Bitcoin begon ooit als een manier om zélf je geld te beheren. Zonder banken. Zonder tussenpersonen. Zonder dat iemand meekijkt. Maar inmiddels zijn we een flinke stap verder. Vanaf 2026 en vooral in 2027 gelden nieuwe Europese regels die het anoniem omwisselen van euro’s naar crypto — en andersom — vrijwel onmogelijk maken.
Wat verandert er precies?
De Europese Unie heeft via de MiCA-verordening (Markets in Crypto-Assets) en de anti-witwasregels (AMLR) duidelijke kaders gesteld voor cryptobedrijven. Iedereen die actief is als aanbieder van wallets, handelsplatformen of andere betaaldiensten moet voldoen aan strenge eisen. Denk aan:- Volledige identiteitsverificatie (KYC) bij het aanmaken van een account
- Meldplicht van grote of verdachte transacties
- Rapportage aan belastingdiensten vanaf 2026 via het Crypto-Asset Reporting Framework (CARF)
- Vanaf 2027: verbod op anonieme crypto-accounts en op het gebruik van privacy-coins zoals Monero of Zcash
Waarom doet de EU dit?
Volgens de Europese Commissie zijn de maatregelen bedoeld om:- Belastingontduiking tegen te gaan
- Witwassen en terrorismefinanciering moeilijker te maken
- Meer consumentenbescherming te bieden bij investeren in crypto
- Kort gezegd: crypto is volwassen geworden, en dus gelden er nu ook volwassen regels.


