
Staatssecretaris Wiebes heeft bekend gemaakt dat in de toekomst het mogelijk moet worden om het hele jaar belastingaangifte te doen bij de belastingdienst. Nu moet dat nog voor 1 april. Doordat veel mensen op het laatste moment aangifte doen, ontstaat er grote drukte bij de belastingdienst. Zowel de belasting telefoon als de online aangiftetool kan de grote druk niet goed aan.
De wachttijden bij de belastingdienst lopen in de aangifte periode op tot een half uur of langer en dat is onaanvaardbaar. De werkdruk bij medewerkers van de belastingtelefoon is hierdoor te hoog. En het levert fouten op. Mensen worden niet teruggebeld of krijgen verkeerde informatie, zo blijkt uit een onderzoek van de consumentenbond in februari 2014.
De grote drukte in de laatste dagen van maart levert ook storingen op in de aangiftesoftware. Dit jaar werd daarom de termijn van 1 april zelfs twee dagen opgeschoven zodat iedereen toch nog in staat was om op tijd aangifte te doen.
Spitsverwachting belastingtelefoonWiebes heeft in een brief aan de Kamer aangegeven dat hij duidelijker wil communiceren met de belastingbetaler hoelang de wachttijd bij de belastingtelefoon bedraagt. Op die manier kunnen mensen beter inschatten of het zinvol is om op dat moment de belastingtelefoon te bellen of dat men beter een ander moment kan kiezen. Hij noemt dit de spitsverwachting.
Daarnaast moet er bij nieuwe wetsvoorstellen beter worden gekeken wat dit betekent voor de uitvoerbaarheid door de belastingdienst. Er worden teveel nieuwe plannen gemaakt, die in de praktijk moeilijk uitvoerbaar blijken te zijn voor de belastingdienst.
Dit alles moet leiden tot een efficiëntere belastingdienst waarbij er minder fouten gemaakt worden en er minder kans is op fraude.