Moneywise.nl » Weblog » Hypotheken » Moneywise en Tros Radar laten Rabobank boetekleed aantrekken

Moneywise en Tros Radar laten Rabobank boetekleed aantrekken

dinsdag 19 september 2017 om 12:55:19 Jeroen Wolfsen 6 reacties
tvDe Rabobank heeft in de uitzending van Tros Radar op 18 september beloofd om de waarde van spaarhypotheken en bankspaarhypotheken meteen te verrekenen met de openstaande hypotheekschuld.
Mariëlle Lichtenberg, directeur particuliere klanten van Rabo Nederland zegt in de uitzending: ‘We merken dat steeds meer mensen op de dag van passeren willen beschikken over de waarde van de opgebouwde spaarpot. We vinden dat we dat ook moeten kunnen voor onze klanten. We moeten onze processen daarop in gaan richten’.

Klant niet centraal gesteld
De uitzending draaide om een klant van Moneywise die het geld van de verpande bankspaarrekening bij de Rabobank niet vrij kreeg op het moment dat zijn huis met een hypotheek van de Rabobank verkocht werd. De klant had een verkoopwinst van € 48.000 op de woning en op de bankspaarrekening stond een saldo van € 34.900. Het totale bedrag van € 82.900 had de klant nodig voor zijn nieuwe woning.

Ondanks herhaalde verzoeken van Moneywise en de klant, wou de Rabobank het saldo van de bankspaarrekening niet vrijgeven op het moment dat de hypotheek werd ingelost. Hierdoor had de klant te weinig geld om zijn overbruggingshypotheek in te lossen. Na veel telefoon- en mailverkeer kwam er beweging in de zaak toen de klant zijn rechtsbijstandsverzekering inschakelde. Uiteindelijk wou de Rabobank uit coulance meewerken. Maar daarvoor moest de klant dan wel een brief ondertekenen waarin hij verklaarde dat er sprake was van een restschuld. Terwijl er nota bene € 82.900 overwaarde was. Het dossier werd een schoolvoorbeeld van het niet centraal stellen van de klant.

De rabobank erkent dit dan ook ruiterlijk. 'Er zijn meerdere dingen misgegaan in dit proces. Een proces wat we nog niet goed hebben ingericht, hebben we heel onhandig proberen op te lossen. Maar we gaan ons best doen om voor alle klanten die het geld uit hun verpande spaarpot willen hebben op de dag van passeren, dit goed te regelen' aldus Mariëlle Lichtenberg.


Eigen geld eerst
Uit dit verhaal bleek duidelijk dat banken wel de waarde uit een polis of bankspaarrekening verrekenen als er sprake is van een restschuld. Dan verliest de bank immers geld bij de verkoop en wordt snel de verpande spaarpot gebruikt om het verlies te beperken. Als er sprake is van winst moet de klant echter wachten op zijn geld. Niet iedere bank maakt zich schuldig aan het 'gijzelen van de verpande spaarpot'. Ongeveer de helft van de banken werkt wel mee aan het verrekenen van de waarde met de hypotheekschuld.

De Rabobank heeft nu beterschap beloofd en gaat meewerken aan het verrekenen van de waarde met de schuld. Hopelijk is dit een eerste aanzet voor alle andere banken die het geld op verpande polissen onnodig vast blijven houden en niet verrekenen op het moment dat de hypotheek afgelost wordt. Zeker bij de zogenaamde interne polissen, waarbij bank en spaarpot onder dezelfde vlag vallen is het meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen.

