Financieel Advies

Klachten online indienen bij het Kifid

Maarten Docter donderdag 09 juli 2015 - bijgewerkt op: 13 juli 2015
Logo KiFidHeeft u een klacht over een verzekeraar, bank of adviseur dan kan u tegenwoordig uw klacht ook online indien bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Als u van tevoren wilt weten of Kifid uw klacht in behandeling neemt, dan kan u zelfs een ‘sneltest’ doen. Allemaal verbeteringen die u als consument helpen bij geschillen over lijfrentes, woekerpolissen, hypotheken en andere financiële producten.

Wanneer roept u de hulp van Kifid in?

Kifid is een onafhankelijk klachteninstituut voor de financiële dienstverlening. Kifid bemiddeld tussen u als consument en de financiële dienstverlener waar u uw klacht over een financieel product of financiële dienst heeft ingediend. Kifid beslist uiteindelijk ook.

In ons weblog van 25 september 2014 informeerden wij u al over de dienstverlening van het Kifid die sinds 1 oktober 2014 gratis is. Daarvoor kostte het indienen van een klacht nog € 50.

Als u bijvoorbeeld een klacht heeft ingediend bij een bank over banksparen met uw lijfrente en uw klacht wordt niet naar tevredenheid en behoren afgehandeld door die bank, dan is het Kifid de volgende stap. Bij sommige banken kan u uw klacht indienen bij de lokale bank en vervolgens, als tussenstap, ook nog indienen bij de klachtenservice van het ‘hoofdkantoor’ voordat u zich tot Kifid richt. Uw klacht bij Kifid moet binnen 3 maanden na de beslissing van de bank ingediend worden. Tot slot kan u uw klacht ook nog bij een rechter indienen.

Klacht indienen ‘oude stijl’

Tot 8 juli 2015 kon u uw klacht bij Kifid indienen door u te registeren, het klachtformulier te downloaden en uw klacht per post op te sturen naar Kifid.

Hoewel Kifid zich steeds meer richt op digitale communicatie, blijft het vanaf 8 juli 2015 ook mogelijk om uw klacht per post in te dienen. Kifid blijft in dat geval ook per post communiceren met u.

Klacht indienen ‘nieuwe stijl’

Sinds 8 juli 2015 is het online en digitaal indienen van uw klacht een vernieuwde en snellere manier. Het is een nieuw online klachtenloket geworden. Ook voor de online klacht dient u uzelf te registeren. U maakt een persoonlijk account aan via Mijn Kifid, een persoonlijke en beveiligde omgeving. Via Mijn Kifid en Mijn klachten kan u het online en digitale klachtenformulier invullen en indienen. Relevante en benodigde documenten kan u ook in Mijn Kifid uploaden. Over de voortgang van uw online klacht zal Kifid u online en per e-mail op de hoogte blijven houden.
In dit artikel

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Reactie
Reactie plaatsen
Contact
Contact
X
Vragen, of advies nodig?

Heb je een vraag of wil je graag advies? Neem contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag!

Bel ons
Vandaag open tot 17:00
Lijfrente & Pensioen 085-760 7600
Hypotheken 085-760 7610
Verzekeringen 085-760 7600
Mail ons
Je ontvangt reactie binnen 2 werkdagen
Lijfrente & Pensioen info@moneywise.nl
Verzekeringen info@moneywise.nl
App ons
Op werkdagen van 9:00 tot 17:00 online 06-835 45 662

Stay up to date

Ontvang, net als 10.963 anderen, onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw privacy is gewaardborgd.

logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons Moneywise.nl op Facebook Moneywise.nl op LinkedIn Moneywise.nl op Twitter Moneywise.nl op Youtube