde baan heb. Dit is volgens deze instantie wettelijk geregeld. Klopt dit, ik kan hier namelijk op internet niets over vinden.

reageer op Sanjol

Maarten Docter
Productexpert
Tel: 085-760 7600

6 augustus 2015 11:15:02

Beste Sanjol,
Of het wettelijk verplicht is om het bedrag van het ontvangen pensioen op te geven, daar valt over te discussiëren. Ik kan me voorstellen dat de instantie vraagt om de gegevens, maar het geen invloed heeft op de IOAW-uitkering. Inkomen uit loondienst, een WW-uitkering of pre-pensioen hebben invloed op de IOAW-uitkering. Het gaat om vormen van inkomen uit werk of die verband houden met werk. Vermogen zoals spaargeld of overwaarde in uw eigen woning hebben geen invloed op de IOAW-uitkering. U weet het zeker door het na te vragen bij UWV of uw gemeente.
Wat de pensioeninstantie als reactie geeft klopt. Uitstel van de pensioendatum is fiscaal alleen mogelijk als u als pensioengerechtigde blijft doorwerken in een dienstbetrekking. Direct na het beëindigen van de dienstbetrekking moet uw pensioen alsnog ingaan. Stelt u uw pensioen uit zonder dat uw pensioenregeling dat toestaat, dan is de consequentie dat uw gehele pensioen (progressief) wordt belast met loonbelasting + revisierente.
Met vriendelijke groet, Maarten Docter

reageer op Maarten Docter

Rene Dietz

14 februari 2016 12:23:26

Ik kom in dezelfde situatie over 2 jaar. Graag wil ik van u weten hoe het is afgelopen? Mag u het overbruggings/ouderdomspensioen houden, of wordt het verrekend met de ioaw-uitkering?
Bij voorbaat dank

reageer op Rene Dietz

John

8 augustus 2015 0:45:34

Ik heb de volgende vraag mbt aanvraag bijstand en afkoopwaarde lijfrente. Welke afkoopwaarde mag een gemeente hanteren bij afkoop, de bruto waarde (is afkoopwaarde incl. 52% loonheffing) of de nettowaarde ( is het bedrag wat je op de rekening krijgt ). Zijn hier vaste regels voor en zo ja, waar zijn deze te vinden? In mijn geval hanteert de gemeente het bruto bedrag, dus niet het netto bedrag wat je op de rekening krijgt. De verzekeraar houd immers al 52% loonheffing in.

reageer op John

Piet

15 oktober 2016 10:13:11

Hoi John,
Ik heb recent precies dezelfde vraag gesteld. Ik had in eerste instantie uw zelfde vraag niet gevonden. Heeft u daar al antwoord over ontvangen? Volgens de gemeente is dat wettelijk. Ik zei, het gaat toch wat je netto in je handen krijgt? Dat zou niet eerlijk zijn, als daar een wet voor zou zijn gemaakt. Ze weten allemaal dat er minimaal 52% bij afkoop wordt uitgekeerd en je ook nog 20 of 21% boeterente bij de fiscus moet afdragen.
Ik heb mijn advocaat gevraagd dit uit te zoeken maar die rechtsbijstandsadvocaten zijn niet zo snel van reageren.
Ik verneem graag of iemand John en mij kan helpen.
M.vr.gr. Piet

reageer op Piet

Michael

9 augustus 2015 1:15:12

Beste, ik heb een vraag over mijn lijfrente. Ik heb vorig jaar, , na het beëindigen van mijn WIA een bijstandsuitkering moeten aanvragen. Ik had op dat moment een huurschuld die ik heb afbetaald met mijn lijfrente en omdat ik eind maart met terugwerkende kracht mijn uitkering kreeg vanaf half januari moest ik die tijd overbruggen zonder inkomen. Ik had een bedrag gereserveerd om van te leven tot eind maart. Afgelopen mei, bij de uitbetaling van mijn uitkering, werd het bedrag wat ik heb gebruikt voor de schuld en het overbruggen verrekend. Het bedrag van mijn lijfrente was ongeveer 650,-. Ik begrijp niet het hoe en wat. Ik hoop dat ik hier een goed antwoord krijg en mij verder kan helpen. Alvast bedankt.

reageer op Michael

Maarten Docter
Productexpert
Tel: 085-760 7600

12 augustus 2015 17:00:22

Beste Michael,
Als ik het goed begrijp werd de lijfrente van ongeveer € 650 gezien als inkomen en bepaalde vormen van inkomen hebben invloed op de bijstandsuitkering. Zo ook inkomen uit lijfrente. Omdat de lijfrente in eerste instantie is gebruikt om de huurschuld af te betalen, maar de lijfrente eigenlijk invloed had op de bijstandsuitkering en toen al verrekend had moeten worden is dat alsnog toegepast en verrekend met de bijstandsuitkering van afgelopen mei. Ons bovenstaande weblog gaat over de wetswijziging die per 2016 ingaat. Want per 2016 is lijfrentekapitaal van € 650 (tot € 250.000) beschermd tegen korting op een bijstandsuitkering, maar tot die tijd nog niet.
Met vriendelijke groet, Maarten Docter

reageer op Maarten Docter

Marian

2 september 2015 13:40:54

Goedemiddag , ik heb een laag pensioen van mijn overleden man , en word aangevuld tot het minium inkomen door de bijstand .Ik ben 58 jaar . Mijn vraag is klopt deze regeling . Met vriendelijke groet .