Externe polissen
Lastiger is het bij de ‘externe polissen’. Hierbij loopt de lening bij een andere verzekeraar dan de bank waar de lening loopt. Een van de lastige punten daarin is dat de bank geen zekerheid heeft over de waarde op passeerdatum. ‘Toch is hier een prima oplossing voor te vinden’, zegt Jeroen Wolfsen van Moneywise. ‘Bijvoorbeeld door rekening te houden met een percentage van de aanwezige waarde. Een polis die een waarde heeft van bijvoorbeeld € 50.000 kan dan voor 90% worden meegenomen. Op die manier krijgt de klant bij het aflossen van de lening € 45.000 vrij en hoeft hij maar € 5.000 eigen geld mee te nemen in plaats van € 50.000'.
Moneywise pleit voor heldere afspraken tussen banken en verzekeraars om het vrijkomen van verpande polissen te vereenvoudigen en te bespoedigen.
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van hypotheken.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Franklin Aké

21 september 2017 21:36:57

Je kan van te voren de hypotheek omzetten naar een aflossingsvrije en annuïteiten hypotheek. Polis afkopen en in mindering brengen op de hypotheek. Heb je ook geen gedoe met de onzekerheid van de waarde bij een beleggingspolis. Na de aflossing kan je normaal een overbruggingshypotheek afsluiten. Misschien een beetje omslachtig maar het werk wel.

reageer op Franklin Aké

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

21 september 2017 21:43:47

Klopt, helemaal Franklin en dat doen we in de praktijk ook vaak. Zeker als de polis bij een andere verzekeraar loopt dan de bank. Maar dt is een traject wat soms net zo lang duurt als het regelen van een nieuwe hypotheek en ook best wat tijd kost om goed te regelen. En dat betekent dat de klant extra kosten moet maken omdat banken niet in staat zijn om dit administratief te regelen.
Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ruben

21 mei 2018 22:26:23

Ik zit toevallig in de situatie die is beschreven in het artikel. Ik kan nu uit eigen ervaring bevestigen dat de Rabobank zijn leven NIET heeft gebeterd. Ik heb meerdere mogelijkheden uitgeprobeerd en zij weigeren elke vorm van medewerking hieraan. Zelfs refereren naar de uitzending van Tros Radar, dreigen met een klacht bij Kifid en de ombudsman. Niets lijkt te helpen en ze staan het alleen toe in het geval van restschuld, wat in mijn geval niet zo is. De enige oplossing die zij bieden is het tussentijds omzetten van de hypotheek in een annuïteitenhypotheek (niet eens aflossingsvrije hypotheek) waarvoor een tarief van €350 wordt gerekend. Dit is dan ook de definitie van gijzelen. Helaas zit ik midden in een scheiding en heb ik erg veel haast om de hypotheek over te nemen (ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid) en lijken ze misbruik te maken van de situatie.
Ik kan dus wel met zekerheid zeggen dat dit nog een staartje gaat krijgen en ik de Rabobank verantwoordelijk zal stellen voor de schade die ik hierdoor lijdt.

reageer op Ruben

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

22 mei 2018 9:15:28

Beste Ruben,

Dat is vervelend om te horen. Ook bijzonder want er zit toch een directeur particulieren aan tafel in de uitzending die verteld dat ze dit voor alle klanten gaan oplossen. Als je wil dat we helpen dan moet je even bellen: 085 7607607.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolfsen

reageer op Jeroen Wolfsen

Ruben

23 mei 2018 22:15:20

Dag Jeroen. Bedankt voor de reactie. Ik had vlak na het posten van mijn bericht een zaak aangemeld bij mijn rechtsbijstandverzekering. Ik heb hier de Rabobank vervolgens ook van op de hoogte gesteld. Hierop volgend lijkt er nu wel meer schot in de zaak te komen en wordt er alsnog gekeken naar mogelijkheden. Blijkbaar werken juridische stappen beter in dit soort gevallen.

reageer op Ruben

Jeroen Wolfsen
Productexpert
Tel: 085-760 7600

24 mei 2018 9:41:47

Ruben,
Ik hoop dat je er dan zo uitkomt maar het blijft een belachelijk verhaal. Mocht je vastlopen dan hoor ik het graag. Misschien wil tros Radar ze nog een keer om de oren slaan want dit is echt te gek voor woorden.
Jeroen

Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons