Moneywise.nl » Weblog » Lijfrente » Fiscale oudedagsreserve (FOR) en banksparen. Wat is er mogelijk?

Fiscale oudedagsreserve (FOR) en banksparen. Wat is er mogelijk?

dinsdag 18 november 2014 om 21:02:14 Maarten Docter 63 reacties
berekenenAls zelfstandig ondernemer kunt u gebruik maken van de fiscale oudedagsreserve, beter bekend als FOR. Dit lijkt een interessante regeling maar wat is nu echt het voordeel van de FOR en kleven er ook nadelen aan?

Is de FOR nu echt een oudedagsvoorziening? Waar is mijn FOR geld eigenlijk? Kan ik ook rendement maken op mijn FOR?
Zomaar een aantal vragen uit de dagelijkse praktijk. We leggen het u graag uit.

FOR is uitstel van betaling maar in feite een belastingschuld


Als u gebruik maakt van de FOR brengt u een bedrag in mindering op de winst van uw bedrijf. U mag in 2018 maximaal 9,44% van de winst in mindering brengen. Het maximum bedrag dat u als FOR mag reserveren is € 8.775 (2018). Over het bedrag dat u reserveert hoeft u in 2018 geen belasting te betalen. U krijgt dus uitstel van betaling.

Afrekenen over FOR


Het is de bedoeling dat u het geld dat u reserveert met de FOR ook daadwerkelijk opzij zet. Maar in veel gevallen wordt het geïnvesteerd in het bedrijf. De FOR staat wel op de balans als reservering maar veel ondernemers hebben er geen echt geld tegenover staan. En het is dan ook maar de vraag of er rendement mee wordt gemaakt. Het verdwijnt als het ware in het bedrijf.
Maar op enig moment zult u over het bedrag dat u als FOR heeft opgebouwd moeten afrekenen met de fiscus. Voor de meeste ondernemers is dat het moment waarop ze het bedrijf beëindigen. Maar niet elke ondernemer heeft dus daadwerkelijk geld hiervoor gereserveerd. Vaak gaat men er vanuit dat de verkoop van het bedrijf voldoende geld oplevert om de belasting die betaald moet worden over de FOR te kunnen betalen.  Als dat tegenvalt is er een probleem. De belasting moet gewoon betaald worden. En in plaats dat er nog wat overblijft uit de verkoop van het bedrijf kan men dus met een belastingschuld blijven zitten.

Belangrijk
Update: Uitspraak Hoge Raad: geen dubbele ZVW bijdrage over afstorten oudedagsreserve

FOR en banksparen


Steeds meer mensen realiseren zich dat het verstandig is om tussentijds iets met de FOR te doen. Meestal ontstaat dit besef bij ondernemers die al een aantal jaren bestaan en inmiddels over meer liquide middelen beschikken. Na de hectische startjaren ontstaat er een beter beeld bij de financiën van privé en het bedrijf.
Dat is dan vaak het moment om na te denken over de FOR reservering. Als u het prettig vindt om uw oudedagsvoorziening ook daadwerkelijk op te gaan bouwen en buiten het bedrijf te brengen dan kunt u  op ieder gewenst moment de FOR omzetten naar banksparen. Dat kan dus tijdens het bestaan van de onderneming maar ook bij het opheffen van de onderneming.

Tijdens de opbouwperiode kunt u ervoor kiezen om de FOR af te storten naar banksparen. Dat gaat in principe in twee stappen. Eerst laat u de FOR (of een deel) vrijkomen en wordt uw belastbare inkomen met dit bedrag verhoogd. U zou dan dus in één keer belasting moeten betalen over het de FOR afname. Maar als u het bedrag doorstort naar een lijfrente bankspaarrekening dan heeft u voor hetzelfde bedrag meteen een aftrekpost. En is uw inkomen weer naar beneden aangepast. Het omzetten van For naar banksparen gaat dus fiscaal neutraal. U hoeft geen belasting te betalen.

Als u kiest voor een opbouwrekening ( omdat u nog niet de AOW leeftijd heeft bereikt) dan betaald u gedurende die opbouwperiode dus geen belasting over de waarde op de lijfrente bankspaarrekening. Ook geen vermogensrendementsheffing in box 3. Pas als u op AOW leeftijd het saldo op de opbouwrekening omzet naar een uitkeerrekening gaat u over iedere uitkering belasting betalen.

FOR omzetten bij staking onderneming


Zet u de FOR om bij staking van de onderneming, gebeurt er eigenlijk hetzelfde. De stakingswinst wordt verhoogd met de vrijvallende FOR en omdat u deze meteen afstort bij een bank wordt deze met hetzelfde bedrag weer vermindert.  Ook dan hoeft u dus niet in één keer belasting te betalen over het hele bedrag. Pas als u het geld laat uitkeren via een banksparen uitkeerrekening gaat u over iedere ontvangen uitkering belasting betalen.

Zolang als u ondernemer bent en het ondernemersvermogen hoger is dan de FOR stand kunt u de FOR gewoon laten staan. Het is dus niet zo dat de FOR op AOW leeftijd moet worden omgezet in een lijfrente uitkering of dat u op dat moment moet afrekenen met de fiscus. U mag na het bereiken van de AOW leeftijd niet meer doteren aan de FOR.

Zet u de FOR om na beëindiging van de onderneming dan hoeft u niet meteen te beginnen met uitkeren. U mag doorsparen tot maximaal 5 jaar na het bereiken van de AOW leeftijd.

Mogelijkheden lijfrente uitkeringen


U moet er rekening mee houden dat u pas de FOR kan laten uitkeren via banksparen vanaf uw AOW leeftijd. De uitkeringsduur is dan minimaal 5 jaar en de uitkering per jaar mag niet meer bedragen dan € 21.483 (2018) per jaar. (te samen met eventuele andere lijfrente uitkeringen die u tijdelijk laat uitkeren)

Bij welke bank kan ik mijn FOR  het beste afstorten?


Ook dit is een vraag die ons vaak gesteld wordt. U kunt heel gemakkelijk zelf alle banken vergelijken en bepalen welke bank u de hoogste rente biedt. U kunt gratis een offerte aanvragen voor een lijfrente bankspaarrekening. Via MoneyWise kunt u snel en goedkoop een bankspaarrekening openen . Voor eenmalig € 165 openen we de rekening voor u bij de bank van uw keuze en vertellen we u hoe u het geld fiscaal veilig kan overboeken naar uw nieuw lijfrente bankspaarrekening.
Maarten Docter

Maarten werkte van 2013 tot 2016 voor MoneyWise.nl en is na een uitstap gelukkig weer terug bij MoneyWise.nl. Hij helpt je graag weer.

Heb je een vraag? Stel hem dan hier of bel ons op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Arno

29 december 2015 22:11:42

Als ik mijn FOR voor 2015 wil inzetten in een bankspaarproduct, is er dan een uiterste datum waarop dat geregeld moet zijn?

reageer op Arno

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 januari 2016 14:17:34

Beste Arno,
Op zich is er niet echt een fiscale datum waarop je de FOR om moet zetten, dat kan het hele jaar door want de handeling op zich is fiscaal neutraal. De FOR stand op de balans neemt af en daar tegen over komt de storting als lijfrente banksparen te staan. Het echte belastingvoordeel onstaat niet als je het omzet naar banksparen maar is daarvoor al ontstaan toen je gebruik maakte van de FOR. Dat was immers het moment dat je de winst drukte door de FOR als aftrekpost op te voeren.
Omdat het voor de boekhouding belangrijk kan zijn om dit in een bepaald jaar te doen, is er een terugwentelingstermijn van 6 maanden. Dat betekent dat je tot 30 juni 2016 de FOR om kan zetten naar banksparen en dat de FOR dan nog per 2015 van de balans af kan. In die zin is er boekhoudtechnisch dus wel een fiscale datum. Je vindt deze in de wet inkomsten belasting artikel 3.130 tweede lid..
Als je de FOR om wilt zetten naar banksparen dan kun je hier zien welke bank de hoogste rente biedt voor lijfrente banksparen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

ad

30 december 2017 19:25:19

Beste Jeroen,
Ik heb een vraagje over het omzetten van FOR in lijfrente / banksparen m.b.t. Box 3. Je schrijft dat er een 'terugwentelingstermijn' is. Ik had dit jaar FOR moeten storten, maar ben het vergeten. Dus nu moet het na 1 januari (peildatum voor de belastingdienst qua vermogen). Mijn vraag: Als nu ik voor 30 juni 2018 FOR stort op een lijfrenterekening, betekent dit dan ook dat je over het gestorte bedrag over 2018 (en misschien 2017?) geen vermogensrendementsbelasting betaald? Met vriendelijke groet, Ad
Omdat het voor de boekhouding belangrijk kan zijn om dit in een bepaald jaar te doen, is er een terugwentelingstermijn van 6 maanden. Dat betekent dat je tot 30 juni 2016 de FOR om kan zetten naar banksparen en dat de FOR dan nog per 2015 van de balans af kan. In die zin is er boekhoudtechnisch dus wel een fiscale datum. Je vindt deze in de wet inkomsten belasting artikel 3.130 tweede lid..

reageer op ad

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

1 januari 2018 20:19:10

Ad,
De peildatum van je vermogen is en blijft 1 januari. Als je je privé vermogen moet aanspreken om je FOR af te storten dan daalt het vermogen n box 3 maar omdat je dat na 1 januari doet, heeft dat geen gevolgen voor je VRH ( je betaalt dus gewoon belasting in box 3).
Normaal gesproken staat je FOR kapitaal nog op een zakelijke rekening maar in de praktijk is het geld vaak naar privé gegaan. Je boekhouder of accountant kan je beter informeren over jouw prive situatie.
Jeroen