reageer op Marian

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

2 september 2015 14:01:26

Geachte mevrouw,
Ik kan natuurlijk niet uw totoale financiele situatie overzien maar de bijstand is echt bedoeld om inderdaad uw inkomen aan te vullen en komt dus boven op uw andere inkomsten tot het bijstandsnivo.
Met vriendelijek groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Marian

3 september 2015 13:25:16

Dus als ik u goed begrijp , is mijn man zijn pensioen geen extra inkomen boven op mijn bijstandsuitkering . en word dus alleen aangevuld tot het minium inkomen door de bijstand . Dan eet ik nu toch ook van een pensioen . maar het is dan wel zo als ik aow gaat trekken dat dan mijn pensioen daar exta bij komt . Wat een oneerlijke regels toch , eerst moet je je spaargeld op maken , en daar al je lasten mee betalen tot het bedrag wat je dan mag overhouden . Voel me dikwijls gestraft dat mijn man is overleden . Met vriendelijke groet .

reageer op Marian

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 september 2015 9:30:24

Beste Marian,
Het syteem is inderdaad niet altijd even eerlijk in Nederland. Ik kan me uw gevoel goed voorstellen.
Jeroen wolfsen

a.bogers

4 september 2015 10:10:54

Ik heb een bijstandsuitkering aangevraagd en mij is gevraagd om de afkoopwaarde + huidige waarde van de polissen die ik heb. Op al die polissen is al 10 jaar geen premie meer betaald, door omstandigheden. Alle polishouders vertellen me dat afkoop NIET mogelijk is, maar de gemeente verplicht me dit toch te doen, anders krijg ik geen uitkering. Waar ligt de grens, wie beslist wat wel / niet mag. Ik krijg geen antwoord vanuit de polishouders over afkoopwaarden en daardoor geen uitkering vanuit de gemeente.

reageer op a.bogers

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 september 2015 10:20:28

Geachte heer of mevrouw,
Misschien goed om eerste even een misverstand op te lossen. U heeft het over de polishouders. Maar de de polishouder bent u. U bedoelt in uw vraag de verzekeraar.
Afkopen is volgens de fiscus niet toegestaan. Doet u het toch dan moet de verzekeraar in één keer loonbelasting inhouden over de hele afkoopsom (dat kan oplopen tot 52%) en u moet daarnaast nog maximaal 20% revieserente betalen aan de fiscus. In het ergste geval gaat er dus 72% van de waarde van de polis op aan de belastingen. In de voorwaarden staat dat afkoop niet is toegestaan maar daarmee doelt men dus op de fiscale spelregel. U mag de verzekeraar wel de opdracht geven om af te kopen. Dat is iets tussen u en de verzekeraar. Dus als u wilt of moet afkopen dan zal de verzekeraar daar aan mee werken.
En dat is nu het vervelende: volgens de bijstandswet moet u afkopen en als u dat doet dan houdt u er weinig aan over. En tot nu toe kan de bijstand dus eisen dat u afkoopt. Daar wordt dus niemand beter van behalve de belastingdienst.
Het is zonde van het geld maar dat zijn de regels nu eenmaal.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

a.bogers

4 september 2015 10:34:46

Dat zijn toch belachelijke regelingen? Eerst wordt je verplicht een pensioen op te bouwen, en later wordt je verplicht het te vergooien naar de staat toe. Het voel me zo bestolen ! En dat door het kabinet, in deze Rutte, die het allemaal goed heeft geregeld.
Over 7 jaar komen mijn polissen vrij voor uitbetaling. Op mijn leeftijd kom je niet meer aan een reguliere baan. Moet ik dan als straf de komende 7 jaar blaadjes gaan vouiwen
Moet ik dan

reageer op a.bogers

a.bogers

4 september 2015 10:45:07

sorry, plots was mijn bericht geplaatst zonder zelf daar notie van te hebben.

Ik wil er nog aan toevoegen, dat als ik straks met pensioen ga, NIETS meer van pensioenen over heb, als ze dan ook nog iets waard zijn?
Zo geraakt de mens geheel afhankelijk van de staat.

