De Friesland Bank is deze week overgenomen door de Rabobank. Door de huidige economische crisis kon de Friesland Bank niet meer op eigen kracht voortbestaan. De Raad van Bestuur heeft daarom besloten De Friesland Bank te verkopen.
De Rabobank trekt een termijn van 2 jaar uit voor de intergratie van De Friesland Bank in het Rabobank concern.
Wat zijn de gevolgen voor bestaande klanten?
Leuk zo'n overname, maar wat zijn nu de gevolgen voor de klanten van de Friesland Bank?
Tijdens de integratie periode van 2 jaar verandert er voor klanten eigenlijk niets. Het merk Friesland Bank blijft tijdens deze periode ook nog bestaan. Ook zal de Friesland Bank de komende 2 jaar haar eigen rentebeleid blijven voeren, die overwegend positiever is voor klanten in vergelijking met de Rabobank.
Depositogarantiestelsel
Gedurende de integratie periode zal De Friesland bank nog vallen onder haar eigen bankvergunning met het bijbehorende DNB garantie van € 100.000 per rekeninghouder.
Na deze periode zal De Friesland Bank echter volledig opgaan in de Rabobank. De garantie van € 100.000 per rekeninghouder per rekeninghouder wordt dan dus geregeld door het bankvergunning van de Rabobank.
Rekeninghouder van De Friesland Bank die ook sparen of banksparen bij De Friesland Bank moeten er dus rekening mee houden dat na deze periode hun vermogen niet langer gespreid is. Rekeninghouder met een vermogen boven de € 100.000 lopen na de integratie periode dus extra risico.
Vaste rente blijft ongewijzigd
Voor rekeninghouders die hun spaargeld vast hebben gezet op een depositorekening of op een bankspaarrekening (pensioen of hypotheek) blijven de rente-afspraken ongewijzigd. Dit geldt voor zowel bestaande klanten als nieuwe klanten.