Juan

25 januari 2016 12:05:15

Als je besluit de FOR om te zetten naar een lijfrente-opbouw product, dan valt in dat jaar de FOR vrij en wordt opgeteld bij de ondernemingswinst. Maarten schrijft dat je voor dit zelfde bedrag de lijfrente-aftrek kunt opvoeren. Als ik de rekenregels lijfrente-aftrek goed volg, wordt deze onttrekking vanzelf gebruikt voor de verhoging van de lijfrente-aftrek. Deze handeling verhoogt dus in feite de jaarruimte?

reageer op Juan

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

25 januari 2016 12:09:27

Beste Juan,
Het is een beetje een 'broekzak-vestzak'rekenoefening. Door het vrijvallen van de FOR ontstaat er een bijtelling en tegelijkertijd ontstaat er een aftrek ter hoogte van het afgestorte FOR bedrag. Technisch verhoog je niet de jaarruimte maar komt er een aparte aftrekmogelijkheid bij voor het afstorten van de FOR.
Jeroen Wolfsen FFP

reageer op Jeroen Wolfsen

lidwina

7 februari 2016 11:22:51

Ik zie nu (2016) dat we in 2013 te veel geld op onze "FOR-bankspaarrekening" gestort hebben. Destijds wel gekeken naar de grens van 12% vd winst, maar niet naar de grootte van het pensioengat. iK had toen, naast eigen onderneming ook nog een 0,5 loondienst aanstelling. En het pensioengat was kleiner dan 12% vd winst. Hoe corrigeer je dat? A) bij de belastingdienst en b) bij de bank (spaarrekening) vriendelijke groet, Lidwina

reageer op lidwina

Jochem Kessens
Productexpert
Tel: 085-760 7600

7 februari 2016 12:59:56

Beste Lidwina, Indien het zeker is dat u teveel gestort heeft op uw bankspaarrekening, dan kunt u bij de belastingdienst een 'verklaring geruisloze terugstorting' aanvragen. Het teveel gestorte bedrag kan dan worden teruggestort zonder fiscale consequenties. De bank zal hier aan meewerken, maar het is goed om van te voren te vragen of er kosten voor worden gerekend. Zeker als het geld op een deposito staat (vaste rente), dan kunnen er kosten worden gerekend. Lees ook ons weblog: Teveel gestort als lijfrente? Vraag om een 'verklaring geruisloze terugstorting'.

reageer op Jochem Kessens

lidwina

7 februari 2016 17:58:25

Beste Jochem Kessens, Erg bedankt voor dit duidelijke en snelle antwoord. Ik had al her en der gevraagd, maar niemand wist het! Vriendelijke groet, Lidwina

reageer op lidwina

Juul

30 maart 2016 11:21:01

Je zou toch voor de AOW leeftijd je FOR moeten afrekenen met de Fiscus, en deze verplaatsen naar een bankspaarproduct om fiscale nadelen te voorkomen ? Ik ben geboren op 2-6-1951. Voor wanneer moet ik de FOR afrekenen met de belasting ? Is dat dan 2-6-2016 of 2-6-2016 plus 6 maanden ?

reageer op Juul

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

4 april 2016 16:18:18

Beste Juul,

Ik hen nog even een paar stukken tekst toegevoegd aan het artikel. Je hoeft je FOR pas om te zetten als je je ondernemening staakt. Dat kan dus ook na het bereieken van de AOW leeftijd zijn. De uitkering hoeft op dat moment niet meteen te beginnen. Je mag nog een aantal jaren doorsparen op een bankspaaropbouwrekening ( je kunt niet mee doteren aan deFOR< immers je bedrijd is beiendigd en /of je bent over de AOW leeftijd heen). Dat kan tot maximaal 5 jaar na het bereiken van de AOW leeftijd.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Edwin

17 april 2016 22:39:18

In 2014 heb ik, omdat ik hier geen inkomsten meer uit genereerde, mijn eenmanszaak (ZZP) gestaakt (uitgeschreven bij KvK). Over de FOR (28.000) die uit de onderneming vrij valt heb ik volledig belasting moeten betalen.
In 2015 heb ik de onderneming echter weer opnieuw opgericht. Kan ik nu de oude FOR ook weer nieuw leven inblazen of ben ik de betaalde belasting over die 28.000 gewoon kwijt?

reageer op Edwin

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

18 april 2016 8:45:41

Beste Edwin,

Als je je FOR hebt afgerekend dan is er geen weg meer terug nu je weer zelfstandig ondernemer bent geworden.
Je kunt wel weer opnieuw beginnen met het opbouwen van de FOR.