Ik had ook nog iets gelezen over dat de staatssecretaris de pensioenpolissen niet meer als vermogen ging aanmerken. Is dat komen te vervallen ? Of is dat in tijd uitgesteld ?

r.hadders

28 september 2015 16:45:03

Als ik het goed begrijp dan wordt met ingang van 2016 de lijfrente vrijgesteld
van boven de 650 euro van de bijstand? Dat zou goed nieuws zijn,maar ik
lees op deze site ook andere berichten die zeggen dat dat nog niet wettelijk
geregeld is.
R.Hadders

reageer op r.hadders

Naomi

18 november 2015 13:37:38

Hallo,
Mijn moeder van 61 heeft eind juli haar man verloren. Sindsdien krijgt zij bijstand en wordt ze daarin gekort met €480,- lijfrente. Deze wordt dus al uitgekeerd. Stopt dit in januari? Krijgt zij dan haar volledige bijstand en kan zij de lijfrente bewaren voor haar pensioen als zij 67 wordt?
Zij en haar man zijn altijd zelfstandig ondernemers geweest en zagen deze lijfrente als pensioen.
De vraag is eigenlijk; als de lijfrente al wordt uitgekeerd is de wet van Witteveen dan nog steeds van toepassing vanaf januari?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Groet,
Naomi

reageer op Naomi

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

18 november 2015 14:06:58

Beste Naomi,
Een hele goede en terechte vraag. Ik lees nergens een onderscheid tussen reeds uitkerende lijfrentes en nog niet uitkerende lijfrentes.
Ik denk dat als je voldoet aan de voorwaarde, genoemd in dit artikel : http://weblog.moneywise.nl/lijfrente/bescherming-zzp-pensioen-voor-de-bijstand-een-wassen-neus/ er sprake moet zijn van bescherming voor de bijstand.
De voorwaarden zijn: - Het lijfrentekapitaal is niet meer dan € 250.000 - Je moet minimaal 5 jaar voorafgaand aan het toestsingsmoment van de bijstand premie hebben ingelegd op de lijfrente. Maar niet meer dan € 6000 per jaar.
Het lijkt mij als je hier aan voldoet dat er ook bij een reeds uitkerende lijfrente vanaf 2016 niet meer gekort zou worden op de bijstandsuitkering.
Maar de wet is nog niet ingegaan, dus we kennen geen praktijkvoorbeelden.
Ik hoop voor je moeder dat het op deze manier werkt!
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen FFP

reageer op Jeroen Wolfsen

R.Pastoor

27 november 2015 11:02:17

HELDER EN DUIDELIJKE ANTWOORDEN.

gAAT DE NIEUWE REGELING UITKERING{IOAW} EN PERIODIEK LIJFRENTE UITKERING{400.00 PER MAAND} OP 01--1-2016 IN OF LATER?

reageer op R.Pastoor

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

29 november 2015 15:33:40

De regeling gaat in per 01-01-2016.

reageer op Jeroen Wolfsen

R.Vermeulen

3 februari 2016 0:34:58

Zit momenteel in bijstand . per 1-8-2016 krijg ik een vroegpensioen vanf 62 tot 65. als ik het goed begrijp word dit niet gekort op mijn uitkering? wil dit eigenlijk verzetten naar lft. 65 maar kan niet volgens verzekeraar . Kan ik die uitkering gebruiken om pensioen te sparen van 65-67 ?

reageer op R.Vermeulen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

3 februari 2016 11:08:52

Geachte heer Vermeulen,
In het pensioenreglement dat de werkgever heeft gemaakt en de pensioenovereenkomst met de verzekeraar staat omschreven welke mogelijkheden u heeft binnen de pensioenregeling. Soms is daarbij de mogelijkheid opgenomen om een pensioen uitkering eerder of later in te laten gaan. Maar soms ook niet. Als uw verzekeraar aangeeft dat deze mogelijkheid er niet is dan ben ik bang dat u dus niet uw vroegpensioen kunt uitsttellen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

r vermeulen

3 februari 2016 11:17:56

jammer. dan rest van de vraag. wordt de uitkering gekort op bijstand ?. zo nee kan ik dan met de uitkering weer penioensparen voor leeftijd 65-67 ?

reageer op r vermeulen

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

9 februari 2016 12:01:21

Geachte heer Vermeulen,
Volgens mij wordt uw bijstand niet gekort door uw pensioenuitkering. U kunt met dat geld helaas niet pensioensparen om een overbrugging te regelen voor 65-67. Daar is fiscaal geen mogelijkheid meer voor omdat de overbruggingslijfrente is afgeschaft. Dat zou ook niet veel zin hebben omdat het een 'broekzak-vestzak'constructie zou zijn. Het geld dat u in het ene jaar ontvangt gebruikt u dan via een bepaaalde contructie weer voor een uitkering in een ander jaar. Het is dan makkelijker om het geld niet op te maken als je het niet nodig hebt en te gebruiken in het jaar waarop je het wel weer nodig hebt. Dus een spaarrekening lijkt de logische oplossing.
Jeroen Wolfsen

Ronald

4 februari 2016 15:39:58

Geachte Heer/Mevr. Ik ben 57jaar en kom als ik geen werk vindt juni 2016 in de bijstand. Mijn huis heb een overwaarde van meer dan €48000. Heb ook nog een gouden handdruk staan op banksparen. Moet ik eerst mijn huis opeten en gouden handopmaken? B.V.D.

reageer op Ronald

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 februari 2016 16:41:34

Beste Ronald,
De gemeente kijkt hier op de volgende manier naar: U heeft recht op bijstand als de overwaarde huis lager dan € 49.400. Dan heeft u recht op een bijstandsuitkering als u voldoet aan 2 voorwaarden:
U woont (met uw gezin) zelf in de woning. Van u kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld omdat uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning. Voldoet u niet aan beide voorwaarden? Dan heeft u geen recht op een bijstandsuitkering. Uw gemeente kan u verplichten om de woning te verkopen. Of een (extra) hypotheek op de woning te nemen. Van het geld dat u hiermee ontvangt kunt u voorzien in uw levensonderhoud.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ronald

4 februari 2016 20:15:59

Beste Jeroen, Bedankt voor je reactie. Kom ik dan niet in aanmerking voor een IOAW uitkering, want dan blijft het vermogen toch buiten beschouwing? Ronald

reageer op Ronald

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

5 februari 2016 17:06:42

Beste Ronald,
Als je recht hebt op de IOAW verandert volgens mij het verhaal. De IOAW is een uitkering op bijstandsnivo maar kent volgens mij geen vermogenstoets.
Ik ben hier geen specialist in dus ik adviseer je hierover bij de breteffende instanties te informeren.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Lina

24 februari 2016 13:08:20

Ik heb een vraag over de situatie van mijn moeder;
Mijn moeder ontvangt een bijstandsuitkering. Nu is haar ex-partner overleden en heeft zij recht op een gedeelte van zijn pensioen (wat ze samen hebben opgebouwd toen ze nog getrouwd waren). Wordt dit in mindering gebracht van haar uitkering, of mag zij dat bedrag "houden".
Alvast bedankt voor de reactie.

reageer op Lina

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

25 februari 2016 10:05:54

Beste Lina,
Volgens mij wordt je moeder wel gekort op haar bijstandsuitkering voor het nabestaandenpensioen dat ze ontvangt.
Dat komt omdat de bijstand echt is bedoeld als een minimale voorziening. En dat betekent dat andere inkomsten daarop gekort gaan worden.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Aad

4 maart 2016 16:11:08

Geachte heer. Mijn ex-echtgenote heeft een WW uitkering, in principe tot maart 2017 Ik heb zelf een pre-pensioenregeling, die ik per September 2016 in 3 jaar tot uitkering kan laten komen. Van deze uitkering heeft mijn ex-echtgenote recht op 50%. Als ik per September 2016 besluit om uit te laten keren wordt deze pre-pensioenuitkering dan in mindering gebracht op haar WW uitkering tot maart 2017? En wordt er gekort op de bijstandsuitkering, die zij eventueel vanaf maart 2017 zal ontvangen? Mijn ex-echtgenote heeft geen verdere inkomsten, met uitzondering van partneralimentatie. Bij voorbaat dank voor uw reactie

reageer op Aad

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

5 maart 2016 20:07:00

Beste Aad,
Het is niet helemaal mijn vakgebied maar volgens mij wordt een pensioen uitkering in mindering gebracht op een WW uitkering. En ook voor de bijstand geldt dat de uitkeringen die men ontvangt in mindering worden gebracht. wil je hier zekerheid over hebben en weten hoeveel de korting bedraagt, raadppleeg dan de uitkerende instanties.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Leo

29 juli 2016 20:04:08

Beste Jeroen. Er worden hier knap onduidelijke door je gegeven. Dan wordt pensioen wel gekort op je uitkering en dan weer niet wat is het nou. Wel of niet.

reageer op Leo

Johan

11 maart 2016 11:23:01

Geachte Heer,
Ik heb een arbeidsongeschiktheids uitkering WGA en bouw geen pensioen meer op, nou wil ik mijn pensioen inleg zelf maandelijks betalen, maar als ik inde toekomst misschien in de bijstand kom, moet ik mijn zelf ingelegde pensioen dan eerst op maken, of is dat ook vrijgesteld?
Met vriendelijke groet, Johan

reageer op Johan

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 maart 2016 14:11:48

Beste Johan,
Je hoeft je pensioen dan niet af te kopen en op te eten.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

jessica

26 maart 2016 12:20:32

ik kom over 2 weken in de bijstand ik krijg nu een nabestaande pensioentje van mijn man net 150 euro netto nu is mij verteld vanuit de bijstand dat hun dit als extra inkomen zien en dat het bruto ingehouden wordt op mijn netto uitkering mag dat?

reageer op jessica

Anie

28 maart 2016 3:27:04

Ik heb een vraagje. Ik ontvang een wwb uitkering. Ik heb een maand geleden een pensioen afgekocht waarbij ik euro 2400 aan netto kreeg. Moet ik deze aan de gemeente doorgeven? Wordt mijn jaren verdiende geld opgegeten door de gemeente? krijg ik niets meer terug als ik het doorgeef?

reageer op Anie

W. Steinert

11 april 2016 17:42:10

Beste Jeroen, mijn schoonzus is al een paar jaar in de bijstand. Om haar energienota te betalen heeft zij een klein pensioentje laten uitbetalen uit werk in het verleden. Tot haar verassing word zij nu gekort op haar uitkering. Mijn vraag aan U is, kan de gemeende dat zomaar doen?

reageer op W. Steinert

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

12 april 2016 8:51:59

Geachte heer of mevrouw van Steinert,

Ja, dit is helaas zo. De bijstand is een uitkering op minimum nivo en andere inkomsten, betekent een korting op deze bijstandsuitkering.

