De AFM heeft onderzoek gedaan naar de informatie die verzekeraars verstrekken over vrijkomende lijfrentes. In het verleden was de informatie die verzekeraars aan klanten verstrekten onvoldoende, maar in 2014 hebben de zes grote verzekeraars (Aegon, Nationale Nederlanden, Delta Lloyd, Reaal, Achmea en a.s.r.) hun leven gebeterd.
Klanten met een
vrijkomende lijfrente worden nu minimaal 3 maanden voor de expiratiedatum geïnformeerd over hun mogelijkheden. Dat is belangrijk omdat de klant dan voldoende tijd heeft om te bepalen wat hij gaat doen met zijn vrijkomende lijfrente. Ook is de informatie duidelijker en laagdrempeliger.
Toch nog verbeterpunten
Er zijn echter nog steeds zaken die verzekeraars beter kunnen communiceren. Niet onbelangrijk is bijvoorbeeld het feit dat een klant met zijn vrijkomende lijfrente mag shoppen. De lijfrente uitkering hoeft niet bij dezelfde verzekeraar te worden aangekocht, maar de klant mag op zoek naar de aanbieder met de hoogste uitkering. Ook kunnen verzekeraars nog meer uitleggen over de fiscale spelregels die gelden voor de vrijkomende lijfrentepolis.
MoneyWise introduceert gratis Lijfrentewijzer
MoneyWise ziet steeds meer consumenten die zelf online aan de slag gaan met hun vrijkomende lijfrente. Consumenten zijn in veel gevallen prima in staat om zelf de juiste keuzes over hun lijfrente te maken. Voorwaarde is dat men weet welke mogelijkheden men heeft en welke fiscale spelregels gelden voor hun lijfrente. MoneyWise helpt consumenten hiermee met de
MoneyWise Lijfrentewijzer. Een gratis gids met alles wat u moet weten over uw vrijkomende lijfrente.