Het Nibud heeft een onderzoek gehouden onder consumenten over financieel advies. De uitkomsten zijn helder: 46% van de mensen vindt advies te duur. Maar dat is nog niet alles. Men heeft niet veel vertrouwen in de adviseur en heeft slecht inzicht in de werkzaamheden van een financieel adviseur. De centrale vraag is: wat doet een financieel adviseur voor me en wat levert me dat op.
Provisieverbod op complexe financiële productenVanaf 2013 mag een adviseur geen provisie meer ontvangen van een bank of verzekeraar voor complexe financiële producten zoals pensioen, lijfrente en hypotheken. Dat betekent dat de kosten voor advies rechtstreeks in rekening worden gebracht bij de klant. De helft van de mensen geeft aan dat ze liever zelf betalen voor advies dan het oude provisiemodel waarin de verdiensten voor de adviseur onduidelijk waren. Toch geeft nog steeds een kwart van de mensen aan dat ze liever niet zelf de portemonnee trekken en dat het prima is als de adviseur een provisie ontvangt van de aanbieder.
Kosten van financieel advies voor hypotheek voor starterUit het onderzoek blijkt dat mensen de kosten voor hypotheekadvies voor een starter op € 980 inschatten. In werkelijkheid zijn de kosten vaak veel hoger. Veel adviseurs en banken rekenen tussen de € 1.500 en € 3.000 voor hypotheekadvies voor een starter.
Wie vindt advies de moeite waard?Het blijkt dat als mensen eenmaal een financieel adviseur hebben geraadpleegd men de waarde van financieel advies hoger inschatten. Mensen met een hoger inkomen en hogere opleiding zien de waarde van advies wel in maar gaan vaker zelf op zoek naar de gewenste informatie.
Financieel advies via MoneywiseVia Moneywise hebben meer dan 12.000 klanten zelfstandig financiële producten afgesloten. Met en zonder advies. Tegen lage kosten omdat we zoveel mogelijk online doen. Dat bespaart tijd en dus kosten voor de consument. Zo kost
hypotheekadvies via Moneywise slechts € 1.250. Voor dat bedrag wordt de hypotheek van A tot Z geregeld. Inclusief eventueel benodigde risicoverzekeringen.
Wij merken dagelijks dat je niet face to face aan tafel hoeft te zitten met een klant om toch het beste advies te kunnen geven. Wat belangrijk is, is dat je als adviseur echt oprecht de klant zo goed mogelijk wil helpen. Dat het een sport is om het maximale er uit te halen voor je klanten. Daarom zijn we ook zo blij met de
reviews die we van onze klanten krijgen.