De bescherming waar dit artikel over gaat, heeft te maken met het niet meer verplicht hoeven af te kopen van een nog niet ingegaan pensioen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Riky

29 april 2016 10:22:24

Mijn exman is overleden en nu krijg ik een brief dat ik recht heb op zijn Nabestaandpensioen Hun hebben het afgekocht omdat het bedrag te laag was om maandelijk uit te betalen aan Mijn Ben zelf 59 jaar zit in de bijstand krijg 620 euro netto pm
Wordt dat nu bij Mijn vermogen geteld dat ik mag hebben Of wordt ik gekort Gaat om een bedrag van netto 4740 euro en een van 800 euro Ik heb wel een bericht gehad dat ik een boete krijg wegens te laat door given aan de bij stand
Mvg Riky

reageer op Riky

rob vogelenzang

2 juni 2016 23:21:00

geachte heer,ff een vraagje,binnenkort ga ik de bijstand in,dit in de gemeente leiden,moet ik me levensverzekering en me pensioenverzekering opeten?deze staat vast en wordt pas op me 65ste jaar uitgekeerd.mvg rob

reageer op rob vogelenzang

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

6 juni 2016 13:36:30

Beste Rob,

Je pensioen hoef je niet op te eten. Je levensverzekering misschien wel als het een zogenaamde belastingvrije polis is.
Ik merk aan de reacties op de website dat er veel onduidelijk is, ook bij gemeentes. Laat je daarom altijd goed uitleggen waarop ze hun mening baseren.

Succes,

Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Mevr. L vd Poel

5 juni 2016 13:39:46

Geachte heer Wolfsen
Na telefonisch onderhoud met Achmea betreffende wetswijziging lijfrente beschermd tegen korting op een bijstandsuitkering heb ik de volgende vraag. Achmea keert uit maar de gemeente mag de uitkering van de lijfrente niet meer van de bijstand uitkering inhouden, is dit correct of gelden hier speciale regels voor, als ja waar moet men dan aan voldoen. (ik voeg hier aan toe, dat ik ben gedwongen door de gemeente in 2014 om de lijfrente uit te moeten laten keren omdat de gemeente het zag als inkomsten en in mindering kon brengen op mijn bijstandsuitkering) Bij navraag bij de gemeente ISD Bollenstreek vertelde men mij dat dit alleen voor nieuwe gevallen geldt en door mij gewoon eerst de lijfrente moet op eten ondanks de vele berichten van Minister Klijnsma Kunt u mij hier het enige goede antwoord op geven Bij voorbaat hartelijk dank Met vriendelijke groet, Lia

reageer op Mevr. L vd Poel

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

6 juni 2016 13:58:38

Geachte mevrouw van de Poel,
Het is inderdaad zo dat een lijfrente nu niet meer verplicht hoeft te worden afgekocht als u voldoet aan de voorwaarden ( zie artikel). Maar voor oude lijfrentes, dus voor de ingangsdatum van de wet op 1 april 2016 geldt dit helaas niet.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Gwendolyn

24 augustus 2016 13:06:22

Beste Jeroen,
Het einde van mijn ww is in zicht en het is mij helaas niet gelukt een nieuwe baan te vinden. Nu dacht ik in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering.
Echter een medewerker van de gemeente belde mij zojuist im te vertellen dat de waarde van mijn auto samen met de waarde van mijn lijfrentepolus te hoig is om in aanmerking te komen voor bijstand. Ik ben geen zzp-er en daarom zou mijn lijfrentepolis niet beschermd zijn zegt zij.
Kan jij mij hier a.u.b. een helder antwoord op geven? Ik dacht dat het wetsvoorstel er voor iedereen was en niet enkel voor zzp-ers. De lijfrente heb ik al zeker 15 jaar denk ik. Eerst betaald via spaarloon, met gebruik van jaarruimte. Later zelf maandelijks bijdrage gestort.
Alvast dank voor je reactie.
Hartelijke groet,

reageer op Gwendolyn

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

26 augustus 2016 12:00:53

Beste Gwendolyn,
Er is iedere keer onduidelijkheid over deze wetgeving en we krijgen van verschillende mensen verschillende verhalen te horen. Volgens mij is het onjuist dat men je wil korten omdat je een lijfrentepolis hebt, hierbij ga ik er vanuit dat deze polis nog opbouwt en niet uitkeert.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Gwendolyn

1 september 2016 23:35:43

Dank je wel Jeroen. Ik heb binnenkort een gesprek met de gemeente hierover, want ik verwees naar het wetsvoorstel en hoorde vervolgens niets meer. Ondertussen zit ik zonder geld...