Of je kiest ervoor om gebruik te maken van de lijfrente aftrek en stort hetgeld op een bankspaarrekening. Dan heb je het zelfde belastingvoordeel als bij de FOR maar hoef je niet in één keer af te rekenen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

John

10 mei 2016 14:01:10

Hi, Ik ben geemigreerd in dec.2015 en was zzp-er. Heb de zaak stopgezet. Nu staat er 22000,- euro in de For. In hoeveel jaar kan/mag ik dat terugbetalen? Mijn boekhouder stelde voor een lijfrente af te sluiten voor 18000,- Daar ben ik dan ook elke maand een bedrag voor kwijt en moet bij uitkering ook met belasting afrekenen. Wat is de beste/makkelijkste keuze? Bvd Mvg, John.

reageer op John

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

10 mei 2016 14:17:09

Beste John,

Op het moment dat je de onderneming staakt valt de FOR vrij en moet je er over afrekenen. Op dat moment kun je er ook voor kiezen om het bedrag in een lijfrente te storten. Dan kun je het laten staan tot je AOW leeftijd. Op dat moment koop je dan een uitkering aan en betaald dan belasting over iedere maand uitkering en niet over het hele bedrag in een keer.

Wat het even lastig maakt is dat je niet meer in Nederland woont. Niet elke bank biedt een lijfrente bankspaarrekening aan en niet elke verzekeraar een lijfrente polis. Maar we zijn hierin gespecialiseerd en weten precies wie wat en welk land kan regelen. Dus bel of mail ons maar even.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Charles

10 mei 2016 23:43:40

Goedenavond, ik wil graag (een deel)van de FOR afbouwen. Dus bijtelling winst en aftrek premie. Echter over de (extra) winst pak je ook weer je MKB vrijstelling van 14%...m.i. win/win situatie toch? Even voor de zekerheid: de storting in een bankspaarprodukt gaat niet ten laste van je jaar of reserveringsruimte neem ik aan? Moet dit dan ook expliciet worden aangegeven dat je gebruikt maakt van de FOR afstorting? Groet Charles

reageer op Charles

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

11 mei 2016 8:55:08

Beste Charles,
Als je de FOR laat vrijvallen vermeerdert dat op dat je winst en zul je hierover moeten afrekenen. Dat kun je voorkomen door op het zelfde moment gebruik te maken van de mogelijkheid om het bedrag op een lijfrente bankspaarrekening te zetten. Je vermindert dan weer de winst waardoor je per saldo op nul uitkomt. Dat moet je dus inderdaad op die manier verwerken in de aangifte. Dit gaat niet ten kosten van je jaarruimte of reserveringsruimte.
De hele MKB vrijstelling staat hierbuiten.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Charles

11 mei 2016 11:11:53

Beste Jeroen, Toch niet helemaal eens met je antwoord. Op het moment dat je FOR (deels) afbouwt vermeerdert dat inderdaad je winst en dus je MKB vrijstelling (14%). De aftrek van de premie (banksparen) geef je aan bij het onderdeel 'premies voor inkomensvoorzieningen', dit staat los van de belastbare winst uit onderneming. Groet Charles

reageer op Charles

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

11 mei 2016 11:39:15

Charles,
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het ook even nagevraagd bij een fiscaal jurist. Ik ging er helemaal vanuit dat het het vrijvallen en afstorten van de FOR in een lijfrente volledig fiscaal neutraal zo gaan. (Dat is ook best een logische gedachte) Maar er zit inderdaad 14% MKB vrijstelling op de winst tussen. De winst wordt verhoogd door het vrijvallen. Dus het levert een voordeel op.
Daar staat tegen over dat de zelfstandigen aftrek lager wordt (deze daalt immers bij hogere winst) en je hebt door het doteren aan de FOR in de voorafgaande jaren een lager winst gehad en daardoor destijds minder MKB vrijstelling.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

Charles

11 mei 2016 14:51:25

Jeroen, ik ben hier niet om mijn gelijk te halen hoor, maar jouw stelling dat de zelfstandigenaftrek lager wordt door een hogere winst klopt niet. Sedert 2012 is deze aftrek vast (€ 7.280)! Groet Charles

reageer op Charles

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

11 mei 2016 15:19:32

Beste Charles, Je komt misschien niet om je gelijk te halen maar je krijgt het wel! Want je hebt ook gelijk. Ik ben al jaren niet meer zelfstandig ondernemer voor de fiscus en had dit niet meegekregen!

Dank je wel voor je waardevolle toevoegingen.

Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Jan

15 juni 2016 12:45:11

Beste Jeroen,
Is het mogelijk om de FOR na staking VOF in eigen beheer voort te zetten in een BV waarbij ik 50% aandeelhouder ben (zonder af te rekenen)? Of is het verplicht dit bij een verzekeraar of bank onder te brengen in de vorm van kopen van een lijfrente?
Met vriendelijke groet,
Jan

reageer op Jan

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

15 juni 2016 13:35:55

Beste Jan,
Ja, het is mogelijk om de FOR om te zetten en een lijfrente te bedingen bij de BV. Dit kan bij een zogenaamde ruisende inbreng van de vof naar de bv.
Laat je goed voorlichten door een accountant over dit onderwerp!
Met vriendelijke groet,
Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Vadebo

