Alles is tegenwoordig te vergelijken op het internet. Of je nu energieleveranciers, telecomaanbieders of financiële producten wilt vergelijken, overal is wel een vergelijkingssite voor. Zeker nu consumenten de informatie op dit soort websites steeds serieuzer nemen, rijst de vraag in welke mate dit soort vergelijkingssites onafhankelijk zijn.
Helaas blijken veel vergelijkingssites de consument te 'sturen' naar die partijen waar de vergelijkingssite het meeste aan verdient. Zo concludeerde Tros Radar ook in de uitzending van afgelopen maandag.
Verdienmodellen
Het hebben en onderhouden van een vergelijkingssite kost veel tijd en geld. Om dit vol te kunnen houden moet een vergelijkingssite dus geld verdienen. Daar zijn diverse verdienmodellen voor.
1. Er worden advertenties getoond op de website;
2. Voor het in contact brengen van een consument met een aanbieder van een product, wordt een vergoeding betaalt door de aanbieder aan de vergelijkingssite (affiliate marketing);
3. De vergelijkingssite is zelf ook verkoper en verdient dus indien de consument het product of dienst koopt bij de vergelijkingssite.
Ondanks dat objectiviteit en commercie zeer goed naast elkaar kunnen bestaan, zijn veel vergelijkingssites niet transparant over hun verdienmodel. In onze branche zien we dat veel vergelijkingssites hun geld verdienen met zogeheten "affiliate marketing". De opbrengsten hierbij zijn aanzienlijk. Voor een gewone spaarrekening wordt een vergoeding betaalt tot € 20,- per geopende rekening. Bij een autoverzekering kan dit oplopen tot meer dan € 100,- per afgesloten polis.
Op zich hoeft dit geen probleem te vormen, zolang maar duidelijk is:
1. Op welke wijze de vergelijking tot stand is gekomen;
2. Hoe actueel de informatie op de website is; en
3. Hoe de vergelijkingssite haar geld verdiend.
Alleen dan kan een consument redelijkerwijs inschatten in welke mate de vergelijkingssite objectief is.
Autoriteit Financiële MarktenDe AFM constateerde eind 2011 hetzelfde en heeft de spelregels voor vergelijkingssites van financiële producten aangescherpt. Zo moet een vergelijkingssite in onze branche op een zeer prominente plek aan de consumenten tonen op welke wijze zij haar geld verdient en hoe de vergelijking tot stand is gekomen (zie:
AFM stelt eisen aan vergelijkingssites).
Op zich een goede stap, maar helaas geldt deze richtlijn niet voor alle vergelijkingssites. Vergelijkingssites die geld verdienen op basis van affiliate marketing hebben namelijk geen AFM vergunning nodig en vallen dus niet onder het toezicht van de AFM.
Hoe kan ik toch objectief vergelijken?
Het gebruiken van vergelijkingssites is handig, maar hoe weet je nou of de informatie klopt en of de website betrouwbaar is?
1. Probeer op de website informatie te vinden over het verdienmodel en over de wijze van vergelijken;
2. Vergelijk op meerdere websites om te beoordelen of de getoonde informatie actueel is;
en als het gaat om financiele producten:
3. Kijk of het WFT of AFM vergunningsnummer op de site staat. Dan weet je zeker dat de vergelijkingssite onder het toezicht van de AFM staat en dus voldoet aan de richtlijnen die de AFM stelt om consumenten te beschermen.
Met deze tips kun je een beter oordeel vellen over de betrouwbaarheid en objectiviteit van de vergelijkingssite.