reageer op Gwendolyn

Gwendolyn

7 september 2016 10:26:07

Beste Jeroen,
Men wil toch echt dat ik een afkoopberekening bij mijn verzekeraar (waar ik de polis heb) laat maken. Ik heb ze gewezen op de artikelen op deze site en het wetsvoorstel, dat akkoord is bevonden, maar ze blijven hameren op de voorwaarden (waar ik overigens gewoon aan voldoe, ik bouw al 16 jaar op, betaal netjes iedere maand en heb alle jaren gebruik gemaakt van de jaarruimte). Men beweert dat zij gewoon de lijfrentepolis als inkomsten mogen tellen. Heb je nog tips wat ik kan doen?
Met vriendelijke groet,

reageer op Gwendolyn

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

8 september 2016 8:54:21

Beste Gwendolyn,
Deze wetgeving en de uitvoering daarvan levert bij ons en bezoekers van de website nog steeds veel vragen op. De fiscaal juridische afdeling van REAAL heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven. Als je dit doorleest kun je je zelf zien wat dit voor jouw situatie betekent. Hier vindt je het artikel bescherming lijfrente bijstand
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

Piet

13 oktober 2016 11:56:22

Beste Jeroen,
Ik heb dit jaar een bijstand aanvraag gedaan en deze is afgewezen ivm lijfrente welke ervoor zorgde dat ik boven de vermogensgrens kwam.
Wat mij verbaasde, is dat de gemeente is uitgegaan van het tussentijdse bruto afkoopbedrag. Terwijl mijn verzekeraar, Nationale Nederlanden aangaf, dat ze bij tussentijdse uitkering 52% belasting direct moeten verrekenen en daarna krijg ik over het brutobedrag volgens N.N. ook 21% naheffing (boeterente) van de belastingdienst.
Volgens de reactie van de gemeente is wettelijk bepaald dat zij met bruto bedragen mogen rekenen. Vreemd zei ik, want het gaat toch altijd wat je onder de streep in je handen hebt?
Graag uw spoedige reactie.
M.vr.gr. Piet

reageer op Piet

lia

16 november 2016 15:47:56

Ik ben in de bijstand geraakt doordat mijn onderneming failliet ging en daarvoor raakte ik al arbeidsongeschikt door een chronische ziekte. Door een oude werkgever zou ik nu bij 62 jaar met prepensioen (voormalige vut)(dec.2016) moeten gaan. Deze is niet aangesloten bij een CAO regeling, en deze werkgever bestaat ook niet meer. Graag wil ik dit prepensioen opschorten naar mijn pensioen gerechtige leeftijd (67), want het is onvoldoende om van te leven. Moet dat pensioenfonds mij daar in tegemoet komen? Of niet? Volgens de participatie wet art15, zou dat moeten kunnen en zou de gemeente daarin ook mee moeten gaan. Ik ben benieuwd naar uw mening. Mvrgr. Lia

reageer op lia

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

18 november 2016 12:00:57

Beste Lia,
Het ligt aan de afspraken in je pensioenreglement of dit kan. Er is maar een route die je moet volgenn en dat is contact opnemen met de pensioenuitvoerder of verzekeraar.
succes!
Jeoren Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Elien

22 november 2016 16:22:56

Beste Jeroen. Zit al vanaf een aantal jaren in de IOAZ. Heb naast deze uitkering tot en met Februari 2015 alimentatie mogen ontvangen van mijn ex echtgenoot. Vanaf augustus 2013 ontvang ik een prepensioen van netto €37,43 per maand. Mijn IOAZ is € 918,63 per maand. Dit geef ik natuurlijk op aan de belasting net als de ontvangen alimentatie van de afgelopen jaren. Ook de afdeling Toeslagen van de overheid geef ik dit natuurlijk door. Helaas ben ik het vergeten door te geven aan de Gemeente die de IOAZ uitbetaald. Op 30 juni 2016 kreeg ik een brief van de gemeente waarin stond dat ik vanaf januari 2016 pensioen zou ontvangen. Op 4 juli heb ik geantwoord dat ik dit prepensioen al vanaf 1 augustus 2013 ontvang. Afgelopen 2 november kreeg ik eindelijk antwoord op mijn brief van 30 juni ( ruim 4 maanden later!!!) Men gaat mijn uitkering met € 97,= per maand korten. Ik geef toe dat ik het pensioen niet heb doorgegeven aan de gemeente. Wel aan de afdeling Toeslagen en aan de Belasting. Heeft de gemeente correct gehandeld? Weet werkelijk niet waar ik van moet gaan leven. Heb in dit geval ongeveer € 40,= per maand teveel inkomen netto anders mocht ik naar de voedselbank. Ben nu bijna 65 jaar en ben in de IOAZ terecht gekomen door een ernstig ongeluk. Wil u mij a.u.b. antwoorden. Al bij voorbaat vriendelijk dank. Groet Elien.

reageer op Elien

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

22 november 2016 16:40:40

Beste Elien,
Ik kan je helaas hier niet mee helpen. Ik ben geen specialist in de werkwijze van Gemeentes en weet niet wat de regels zijn.
Het spijt mij dat ik u niet verder kan helpen.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Elien

11 december 2016 21:24:11

Dat is jammer Jeroen. Dan ga ik verder zoeken naar een antwoord. Zijn er wel landelijke regels over het korten op uitkeringen. Men gaat mij niet alleen € 97,= per maand korten ( Het hele komende jaar 2017) op de uitkering van € 918,63 maar men gaat daar bovenop ook het pensioentje inhouden. De afgelopen maand maar gelijk 4 maanden in 1 x. Hierdoor moest ik deze maand van een IOAZ uitkering van € 734.= rondkomen. Dus mijn vraag is als bijstand niveau het minimalen is om van te leven mag men dan wel zoveel per maand inhouden? Vriendelijke groet Elien.

