Woekerpolis

Flankerend beleid woekerpolissen: doen verzekeraars wat ze hebben beloofd?

Jeroen Wolfsen zondag 22 april 2012 - bijgewerkt op: 22 oktober 2017
Verzekeraars hebben vorig jaar beloofd dat ze de verbeteringen gaan doorvoeren in hun beleid met betrekking tot de afwikkeling van woekerpolissen. Zo zouden consumenten kosteloos van hun product af kunnen en zonder problemen kunnen overstappen naar een beter product.

Flankeren beleid
Minister Jan kees de Jager heeft het flankerend beleid van de 6 grote verzekeraars in kaart gebracht en heeft een 'best of class' op gesteld die er op gericht is de positie van de consument toekomstgericht te verbeteren. Inmiddels is er een pakket van tien verbeteringen vastgelegd, waarmee de positie van de consument met een woekerpolis verbeterd zou moeten worden.

De 10 gemaakte afspraken

  • Verzekeraars gaan duidelijke en begrijpelijke informatie verstrekken aan de polishouders. Men verstrekt consumenten duidelijke info over compensatie en verbeteringen aan het product;
  • Verzekeraars helpen klanten met duidelijke informatie, zodat consumenten zelf kunnen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn (bijvoorbeeld internettools);
  • Adviseurs geven bij lopende polissen advies over aanpassingen van deze polis zonder daarvoor aanvullende kosten in rekening te brengen;
  • Als de klant geen adviseur (meer) heeft, moeten verzekeraars daar oplossingen voor aanbieden, bijvoorbeeld door middel van een helpdesk. De verzekeraar brengt daarvoor de klant geen kosten in rekening;
  • Verzekeraars gaan geen finale kwijting vragen als men de klant compenseert voor de geleden schade. Dat wil zeggen dat u nog steeds uw recht behoud om te procederen tegen deze verzekeraar ook als u de compensatie accepteert;
  • De verzekeraars zullen de verschuldigde compensatie direct in de polis storten en niet pas op einddatum;
  • Het moet mogelijk zijn om het lopende product aan te passen. Hiervoor mogen geen kosten worden gerekend;
  • De verzekeraars  zullen goedkopere en betere alternatieve producten aanbieden;
  • Er worden geen kosten  voor overstappen gerekend als de klant voor een ander product kiest. Ook niet als dit bij een andere aanbieder is;
  • Verzekeraars zorgen voor betere nieuwe producten.

Wat gebeurt er in werkelijkheid?
We zien dat verschillende verzekeraars actief bezig zijn om deze punten door te voeren. Helaas zien we nog te vaak dat de consument niet goed geholpen wordt.

Nationale Nederlanden
Nationale Nederlanden heeft aangegeven het kostenpercentage op beleggingsverzekeringen te beperken tot 1,25% per jaar. Het proactief omzetten van lijfrentepolissen naar banksparen gebeurt echter nog niet.

ASR Verzekeringen
ASR is bezig haar klanten alternatieve producten aan te bieden. Echter ASR geeft de adviseur 125 euro voor het hersteladvies. Daarnaast ontvangt de adviseur nogmaals 125 euro als de klant inderdaad oversluit naar een product van ASR. Hiermee ontstaat er een financiële prikkel voor de adviseur om niet  onafhankelijk te adviseren.

REAAL Verzekeringen
REAAL gaat per 14 mei ook komen met alternatieven voor de bestaande producten. Het is dus nog onduidelijk hoe deze producten er uit gaan zien.

Hersteladvies
Tot slot zien we dat veel tussenpersonen een vergoeding vragen van € 500,- tot € 1.000,- voor het oversluiten van een lijfrente. Dit terwijl AFM en andere organisatie binnen de financiele dienstverlening propageren dat het woekerpolis hersteladvies geen advieskosten met zich mee mag brengen. (Zie ook hersteladvies)

Tros Radar
Maandag 23 april zal Tros Radar aandacht besteden aan het flankerend beleid van verzekeraars. Tros Radar komt met enkele praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat het omzetten van een lijfrentepolis niet kosteloos verloopt en dat de consument lang niet altijd het beste aanbod in de markt krijgt.

Ook na de beloftes van verzekeraars moeten consumenten zelf scherp blijven. We horen nog te vaak dat consumenten een forse vergoeding moeten betalen om van hun woekerpolis af te komen.
Controleer uw adviseur ook door alle bankspaarrekeningen te vergelijken.  Zo weet u zeker of u een acceptabel voorstel heeft gekregen.

Oversluitservice
Voor consumenten die er niet uitkomen met hun adviseur hebben wij de Moneywise oversluitservice ontwikkeld. Tegen een eenmalige vergoeding van € 149 bent u gegarandeerd van uw lijfrente woekerpolis af. U ontvangt de hoogste mogelijke rente en het gehele proces wordt voor u geregeld.
In dit artikel

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Reactie
Reactie plaatsen
Contact
Contact
X
Vragen, of advies nodig?

Heb je een vraag of wil je graag advies? Neem contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag!

Bel ons
Vandaag open tot 17:00
Lijfrente & Pensioen 085-760 7600
Hypotheken 085-760 7610
Verzekeringen 085-760 7600
Mail ons
Je ontvangt reactie binnen 2 werkdagen
Lijfrente & Pensioen info@moneywise.nl
Verzekeringen info@moneywise.nl
App ons
Op werkdagen van 9:00 tot 17:00 online 06-835 45 662

Stay up to date

Ontvang, net als 10.946 anderen, onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw privacy is gewaardborgd.

logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons Moneywise.nl op Facebook Moneywise.nl op LinkedIn Moneywise.nl op Twitter Moneywise.nl op Youtube