Financieel Advies

Banken en verzekeraars maken een potje van AVG

Jeroen Wolfsen geschreven op vrijdag 15 juni 2018 om 12:52:31
Banken en verzekeraars gaan nog steeds erg slordig om met de verwerking van persoonsgegevens. Ondanks de strenge AVG wetgeving die op 25 mei is ingegaan. Regelmatig wordt gevraagd om bijvoorbeeld een aanvraag voor een financieel product even op de mail te zetten. Dat kan natuurlijk niet. Zo'n aanvraag staat boordevol persoonlijke gegevens en kan niet per mail verstuurd worden naar een bank of verzekeraar, zegt Jeroen Wolfsen van Moneywise.nl. Het probleem is dat de meeste banken of verzekeraars geen beveiligde digitale postbus hebben waar we documenten in kunnen uploaden.

Persoonsgegevens per mail verboden
De Autoriteit Persoonsgegevens is er duidelijk over: persoonsgegevens kunnen alleen versleuteld per mail verzonden worden.  Om die reden verzendt Moneywise dit soort mails dus versleuteld met een wachtwoord dat alleen bekend is bij de ontvanger. Het probleem is dat banken en verzekeraars hier helemaal niet klaar voor zijn. Mails komen terecht in spamboxen of worden geweigerd. Medewerkers kunnen deze beveiligde documenten niet openen omdat ze niet op de hoogte zijn van het wachtwoord. Dossiers lopen hierdoor vertraging op of worden helemaal niet verwerkt. Banken en verzekeraars hadden allang een beveiligde omgeving moeten hebben waar we stukken op een beveiligde manier kunnen delen. Zelfs voor de ingang van AVG had dit al gemoeten want het beschermen van klantgegevens is het hoogste belang. Het is simpelweg belachelijk dat ons gevraagd wordt om dergelijke informatie per mail te verzenden. Terwijl ik dit artikel typ, heeft mijn collega een medewerker van een bank aan de lijn die wederom doodleuk vraagt om de stukken van de klant per mail op te sturen.

Hypotheken data netwerk
Op hypotheekgebied is het in de basis beter geregeld dank zijn HDN ( hypotheken Data Netwerk). Via dit systeem kan een financieel adviseur een offerte voor een hypotheek aanvragen bij alle banken. Alle vertrouwelijke stukken en informatie worden via een beveiligd platform gedeeld. Maar in sommige gevallen kan een document toch niet via dit systeem en krijgen we nog steeds het verzoek om het te mailen. Kan het dan niet per post is dan de meest gehoorde oplossing die de bank of verzekeraar kan bedenken.....

Uiteindelijk krijgen we de gegevens wel op een veilige manier bij de medewerker die er mee aan de slag moet. Maar vreemd blijft het wel dat dit zo slecht is opgepakt in deze branche.
In dit artikel

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Reactie
Reactie plaatsen
Contact
Contact
X
Vragen, of advies nodig?

Heb je een vraag of wil je graag advies? Neem contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag!

Bel ons
Vandaag open tot 17:00
Lijfrente & Pensioen 085-760 7600
Hypotheken 085-760 7610
Verzekeringen 085-760 7600
Mail ons
Je ontvangt reactie binnen 2 werkdagen
Lijfrente & Pensioen info@moneywise.nl
Verzekeringen info@moneywise.nl
App ons
Op werkdagen van 9:00 tot 17:00 online 06-835 45 662

Stay up to date

Ontvang, net als 10.966 anderen, onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw privacy is gewaardborgd.

logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons Moneywise.nl op Facebook Moneywise.nl op LinkedIn Moneywise.nl op Twitter Moneywise.nl op Youtube