11 augustus 2016 16:50:30

Ik ben 63 jaar en al ruim 3 jaar met pre-pensioen. kan ik nog gebruikmaken van banksparen en zo ja, is dit voordelig? Wij betalen vermogensbelasting

reageer op Vadebo

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

17 augustus 2016 12:33:50

Beste Vadebo,
U kunt nog gebruikmaken van banksparen tot het jaar waarin u de aow leeftijd bereikt. Belangrijkste hierbij is om eerst uit te rekenen of u nog jaarruimte heeft, dat kunt u doen op de site van de belastingdienst. Dan moet u kijken hoeveel belasting u van uw inleg terugkrijgt en hoeveel belasting u moet betalen als u na het bereiken van de AOW-leeftijd de uitkering ontvangt. Hierbij speelt ook de besparing op de vermogensrendementheffing mee. Als u vragen heeft, belt u dan gerust.
Met vriendelijke groet,
Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ton

17 oktober 2016 19:51:13

Ben inmiddels 66 jaar en gepensioneerd, staat nog steeds ingeschreven bij de KvK. Voldoet niet meer aan het uren criterium, dus ben fiscaal freelancer. Naar ik weet, mag het volledige FOR-bedrag gestort worden op een bankspaarrekening. Dit mag dit jaar gebeuren, maar ook pas bij beëindiging van mijn bedrijf in de komende jaren. Klopt bovenstaande en is dit fiscaal toelaatbaar?
Met vriendelijke groet,
Ton

reageer op Ton

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

17 oktober 2016 20:31:44

Beste Ton,
U mag op ieder moment uw oudedagsreserve afstorten. Dat hoeft dus niet perse op het moment dat u stopt met uw onderneming. Als u afstort voor 1 juli 2017 mag u dat verwerken in de administratie van 2016.
Ik heb ook nog een ander artikel geschreven over het afstorten van de oudedagsreserve.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ton

17 oktober 2016 20:54:13

Dag Jeroen,
Dank voor je snelle antwoord op mijn vragen. Ik ga jouw artikel verder doornemen.
Met vriendelijke groet,
Ton

reageer op Ton

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

17 oktober 2016 21:23:12

Beste Ton, lees ook even onze gratis lijfrentewijzer door, die kun je gratis downloaden.
Met vriendelijke groet,
Jeroen

Ton van Alten

24 mei 2017 9:53:00

Dag Jeroen,
Afgelopen jaar heb jij mij goed geholpen met een aantal vragen over de FOR. Ik heb jouw advies opgevolgd en de volledige FOR opgenomen en hiervoor een aanvullend pensioen aangekocht, welke 5 jaar lang per kwartaal uitkeert. De belastbare winst uit onderneming is t.g.v. het opnemen van de FOR behoorlijk hoog. Doch, de aankoop van het pensioen is voor de inkomstenbelasting volledig aftrekbaar. Echter, dit geld niét voor de bijdrage inkomensafhankelijke zorgverzekeringswet. Deze is fors hoog, daar deze bijdrage berekend wordt uit de belastbare winst uit onderneming, welke dus t.g.v. het opnemen van de FOR hoog is. Over de belastbare winst uit onderneming moet 5,5% ZVW premie worden afgedragen. Het vreemde is nu, dat van de aangekochte periodieke aanvullende pensioenuitkeringen óók ZVW premie wordt ingehouden? Mijn conclusie is dat over het vrijgemaakte FOR bedrag dus dubbel ZVW premie wordt betaald? Klopt bovenstaande conclusie?
Graag verneem ik uw reactie op bovenstaande.
Met vriendelijke groet,
Ton

reageer op Ton van Alten

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

24 mei 2017 11:11:24

Beste Ton,
Het klopt dat er over de vrijval ZVW wordt gerekend en ook over de uitkeringen uit lijfrente. eigenlijk heel vreemd en waarschijnlijk een gaatje in de belastingwetgeving. Gelukkig is het wel zo dat er een maximum is. Je betaalt in 2017 nooit meer dan € 2.899 namelijk 5.4% over € 53.701. tevel betaalde ZVW moet je dan volgens mij terugkrijgen.
Jeroen

Sandra

9 november 2016 11:52:53

Hallo Jeroen,
Wij hebben al 22 jaar een VOF, en de boekhouder heeft een FOR van zo'n 45.000 euro geregeld is ons verteld. Nu hebben wij een spaarplan van de NN, die bij overlijden of na AOW leeftijd uitkeert (zo'n 50.000 euro). Mijn man moet nog zes jaar werken tot zijn 67e jaar. Onze onderneming heeft geen winst genoeg gemaakt, wat zou je ons adviseren? Alvast bedankt, Sandra

reageer op Sandra

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

10 november 2016 8:44:08

Beste Sandra,
Aan de hand van deze info kan ik natuurlijk geen volledig advies geven. In ieder geval moeten jullie rekening houden met een nog te betalen belastingclaim over de opgebouwde FOR. Je zult in een keer moeten afrekenen en ander zul je het over moeten boeken naar een bankspaar uitkeerrekening waarbij je uitkering daarna 5 jaar lang in terijen krijgt. Gelukkig hebben jullie een spaarpolis achter de hand om voor een van de twee opties te gebruiken. Laat je vooral goed adviseren door je boekhouder, die ken t jullie situatie het beste.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Sandra

10 november 2016 11:13:43

Hij zal dus in ieder geval niet kunnen stoppen voor zijn 67e jaar begrijp ik. Dank je wel voor je advies.
Met vriendelijke groeten, Sandra

reageer op Sandra

mluka

14 november 2016 13:49:16

Ik heb een oudedagsreserve opgebouwd maar ook een lijfrentepolis. Mag ik beide bedragen samenvoegen in 1 lijfrenteuitkering?

reageer op mluka

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

14 november 2016 15:22:07

Geachte heer of mevrouw Lukassen,
Ja dat is mogelijk. U kunt de FOR afstorten en samenvoegen met vrijkomende lijfrentes en met het totaal bedrag een uitkering aan kopen.
Hier kunt u zien welke bank de hoogste lijfrente biedt.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Anita

31 januari 2017 14:11:17

Kun je ook de For laten afnemen met een storting op een pensioenspaarrekening?

reageer op Anita

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

31 januari 2017 14:34:34

Beste Anita,
Jazeker, dat is precies waar het artikel overgaat. Je kunt de For laten afnemen met hetzelfde bedrag dat je daarna doorstort op een lijfrente bankspaarrekening. Dat gaat dus fiscaal geruisloos.
Daarmee is de (F)or uit het bedrijf gehaald en veilig gesteld. Je kunt heel makkelijk vergelijken welke bank het meeste oplevert voor banksparen met de (F)or via onze site.
Met vriendelijke groet
Jeroen Wolfsen FFP

reageer op Jeroen Wolfsen

Romilda

20 februari 2017 19:17:15

Beste Jeroen,
Als je een x bedrag For hebt opgebouwd en op 1 april de onderning staakt, per wanneer moet dan de opgebouwde For uiterlijk afgestort zijn in een bankspaar produkt?

reageer op Romilda

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

21 februari 2017 13:03:04

Beste Romilda,
Je moet de For afstorten binnen 6 maanden na 31 december van het jaar waarin je de onderneming gestaakt hebt. Dus de datum van daadwerkelijk staking in dat jaar is niet van belang.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Maikel

10 maart 2017 15:20:43

Mag ik op 1 lijfrenteproduct zowel mijn FOR afstorten als jaarruimte en evt reserve ruimte storten of moet FOR op een gescheiden product gestort worden?
Volgens mij mag dat op 1, maar weet het niet zeker wie kan mij helpen dit zeker te krijgen?

reageer op Maikel

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

13 maart 2017 8:49:45

Beste Maikel,

Dat is geen enkel probleem. Dat kun je allemaal op 1 lijfrente banksparen opbouw rekening storten. Het wordt uiteindelijk ook allemaal op dezelfde manier fiscaal behandeld. Je moet het jaar waarin je de AOW leeftijd bereiekt een lijfrenet uitkering aan kopen die minimal 5 jaar uitkeert.

Wil je weten welke bank de beste lijfrente opbouwrekening heeft? maak dan een vergelijking voor lijfrente op moneywise.nl

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Wilma

16 maart 2017 13:12:54

Hallo! Als mijn oudedagsreserve afneemt omdat ik met dit geld ga banksparen voor mijn pensioen, waar vul ik dan de premie van dit banksparen in in mijn aangifte inkomstenbelasting? Ik zie wel bij 'uitgaven' de optie, uitgaven voor lijfrente, maar dat is alleen bij een pensioentekort en dat heb ik niet.

reageer op Wilma

Wilma

16 maart 2017 14:58:14

Ik heb inmiddels door wat verdere aanpassingen in de aangifte bij 'uitgaven' een optie 'uitgaven voor lijfrente bij omzetten van een oudedagsreserve of stakingswinst in een lijfrente' gekregen. Daar mag je dus een hoger bedrag invullen dan de jaarruimte die je hebt? En ik ben benieuwd hoe ik dit goed op mijn balans krijg. Blijft het geld wat in het banksparen voor mijn penioen zit in mijn bedrijf of moet ik ergens noteren dat ik het eraan onttrek?

reageer op Wilma

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

16 maart 2017 18:52:32

Beste Wilma,
Het werkt als volgt. Je laat je Oudedagsreserve afnemen. Hierdoor ontstaat er meer winst. Het bedrag dat je vrij laat vallen kun je inderdaad weer aftrekken als lijfrente, hierdoor verminder je de winst met hetzelfde bedrag als de vrijval van de oudedagsreserve. Dat doe je inderdaad niet onder het kopje jaarruimte. Dus het bedrag dat je stort op een bankspaarlijfrente is hetzelfde bedrag als het bedrag waar je de Oudedagsreserve laat afnemen. Je boekhouder of belastingadviseur kan je hier meer over informeren.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Mike

11 juni 2017 14:53:09

Beste Jeroen,
Is het ook mogelijk om je FOR (die op een bankrekening zit met bijna geen rente) in je eigen kapitaalverzekering te steken (waar wel een flinke rente op zit), zonder op dit moment met de fiscus af te rekenen? Kan je dan bijvoorbeeld een extra vordering of langlopende financiele verplichting bij je activa opnemen, waardoor je ondernemingsvermogen op peil blijft?

reageer op Mike

AB

18 oktober 2017 15:58:42

In het verleden is de eenmanszaak omgezet naar een BV (ruisend) en hiervoor bij de BV een lijfrente bedongen (volgens mij op grond van artikel 3.124 / 3.128 /3.129). Nu willen we van de BV af en willen we de huidige stand van deze lijfrente onder brengen bij een bankspaarproduct. Is dit mogelijk? Volgens mij kan dit namelijk alleen bij een verzekeraar aangezien de uitkeringen levenslang moeten zijn en niet zoals gebruikelijk bij een bankspaarproduct een bepaald aantal jaar (b.v. uitkeringen in 10 jaar). Weet iemand wat hiervan de mogelijkheden zijn zodat we de BV wel kunnen liquideren?

reageer op AB

Erik

26 februari 2018 9:45:06

Ik heb een eenmanszaak waarin ik een FOR heb opgebouwd. Zou ik deze kunnen/mogen laten vrijvallen en afstorten in mijn stamrecht BV? Kan ik vervolgens vanuit mijn stamrecht BV rechtstreeks periodiek aan prive uitkeren onder inhouding van loonbelasting en sociale premies voor het bereiken van de AOW leeftijd als een soort van pre pensioen? Is er een minimale looptijd van de uitkeringen in dat geval?

reageer op Erik

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

26 februari 2018 9:54:05

Erik,
Dat gaat helaas niet lukken. Je mag geen overbruggingslijfrente (een uitkering voor AOW leeftijd) meer opstarten na 2006. Daarnaast is de vraag of je FOR in je stamrecht bv kan afstorten volgens mij ook niet mogelijk. Laat je goed informeren door een accountant hierover.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Okke

20 maart 2018 14:14:13

Beste Jeroen,
per 1 januari 2018 heb ik mij laten uitkopen uit een VOF die wordt voortgezet door mijn vroegere compagnon (als eenmanszaak of BV). In de VOF heb ik een FOR opgebouwd. Per dezelfde 1 januari heb ik een eenmanszaak opgericht. Volgens de belastingdienst (nu twee keer gebeld) mag ik deze FOR meenemen naar mijn eenmanszaak zolang deze maar niet hoger uitkomt dan mijn eigen vermogen binnen de eenmanszaak. Mijn accountant zegt dat dit niet mag.. Vreemd niet?
Verder begrijp ik dat ik 6 maanden de tijd heb om te beslissen wat ik met de FOR reserve doe (besteden aan een pensioenproduct of optellen bij mijn winst en dus IB betalen). Ik ben per 1 januari niet meer deel van de VOF. Betekent dit dan dat ik per 1 juli 2018 of per 1 juli 2019 besloten moet hebben? En als dat 2019 is wat gebeurt er dan in de tussentijd met die FOR, neem ik die dan alsnog op op mijn balans van de eenmanszaak?
Ben benieuwd of je hier iets zinnigs voer kunt zeggen.

reageer op Okke

Hans Adelaars

28 maart 2018 11:22:09

Beste Jeroen,
Mijn situatie is als volgt: ik ben ruim 20 jaar zzp-er en mijn voormalige boekhouder heeft in de beginjaren, zonder dat ik me dit heb gerealiseerd, FOR op mijn balans gezet. Voor mijn pensioen heb ik in 1998 een kapitaalverzekering, lees woekerpolis afgesloten waarvan ik in 2009 het geld heb doorgestort naar een bankspaarrekening. Ik heb dit toen niet in mindering gebracht van mijn FOR (want die wil ik van mijn balans af hebben). Kan dit alsnog? Alvast bedankt! Groet, Hans

reageer op Hans Adelaars

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

28 maart 2018 11:44:07

Beste Hans,
Je kunt de FOR alleen af laten nemen door daadwerkelijk deze vrij te laten komen op de balans. Dan onstaat er dus een belanstingverplichting maar als je het geld dan meteen afstort naar een lijfrente (bankspaarrrekenin) ontstaat er meteen een aftrekpost ter hoogte van de belsntingclaim. Per saldo betaal je dan geen belasting over de For en is het van de balans af en staat het op de lijfrenterekening. Maar het moet dus echt gestort worden. Jouw idee gaat dus niet op.
Ook wel terecht want als het goed is heb je de premie voor die woekerpolis destijds al afgetrokken. Als je nu weer de For daar mee zou laten afnemen, heb je twee keer voordeel gehad. Kortom, alleen als je het alsnog daadwerkelijk stort kan de FOR van de balans.
Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

