Heeft u een klacht over een verzekeraar, bank of adviseur dan kan u tegenwoordig uw klacht ook online indien bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Als u van tevoren wilt weten of Kifid uw klacht in behandeling neemt, dan kan u zelfs een ‘sneltest’ doen. Allemaal verbeteringen die u als consument helpen bij geschillen over lijfrentes, woekerpolissen, hypotheken en andere financiële producten.
Wanneer roept u de hulp van Kifid in?
Kifid is een onafhankelijk klachteninstituut voor de financiële dienstverlening. Kifid bemiddeld tussen u als consument en de financiële dienstverlener waar u uw klacht over een financieel product of financiële dienst heeft ingediend. Kifid beslist uiteindelijk ook.
In ons weblog van 25 september 2014 informeerden wij u al over de
dienstverlening van het Kifid die sinds 1 oktober 2014 gratis is. Daarvoor kostte het indienen van een klacht nog € 50.
Als u bijvoorbeeld een klacht heeft ingediend bij een bank over banksparen met uw lijfrente en uw klacht wordt niet naar tevredenheid en behoren afgehandeld door die bank, dan is het Kifid de volgende stap. Bij sommige banken kan u uw klacht indienen bij de lokale bank en vervolgens, als tussenstap, ook nog indienen bij de klachtenservice van het ‘hoofdkantoor’ voordat u zich tot Kifid richt. Uw klacht bij Kifid moet binnen 3 maanden na de beslissing van de bank ingediend worden. Tot slot kan u uw klacht ook nog bij een rechter indienen.
Klacht indienen ‘oude stijl’
Tot 8 juli 2015 kon u uw klacht bij Kifid indienen door u te registeren, het klachtformulier te downloaden en uw klacht per post op te sturen naar Kifid.
Hoewel Kifid zich steeds meer richt op digitale communicatie, blijft het vanaf 8 juli 2015 ook mogelijk om uw klacht per post in te dienen. Kifid blijft in dat geval ook per post communiceren met u.
Klacht indienen ‘nieuwe stijl’
Sinds 8 juli 2015 is het online en digitaal indienen van uw klacht een vernieuwde en snellere manier. Het is een nieuw online klachtenloket geworden. Ook voor de online klacht dient u uzelf te registeren. U maakt een persoonlijk account aan via Mijn Kifid, een persoonlijke en beveiligde omgeving. Via Mijn Kifid en Mijn klachten kan u het online en digitale klachtenformulier invullen en indienen. Relevante en benodigde documenten kan u ook in Mijn Kifid uploaden. Over de voortgang van uw online klacht zal Kifid u online en per e-mail op de hoogte blijven houden.