reageer op Elien

de jong

24 december 2016 13:59:25

Vraag
mijn schoonvader is overleden nu moet mijn schoonmoeder bijstandsuitkering aanvragen. word dan de nabestaande pensioen die ze gaat krijgen hier op ingehouden ? mvg g de jong

reageer op de jong

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

27 december 2016 9:19:32

Geachte heer de Jong,
De bijstandsuitkering is een uitkering op minimumniveau. In de bijstand geldt de hoofdregel dat al uw inkomsten worden gekort op uw uitkering. Op deze hoofdregel zijn een aantal uitzonderingen. Sommige inkomsten worden namelijk niet gekort of worden gedeeltelijk vrijgelaten.
De gemeente bepaalt welke inkomsten (gedeeltelijk) zijn vrijgesteld. U moet dus altijd al uw inkomsten doorgeven aan de gemeente. U hoort dan van de gemeente wat de gevolgen zijn voor uw uitkering.
Als u inkomsten niet meldt bij de gemeente kan dit leiden tot:
-een korting op uw uitkering, als straf voor het niet melden van de inkomsten, en -terugvordering van de eventueel teveel ontvangen uitkering
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

marius de groot

11 januari 2017 10:37:01

vraag Pensioen was verzekerd via DeltaLoyyd. Nu gaven zij aan dat het pensioen vervroegd zou uitkeren in 2012. Heb nooit enig bericht van DeltaLoyyd ontvangen over vervroegde pensioenuitkering en/of van mijn werkgever enig bericht/melding ontvangen dat ik met vervroegd pensioen zou gaan.Ben in 2005 i.v.m. reorganisatie ontslagen en heb ww ontvangen tot 2011. 2012 in de bijstand gekomen. DeltaLoyyd heeft het zogenaamde vervroegde pensioen geparkeerd en eenmalig het bedrag toen uitgekeerd na aftrek van diverse heffingen op het moment van mijn werkelijke pensioenleeftijd. 2016. Het gaat om een netto bedrag van 35ooo euro. Dit is door mijn bewindvoerder op een spaarrekening gezet, omdat hij niet precies weet wat hij hiermee aanmoet.Nu zegt de gemeente Stadskanaal dat zij gaan terugvorderen vanaf 2012 tot 2916, omdat het inkomen zou zijn. Heb nooit enig bedrag ontvangen gedurende deze periode, hoe kan dit dan als inkomen worden beschouwt? Het was een eenmalige PENSIOEN uitkering die was uitgesteld. DeltaLoyyd heeft zelf bevestigd dat dit een pensioenuitkering was. Helaas een eenmalige uitkering. Eenmalig omdat het een uitgestelde uitkering was. Klopt dit verhaal van de Gemeente?

reageer op marius de groot

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

11 januari 2017 13:07:32

Beste Marius,
Wat een vervelende situatie. In de praktijk blijkt dat gemeentes allemaal heel verschillend omgaan met deze materie. en er is eigenlijk geen touw aan vast te knopen. Ik ben ook geen specialist in de wetgeving in dit verhaal. De doelstelling van deze wet is dat mensen niet gedwongen worden om pensioen af te kopen omdat ze een bijstandsuitkering krijgen. Afkopen heeft namelijk vervelende fiscale gevolgen en de schade daarvan staat niet in verhouding met het belang. Pensioenuitkeringen die in zijn gegaan of in zouden kunnen gaan worden wel gekort op een bijstandsuitkering.
Het spijt mij u niet anders te kunnen berichten.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

elly

2 april 2017 9:31:32

ik heb een nabestaande pensioen van 23 euro per maand dat word ingehouden door de sosiale dienst mijn vraag is kan dat mijn vriendelijke dank

reageer op elly

Ben

10 mei 2017 9:48:49

Mijn lijfrente kan tot uitkering komen op 1 juli 2017. Ik gaat - zo als het er nu naar uitziet - op 31 december 2018 van de WW naar de bijstand. Gezien de reacties is het niet zinvol om een lijfrente te kopen. Wat is verstandig: in 1x uitkeren en afrekenen met de fiscus (inkomen WW is momenteel onder het bijstandsniveau) of uitstellen tot AOW datum, die momenteel staat op 2028 Met vriendelijke groet,
Ben

reageer op Ben

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

10 mei 2017 11:46:43

Beste Ben,
Als je uitstel tot AOW leeftijd voorkom je dat de bijstand wordt gekort door de uitkeringen die je ontvangt en je betaalt na je AOW leeftijd in bijna alle gevallen minder belasting. Het nadeel is dat je dan langer op je geld moet wachten. Als je nu afkoopt kost je dat in het slechtste geval 52% belasting plus daaroverheen nog een boete van 20% revisierente van de fiscus, dus in totaal oplopend naar 72%.
Uitstel van de uitkering is dus zeker een optie. Je kunt heel makkelijk vergelijken welke bank de hoogste uitkering biedt voor je lijfrente op https://www.moneywise.nl/lijfrente/
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Rowanna