spellingchecker

31 juli 2018 14:46:16

Taalfout gevonden op uw site. Ik snap niet dat zoiets erin sluipt. Misschien goed e.e.a. nog eens na te lopen.
Tekst met fout: Als u kiest voor een opbouwrekening ( omdat u nog niet de AOW leeftijd heeft bereikt) dan betaald u gedurende die opbouwperiode dus geen belasting over de waarde op de lijfrente bankspaarrekening. Ook geen vermogensrendementsheffing in box 3. Pas als u op AOW leeftijd het saldo op de opbouwrekening omzet naar een uitkeerrekening gaat u over iedere uitkering belasting betalen.
'betaald' moet hier 'betaalt' zijn.
Terug te vinden via deze URL: https://weblog.moneywise.nl/lijfrente/fiscale-oudedagsreserve-for-en-banksparen-wat-is-er-mogelijk/

reageer op spellingchecker

John Chantrel

28 september 2018 10:06:50

Begrijp ik het goed dat het hele FOR - lijfrenteverhaal gewoon uitstel van belastingbetaling is? Dus dat je niet alles in één keer hoeft te betalen op het moment dat de FOR vrijkomt? Maar dat je het dan uitsmeert over de uitkeringsjaren van die bankspaarrekening, toch? Is dat het enige voordeel? Uitstel van betaling? Of is het eigenlijke voordeel dat je uiteindelijk MINDER belasting betaalt, omdat je in een lagere schijf zit in geval van uitkering van het banksparen? In één keer afrekening van FOR betekent waarschijnlijk: hoge tariefgroep. Als je het via uitkering van banksparen uitsmeert in kleinere stukjes, dan zit je misschien in een lagere tariefgroep? Is dat het echte voordeel?

reageer op John Chantrel

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

28 september 2018 10:17:08

John,
Het is in eerste instantie inderdaad uitstel van belastingbetaling maar door het slim te laten uitkeren via banksparen kun je inderdaad ook nog belastingvoordeel halen door het tegen een lager tarief te laten uitkeren. Daarvoor moet je het inderdaad gespreid uit laten betalen over meerdere jaren anders betaal je meer belasting.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ben

20 november 2018 15:13:34

Ik heb mijn f o r omgezet op banksparen heb toen zvw moeten betalen over het afgestorte bedrag klopt dat?

reageer op Ben

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 november 2018 15:22:06

Ben, Dat zou kunnen, dat weet ik niet zeker. Ik ben geen belastingadviseur. Maar door deelname aan de for verlaagt je ZVW premie. Door vrijval van de FOR komt deze misschien weer langs als te betalen premie. ook als je vervolgens afstort. Leuke vraag voor je accountant of boekhouder of degene die je heeft geadviseerd om je FOR af te storten.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ben

20 november 2018 15:40:34

Dus het afgestorte van de FOR naar banksparen is niet fiscaal neutraal als ik het goed begrijp je betaald 2 maal VZW eenmaal over afstorte en dan over de uitkering

reageer op Ben

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

20 november 2018 15:53:58

Ben, Dat zou inderdaad zo kunnen zijn.
Jeroen

reageer op Jeroen Wolfsen

Theo

8 december 2018 14:26:17

He Jeroen Ik bereik december 2019 de pensioengerechtigde leeftijd Ik ben zeper en heb 100.000 euro in for zitten Wat kan ik fiscaal het beste doen de for zit in privévermogen in 2020 komen er ook lijfrentes vrij Hoeveel procent moet ik rekenen als ik het afstort bij de fiscus of bedrijf door laten lopen en later for astorten

reageer op Theo

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

10 december 2018 8:56:38

Theo,
Over de For moet je afrekenen als je het bedrijf beëindigd. De FOR valt dus vrij en komt boven op je winst. Hierover moet je dus belasting betalen. Je accountant kan berekenen waar je rekening mee moet houden. Om te voorkomen dat je er in een keer belasting over moet betalen tegen een hoog tarief (waarschijnlijk 52%), kun je de FOR ook afstorten bij een bank en laten uitkeren over meerdere jaren (minimaal 5) als lijfrente. Maar dan moet je het bedrag wel beschikbaar hebben om in zijn geheel af te storten.
De lijfrentes die in 2020 vrijkomen kun je laten uitkeren door een bankspaar lijfrente. Daar kan je ook het geld van de FOR op storten.
Laat je bij dit soort zaken vooral goed adviseren door je accountant.
Jereoen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Hay Hendrikx

11 december 2018 11:46:28

Zit er een termijn aan het starten van banksparen en stoppen bedrijf. Ik ben uitgeschreven per 01-01-2018 bij KVk en moet de FOR nog afrekenen met de belastingen.

reageer op Hay Hendrikx

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

12 december 2018 13:44:44

Hay, Je moet de stakingswinst en volgens mij ook de FOR binnen 6 maanden na het jaar van staking overmaken.
Dus vergelijk en openen een lijfrente bankspaarrekening via Moneysie.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons