Moneywise.nl » Weblog » Financieel Advies » Klacht over uw financieel dienstverlener? Klagen bij het Kifid wordt eenvoudiger

Klacht over uw financieel dienstverlener? Klagen bij het Kifid wordt eenvoudiger

donderdag 25 september 2014 om 17:22:39 Jeroen Wolfsen 1 reacties

Logo KiFidHeeft u als consument een klacht over een financieel product of een financiële dienst, dan kunt u hiervoor terecht bij  het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, beter bekend als Kifid.


Maar voordat u een klacht in kunt dienen bij het Kifid dient u de klacht eerst te hebben ingediend bij de financieel dienstverlener zelf. Als u er met hen niet uitkomt dan kunt u binnen 3 maanden uw klacht voorleggen bij het Kifid.

De afwikkeling door het Kifid zal per 1 oktober sneller en eenvoudiger worden. Op dit moment neemt eerst de ombudsman een klacht in behandeling en beoordeelt deze, gevolgd door een oordeel van de geschillencommissie. Dit is eigenlijk dubbel werk en dat gaat veranderen per 1 oktober.

Ombudsman
De ombudsman zal in de toekomst zich alleen bezig houden met bemiddelen tussen de klager en de financieel dienstverlener. De ombudsman kan beide partijen uitnodigen  om tijdens een mondeling overleg tot een oplossing te komen. Door bemiddeling probeert de Ombudsman tot een akkoord te komen. Om de kans op resultaat zoveel mogelijk te bevorderen blijft alles wat wordt besproken met de Ombudsman vertrouwelijk.

De geschillencommmisie
De Geschillencommissie behandeld een klacht als bij het Kifid een poging tot bemiddeling mislukt of wordt  verwacht dat de bemiddeling niet zinvol is. In sommige gevallen worden door de Commissie beide partijen uitgenodigd voor een mondelinge behandeling van de klacht.

De mening over de klacht wordt door de Geschillencommissie schriftelijk gegeven. Dit is alleen bindend als vooraf zowel de consument als de financiële dienstverlener daarmee hebben ingestemd. De geschillencommissie kan een klacht die duidelijk onterecht is versneld afhandelen.

Gratis vanaf 1 oktober
Het indienen van een klacht bij het Kifid kost de consument € 50. Dat wordt vanaf 1 oktober 2014 gratis. Hiermee moet klagen veel toegankelijker worden en zullen meer mensen een klacht in kunnen dienen. Tegelijkertijd hoopt het Kifid door de nieuwe procedure veel sneller te kunnen werken. Dat is nodig omdat de doorlooptijden nu te lang waren.
Jeroen Wolfsen

Jeroen is FFP-er en weet alles van verzekeringen en financiele producten. Hij houdt je op de hoogte van financieel advies.

Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Paul

6 oktober 2014 16:42:14

Onzin. Het kostte in de meeste gevallen 100 Euro.
Het wordt niet toegankelijker. De kosten zijn vervallen door de beslissing dat de Ombudsman een klacht direct kan doorsturen naar de Geschillencommissie. Daar kon moeilijk een verplcht kosten plaatje aan verbonden worden.....

reageer op Paul
Plaats een reactie
Wat is je naam?
Wat is je email adres?
Jouw reactie
Reactie plaatsen
logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons