AMSTERDAM – Klanten die van hun
woekerpolis af willen, moeten soms tot vier maanden wachten op een reactie van hun verzekeraar. Ondanks de belofte om tot snelle afhandeling te komen, lukt dat veel maatschappijen niet, stellen deskundigen. Daarnaast zijn veel consumenten de klos, omdat ze om te ’ontwoekeren’ ook nog eens de tussenpersoon betalen van wie ze de woekerpolis aangesmeerd kregen.
De afhandeling van woekerpolissen sleept maar voort, zo ook bij het afkopen van het financiële gedrocht. „Het duurt op dit moment gemiddeld acht weken voordat een klant reactie krijgt op zijn verzoek om af te kopen, soms tot wel vier maanden”, vertelt Jeroen Wolfsen van financiële vergelijker
Moneywise.nl, die een
oversluitservice op zijn site heeft voor consumenten. Het geldt volgens hem voor alle verzekeraars. „Mensen lijden door de latere uitbetaling van hun polis financiële schade, omdat in de tussentijd de koersen dalen.”
Het duurt allemaal vreselijk lang, bevestigt Anton Rietveld van Verzekeraarklachten.nl. „We krijgen hierover veel klachten van mensen.” Ook woekerpolisexpert René Graafsma ziet het met lede ogen aan. „Het is een uitputtingsslag, waarbij consumenten opzettelijk tegengewerkt worden”, stelt hij. „Het gaat daarnaast om zoveel afkoopverzoeken, dat het ze praktisch niet lukt om het goed af te werken.”
Het Verbond van Verzekeraars geeft toe dat er soms sprake is van vertragingen. „Soms kan het een tijdje duren als de klant wil overstappen of aanpassen. Er zijn zeer veel polissen omgezet en afgekocht,” vertelt een woordvoerder. „Hier en daar zijn daarom wel wat capaciteitsproblemen.” Vanaf 1 juli gaan verzekeraars binnen twee weken zaken afhandelen „als ze alle documenten die hiervoor nodig zijn door de klant opgestuurd zijn”. Wolfsen is daarvan niet erg onder de indruk. „Daarvoor gaat er al onnodig veel tijd verloren.”
Consumenten met een woekerpolis worden ook op andere manieren gedupeerd. Tussenpersonen brengen bedragen van tot €900 in rekening voor een advies bij mensen die eerder gedupeerd zijn, zo blijkt uit documenten in bezit van deze krant. Ook schieten bedrijven die ‘ontwoekeren’ als paddestoelen uit de grond om een graantje mee te pikken.
„Het zijn dezelfde boeven die vroeger de woekerpolissen aan de man brachten”, briest Graafsma. „Tik maar ’woekerpolis’ in op internet en de snelle jongens met hun bureautjes zijn gelijk te zien.”
De wanpraktijken zijn ook zichtbaar voor Fons de Bilde, voorzitter van de Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners. „Veel van deze adviseurs vragen opnieuw geld rondom woekerpolissen, terwijl ze zelf de klant hieraan geholpen hebben.” Bestaande klanten met een beleggingspolis die deze gerepareerd willen hebben, moeten door hun adviseur gratis geholpen worden met advies, stelt Adfiz, de vereniging van financiële adviseurs. Voor een compleet nieuw advies bij een hele nieuwe omstandigheden moet kunnen wel kosten in rekening worden gebracht aan de klant, vertelt een woordvoerder, omdat er dan sprake is van „een nieuwe adviessituatie”.