Sinds 2013 is de e-bike bezig met een opmars. Waar een e-bike 10 jaar geleden nog alleen voor senioren was, zie je de laatste jaren steeds meer e-bikes terug.
Electrische bakfietsen, fatbikes en elektrische mountain bikes, ze zijn niet meer weg te denken in het verkeersbeeld.
Uit recente cijfers blijkt dat 6,3 miljoen mensen inmiddels een elektrische fiets, elektrische scooter of licht elektrisch voertuig (LEV) bezitten.
Diefstal neemt toe
E-bikes zijn prijzig, je betaalt al snel meer dan € 2.500,-. Veel e-bike bezitters kiezen er dan ook voor om hun e-bike te verzekeren met een fietsverzekering. De verzekeringspremie is gemiddeld zo'n 80,- tot 120,- per jaar, afhankelijk van de aankoopprijs van de e-bike.
Voor fietsdieven is de e-bike erg interessant, omdat ze in het criminele circuit genoeg opleveren. Het aantal diefstallen van e-bikes neemt dan ook in snel tempo toe.
Premie fietsverzekering omhoog
Omdat de e-bikes steeds luxer en duurder worden, maar ook vaker gestolen worden, gaan de stevig omhoog.
Om de premie betaalbaar te houden heeft de ANWB de voorwaarden aangescherpt. Zo ben je nu verplicht de e-bike te parkeren met een 2e slot met een bepaald keurmerk. Daarnaast voert de ANWB een eigen risico in van 5% van de aankoopprijs. Bij een e-bike van € 2.500 heb je dan een eigen risico van € 150,-.
Tot slot moeten fietsen die duurder zijn dan € 4.500 worden voorzien van een track-and-trace systeem.
Met deze maatregelen hoopt de ANWB te zorgen dat fietseigenaren zich bewuster zijn van de diefstal gevoeligheid waardoor het aantal diefstallen afneemt.
De verwachting is dat andere fietsverzekeraars volgen met vergelijkbare maatregelen.