Financieel Advies

Klacht over uw financieel dienstverlener? Klagen bij het Kifid wordt eenvoudiger

Jeroen Wolfsen donderdag 25 september 2014 - bijgewerkt op: 26 september 2014

Logo KiFidHeeft u als consument een klacht over een financieel product of een financiële dienst, dan kunt u hiervoor terecht bij  het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, beter bekend als Kifid.


Maar voordat u een klacht in kunt dienen bij het Kifid dient u de klacht eerst te hebben ingediend bij de financieel dienstverlener zelf. Als u er met hen niet uitkomt dan kunt u binnen 3 maanden uw klacht voorleggen bij het Kifid.

De afwikkeling door het Kifid zal per 1 oktober sneller en eenvoudiger worden. Op dit moment neemt eerst de ombudsman een klacht in behandeling en beoordeelt deze, gevolgd door een oordeel van de geschillencommissie. Dit is eigenlijk dubbel werk en dat gaat veranderen per 1 oktober.

Ombudsman
De ombudsman zal in de toekomst zich alleen bezig houden met bemiddelen tussen de klager en de financieel dienstverlener. De ombudsman kan beide partijen uitnodigen  om tijdens een mondeling overleg tot een oplossing te komen. Door bemiddeling probeert de Ombudsman tot een akkoord te komen. Om de kans op resultaat zoveel mogelijk te bevorderen blijft alles wat wordt besproken met de Ombudsman vertrouwelijk.

De geschillencommmisie
De Geschillencommissie behandeld een klacht als bij het Kifid een poging tot bemiddeling mislukt of wordt  verwacht dat de bemiddeling niet zinvol is. In sommige gevallen worden door de Commissie beide partijen uitgenodigd voor een mondelinge behandeling van de klacht.

De mening over de klacht wordt door de Geschillencommissie schriftelijk gegeven. Dit is alleen bindend als vooraf zowel de consument als de financiële dienstverlener daarmee hebben ingestemd. De geschillencommissie kan een klacht die duidelijk onterecht is versneld afhandelen.

Gratis vanaf 1 oktober
Het indienen van een klacht bij het Kifid kost de consument € 50. Dat wordt vanaf 1 oktober 2014 gratis. Hiermee moet klagen veel toegankelijker worden en zullen meer mensen een klacht in kunnen dienen. Tegelijkertijd hoopt het Kifid door de nieuwe procedure veel sneller te kunnen werken. Dat is nodig omdat de doorlooptijden nu te lang waren.
In dit artikel

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Reactie
Reactie plaatsen
Contact
Contact
X
Vragen, of advies nodig?

Heb je een vraag of wil je graag advies? Neem contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag!

Bel ons
Vandaag open tot 17:00
Lijfrente & Pensioen 085-760 7600
Hypotheken 085-760 7610
Verzekeringen 085-760 7600
Mail ons
Je ontvangt reactie binnen 2 werkdagen
Lijfrente & Pensioen info@moneywise.nl
Verzekeringen info@moneywise.nl
App ons
Op werkdagen van 9:00 tot 17:00 online 06-835 45 662

Stay up to date

Ontvang, net als 10.957 anderen, onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw privacy is gewaardborgd.

logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons Moneywise.nl op Facebook Moneywise.nl op LinkedIn Moneywise.nl op Twitter Moneywise.nl op Youtube