Ook het Financieele Dagblad heeft maandag 24 juli aan dacht gegeven aan ons verhaal over banken die het geld dat in een verpande polis zit, niet vrij laten komen op het moment dat de klant de woning verkoopt. Hierdoor komen klanten die de waarde die een verpande polis zitten nodig hebben voor de koop van hun nieuwe woning, in problemen.
In het
artikel komt een klant van Moneywise aan het woord, die zijn woning verkoopt en de waarde in de polis met geen mogelijkheid op tijd uitgekeerd kan krijgen van de Rabobank. De Rabobank wurmt zich letterlijk in allerlei bochten en komt pas over de brug als de klant zijn rechtsbijstandverzekering inschakelt.
Rabobank praat klant restschuld aanDe Rabobank beweert dat het standaard procedure is om de waarde uit de polis verkoop bij verkoop te verrekenen. Dat is absolute flauwekul. De klant van Moneywise kan alleen geholpen worden als hij zijn handtekening zet onder een brief waarin de bank hem een restschuld aanpraat terwijl er juist sprake is van overwaarde.
De hele procedure van de Rabobank is schandelijk, zeker in dit geval. Maar dit gebeurt nog steeds iedere dag. Iedere dag gijzelt de Rabobank geld van klanten dat in polissen zit, die gewoon kunnen worden verrekend op het moment van passeren.
Dit gebeurt overigens ook bij andere banken, maar zo bont als de Rabobank het maakt hebben we nog niet eerder gezien.