ASR bank heeft besloten om te stoppen met lijfrente banksparen en draagt haar klanten over naar Centraal beheer. Op zich verandert er niks. Lopende lijfrente uitkeringen blijven gewoon doorgaan en de rente die klanten van ASR hebben afgesproken blijft Centraal Beheer gewoon betalen. Niks aan de hand dus, zou je zeggen. Toch is er een groep klanten de dupe van deze overname. Tijd voor Moneywise om
Tros Radar weer eens in te schakelen en aandacht te vragen voor dit verhaal.
Depositogarantiestelsel probleemKlanten van Moneywise hebben in het verleden twee bankspaarrekeningen geopend. Een bij Centraal Beheer waar € 100.000 lijfrentekapitaal op is gestort en een lijfrenterekening bij ASR waar de klant € 80.000 op gestort heeft. Door vervelende ervaringen met woekerpolissen heeft het echtpaar goed nagedacht over hun pensioenkapitaal en hebben ze het geld over twee banken verdeeld. Zo kunnen ze bij iedere bank gebruik maken van het depositogarantiestelsel van € 100.000 per bank. Hun € 180.000 is veilig. Maar nu ASR haar klanten overdraagt naar Centraal beheer staat er in één keer € 180.000 bij Centraal beheer en zijn ze onder het depositogarantiestelsel nog maar gedekt voor € 100.000. Natuurlijk de kans dat Centraal Beheer failliet is klein. Maar ze hebben bewust gekozen voor twee banken en hebben nu toch weer te maken met een risico wat ze juist probeerden te vermijden.
Naar een andere bank overstappen
Naar een andere bank overstappen zodat er weer twee depositogaranties van toepassing zijn, gaat in hun geval niet. Ze hebben namelijk deze lijfrente uitkeringen enkele jaren geleden geregeld tegen de toen geldende rente. Overstappen zou een lagere rente opleveren en dat zou ze veel geld kosten. Noodgedwongen blijven ze dus maar bij Centraal Beheer Bank
Compenseren
Het was beter geweest als klanten in deze situatie toch hun geld over konden zetten naar een andere bank en gecompenseerd zouden worden voor het verlies van rente en de kosten die ze maken voor een nieuw product. Maar dat doet ASR niet. Net zoals Nationale Nederlanden dit in het verleden niet heeft gedaan toen ze de klanten van Delta Lloyd overnam. Reaal en BLG deden het in 2015 een stuk beter. De klanten van REAAL die over moesten naar BLG en dat niet wilden werden ruimschoots gecompenseerd voor renteverlies en eventuele advieskosten.
NoodfondsDe DNB geeft toestemming voor dit soort overnames. Gevolg daarvan is dat er mensen in de problemen zouden kunnen komen omdat ze nu nog maar 1 depositogarantiestelsel hebben waar ze op kunnen rekenen. Moneywise is voorstander om voor de kleine groep klanten die hier gedupeerd zou kunnen worden een noodfonds in de lucht te houden door DNB. Henk Nijboer van de PVDA gaat met het onderwerp aan de slag om te kijken wat de politiek hier van vindt. Voor de ASR klanten komt het te laat. Ondanks de goede en verstandige keuze hebben ze pech.