24 mei 2017 10:02:46

Beste,
Onlangs kreeg ik een brief van mijn een van mijn pensioenverzekeraars met de mededeling dat ik mijn pensioen kan afkopen. Het totale (eenmalige) nettobedrag zou zo'n €800,- zijn. Momenteel ontvang ik een bijstandsuitkering en heb daarom bij de gemeente geïnformeerd naar de mogelijke consequenties.
Het antwoord luidde dat ik perse tot afkoop over moet gaan en dat het bedrag, gebaseerd op mijn levensverwachting, over een langere periode wordt gekort op de uitkering(maandelijks). Het restant kan tot mijn vermogen worden gerekend.
Nu heb ik net berekend op de website van het CBS dat ik statistisch gezien de leeftijd van 84 jaar zal bereiken. Ik ben momenteel 38. Het zou dan gaan om 45 jaar die mij resten tot aan mijn overlijden. Klopt dan de volgende berekening: €800/45 = €17,78/jr = €1,48 /mnd ? Met andere woorden: is dit laatste ongeveer wat er van mijn uitkering zal worden ingehouden op maandbasis? En wanneer ik weer aan het werk ga, wat gebeurt er dan met het resterende bedrag? En ben ik echt verplicht het bedrag uit te laten keren?
Alvast dank voor uw reactie!
Vriendelijke groet, Rowanna

reageer op Rowanna

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

24 mei 2017 11:35:23

Rowanna,
Dit is een stukje wetgeving wat veel onduidelijkheid oplevert en het lijkt erop dat gemeentes allemaal verschillende dingen doen. Ik denk niet dat het werkt zoals jij berekent maar dat er gewoon het hele bedrag in een keer ingehouden wordt. Maar vraag dat vooral bij jouw gemeente op.
Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Rowanna

29 mei 2017 11:35:04

Beste Jeroen,
Dank voor je reactie.
Volgens de gemeente wordt het bedrag juist niet in een keer ingehouden, maar wordt er maandelijks een klein bedrag in mindering gebracht op de uitkering en het restant kan tot het vermogen worden gerekend. Dit is wat ik letterlijk als reactie kreeg, vandaar de berekening die ik had gemaakt. Ik zal nog eens bij de gemeente informeren naar wat de daadwerkelijke consequenties zullen zijn.
Op mijn vraag of ik inderdaad verplicht ben tot afkoop over te gaan, heb ik nog geen antwoord gekregen. Verschilt dit ook per gemeente?

reageer op Rowanna

Rowanna

24 mei 2017 10:10:47

Correctie: mijn levensverwachting heb ik berekend op rekenkeizer.nl (die maakt gebruik van de gegevens van het CBS).

reageer op Rowanna

Curly

5 september 2017 16:59:49

In het artikel wordt gesproken over een wetswijziging die waarschijnlijk in 2015 gaat plaatsvinden. Het is nu midden 2017. Het zou fijn zijn als de tekst in het artikel een update zou krijgen naar de huidige situatie en wetgeving, zodat je als gebruiker niets eerst tientallen antwoorden door moet scrollen om iets zinvols tegen te komen

reageer op Curly

Jgh grondhuis

31 oktober 2017 10:46:47

Hallo heb iaow uitkering ben nu 61 jaar kan nu gedeelte pensioen krijgen ! Vraag is word dit gekort op uitkering /ben ik verplicht dit te laten uitbetalen ???

reageer op Jgh grondhuis

peter

12 december 2017 21:31:24

Hallo Jeroen, in september ontvang ik prepensioen (wordt eenmalig afgekocht volgens de verzekeraar vanwege het kleine bedrag). Heb tevens een bijstandsuitkering. Wordt dit bedrag dan gekort op mijn bijstand?

reageer op peter

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 januari 2018 21:22:53

Beste Peter,
Ja, dat kan zeker en is afhankelijk per gemeente.
Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Nelly

3 januari 2018 23:34:05

Ik ben 60 jaar en ontvang een bijstandsuitkering. Ik ben in 1996 gescheiden en heb afstand gedaan van het pensioen over de periode van mijn huwelijk. Wel is er nog een bijzonder partnerpensioen, waar ik recht op heb als mijn ex man komt te overlijden. In de hoop dat dit voorlopig natuurlijk nog niet aan de orde is, maar zo wel, wordt dit dan in mindering gebracht op mijn bijstandsuitkering. Het zijn geen grote bedragen.

reageer op Nelly

Thea

31 mei 2018 14:53:52

Hallo Jeroen, ik ben 62 jaar en kan 1augustus a.s. pensioen krijgen van mijn ex-partner die dan 66 wordt. Nu begrijp ik uit bovenstaande berichten dat mijn bijstand niet gekort gaat worden, maar hoe zit het met de huurtoeslag en de zorgtoeslag. Wordt mijn aanvullende pensioen dan gebruikt voor bv. de huurtoeslag. En wat als ik het pensioen nu weiger, krijg ik dan over 5 jaar helemaal geen pensioen van mijn ex, omdat ik het geweigerd heb?

reageer op Thea
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons